Szerepválogatók

Hazánk négy színészügynöksége közül a legnagyobb adat­bázissal bíró Open Casting Kft. egy lelkiismeret-furdalás következtében született.

Varjasi Veronika 17 évesen, 1993-ban került be a hazai Look of the Year szépségverseny döntőjébe. Az élmény meghatározó volt a fiatal lány életében, akárcsak az, amikor főiskolásként szerepet kapott egy nagyobb reklámfilmben. Amikor azonban a forgatás alatt ismerőse beajánlotta őt szervező-koordinátori pozícióba a Starface modellügynökséghez, a szakma másik oldalára állt. „Nehezen voltam alakítható, ráadásul a modellek közül is az akkortájt kevéssé keresett, nőiesebb alkatot képviseltem” – ad magyarázatot arra, miért horgonyzott le a csillámporos szakma back office részlegén, miközben mindenki más a reflektorfénybe vágyik. Pechjére azonban a Starface rövid idő után kettészakadt, aminek következtében Veronika pályája jókora kanyart vett: közel egy évig tengeri szállítmányozással foglalkozott. Ekkor még álmodni sem mert arról, hogy 22 évesen saját vállalkozást alapít, azt pedig végképp nem gondolta, hogy a reklám- és játékfilm szereplőválogató tevékenységre gründolt cége fennállásának nyolcadik évében 377 milliós forgalmat produkál.


ADOTT SZÓ. A szállítmányozási vargabetű után Varjasi Veronika először a RiverCast ügynökséghez került, ahol egykori kolleganőjével együtt irányították az iroda teljes körű működését; a tulajdonos csak a cég pénzügyeit intézte – rendszerint csúszásokkal. Ez – vagyis a kifizetetlen színészek és munkatársak – lett minden baj forrása. Amikor Veronika emiatt otthagyta a céget, következő munkahelyén, a Média World Kft.-nél – ahová 1997-ben kérték fel a casting tevékenység ügyvezetőjének – ugyanezzel a problémával szembesült. A likviditási gondok itt odáig fajultak, hogy innen is eljött, de lelkiismerete azt diktálta, hogy kárpótolja a szereplőket az anyagi veszteségért.

Pár hónappal később – magára vállalva a szereplők kifizetetlen számláit – megalapította saját cégét. A 8 millió forintos „örökség” súlyos terhet rakott az 1998-ban létrehozott Open Casting Kft. színész- és modellügynökségre. „A szűk hazai piacon a casting munkát a szakértelem mellett a kapcsolatok irányítják. Ha eljátszod a szavahihetőségedet, a nagy feladatok és a ki nem fizetett szereplők messze elkerülnek” – foglalja össze, milyen hozzáállással sikerült máig megőriznie szakmai hitelét. Tette mindezt úgy, hogy saját cégébe csábította korábbi munkatársait, majd egy év szívós munkával kitermelték a színészek elmaradt fizetését. „Fiatalok voltunk, óriási munkabírással, és akkor már komoly tapasztalattal. Ráadásul kevés ügynökség dolgozott a piacon” – mesél a kezdetekről Varjasi Veronika, akinek bátyja 1999-ben csatlakozott a vállalkozáshoz.

VARJASI GERGELY

■ 34 éves, hidász technikus. 1999-ben társult az Open Casting Kft.-hez, a nagyobb volumenű döntések mellett a cég informatikai, műszaki rendszeréért felel.
■ Menyasszonyával él, hobbija az utazás és a fotózás.

VARJASI VERONIKA
■ 31 éves, közgazdász.
■ 1998-ban alapította saját reklám- és játékfilm casting vállalkozását, az Open Casting Kft.-t, ahol ügyvezető és 85 százalékos tulajdonos. Az üzletben társa testvére, a szintén ügyvezető Varjasi Gergely 10, valamint munkatársa, Varsányi Erika 5 százalékkal. A cég 6 alkalmazottat, és nagyobb projektek esetén 2-3 külsős munkatársat foglalkoztat.
■ Élettársi kapcsolatban neveli egyéves kisfiát, hobbija a lakberendezés: új irodájuk átalakítását belsőépítész sógornőjével közösen álmodták meg.

Varjasi Gergely a tőkeinvesztáción túl, ami stabilizálta a cég helyzetét – óriási segítség volt a húgának, hiszen a sokasodó megbízásoknak azt a részét vette le a válláról, amely teljes embert kívánt: a gyorsan növekvő szereplőgárda adatbázisának kezelését. Az adattár tíz év alatt 25 ezer eleműre duzzadt. Ez jelenleg a legnagyobb a piacon, ilyeténképpen pedig a cég legféltettebb kincse. Varjasi Gergely 2001-ben kidolgozott egy integrált programot, amely egyszerre kezel több projektet, valamint a kiválasztott egyéneknek sms-eket és e-maileket küld. Ezenkívül a megrendelő a saját irodájából, az ő rendszerükön keresztül válogathat az általa kívánt paraméterek szerint. Amikor például az egyik ügyfelüknek nemrég korcsolyázni tudó szereplőkre volt szüksége, pillanatok alatt 120 ilyet találtak neki.

A gyorsaság a cég egyik erénye, de a Varjasi testvérek abban is egyedülállóak, hogy nem specializálódtak, hanem mindenféle karakterű szereplőkkel foglalkoznak: az amatőrtől a topmodelleken át a profi színészekig. Utóbbiakat két év óta a környező országok magyar lakta területeiről is válogatnak. Amikor arra terelődik a szó, kit, illetve mit keresnek a megrendelők, Veronika azt mondja: ma nem a szépen megrajzoltaknak áll a világ, sokkal inkább a karakteres megjelenés a kapós. Az érdekesség, a felismerhetőség számít; egy reklámforgatáshoz azokat viszik, akikre könnyű emlékezni. Nőben kedvelt a vörös és szeplős fizimiska, férfiban a szálkás termet, gyerekben a rosszcsont, illetve a vagány.

Az ezredfordulón megkeresték őket a nagy nemzetközi reklámügynökségek, és immár öt éve számtalan magyar filmhez – így a Kontroll, az Üvegtigris 2, a Valami Amerika, az Állítsátok meg terézanyut, a Kalandorok című alkotásokhoz – és jó néhány nemzetközi játékfilmhez is ők válogattak karaktereket. Fél évtizede szinte „nagyipari” módon működnek, előfordul, hogy egy nap hat castingot tartanak. A legnagyobb kiugrást 2005-ben könyvelhették el. Két okból: egyrészt annyi felkérés érkezett, hogy a létszámuk tíz főre duzzadt, másrészt a cég életében a legnagyobb bevételt produkálták. Igaz, ez utóbbi annak tudható be, hogy ők „szállították” egy nemzetközi produkció, A harag napja című film főszereplőjét, s a sztárgázsija után kapott jutalék az éves forgalmuk közel egynegyedét adta.


NEHÉZSÉGEK. A múlt év ehhez képest visszaesést hozott, a külföldi megrendelések elmaradtak, miközben Veronika is kiesett a munkából, mert megszületett a kisfia. Fennállásuk óta 2006-ot tartják az egyetlen problémás évnek, de nem elsősorban a forgalom csökkenése miatt, sokkal inkább azért, mert egyik munkatársnőjükről kiderült, híján van a lojalitásnak: saját karrierje építésének az érdekében felhasználta adatbázisukat, ezért az informatikai rendszerüket most továbbfejlesztik, hogy a jövőben megakadályozhassák az információlopást.

A nehézségeken túljutva 2007 újabb fellendülést hozott; a nyáron egy időben négy komoly megbízást kaptak, köztük a Harry Potter producerének új filmjéhez (100 Feet), illetve a Good című filmhez. Áraikra magyar és külföldi produkciók esetén egyébként 20-30 százalékos jutalékot számolnak fel, cserébe anyagi és jogi képviseletet látnak el a megrendelő és a modellek között. Egyedülálló adatbázisuk mellett éppen a megrendelők iránti erős lojalitást emeli ki konkurenciájáról faggatva Mercel Attila, Varjasi Veronika egykori főnöke „A megrendelők általában az érdekük maximális képviseletét említik döntő okként, amikor egy munkát az Open Casting Kft. kap meg helyettünk” – mondja a Starface modellügynökség tulajdonosa.