Sok kicsi kevésre megy

Csaknem kétszer nagyobb ütemben bővül az internetszolgáltató cégek száma, mint a piacon elérhető bevétel.

Nem szokott elégedett lenni a kanadai statisztikai hivatal, ha egy cégekhez kiküldött kérdőívre „csak” 97 százalékban kap választ két héten belül. Ezt annak kapcsán említette a Figyelőnek egy szakértő, hogy nálunk a jóval hosszabb átfutási idők és a bizonytalan adatok miatt például még azt az egyszerűnek tűnő számot is elég nehéz megállapítani, hogy hány internetszolgáltató működik az országban. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint ugyanis az idei második negyedévben 334 ilyen cég volt, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) nyilvántartása viszont 457-ről tud.

ELSZÁMOLÁS. A két adatbázis között így elvileg 123 cégnyi „különbség” van. Ráadásul hiába létezik ez a két hivatalos adat, valószínűleg egyik sem valós, tehát a ténylegesen internetszolgáltatást nyújtó társaságok száma ettől eltérő. A rendszer felépítése miatt szinte lehetetlen kibogozni a hiteles adatot.


A KSH szerint a hazai internetszolgáltatók száma 43 százalékkal nőtt egy év alatt.

Ha egy cég internetszol-gáltatást tervez indítani, köteles magát regisztráltatni az NHH-nál, e hivatal adataiból tehát azt lehet megtudni, hogy hányan jegyeztették be ezt a tevékenységet. Ám előfordulhat, hogy a regisztráció jóval megelőzi a szolgáltatás indítását, például egy kis kábeltévés társaság előre gondoskodik a bejegyzéséről, miközben a hálózatán még csak a szükséges fejlesztéseket végzi. Tiszta vizet önthetne a pohárba a KSH, amely kérdőívet küld ezeknek a vállalkozásoknak, és az adatbázisába csak azokat a cégeket veszi fel, amelyek (önbevallással) megerősítik a szolgáltatás létezését. Ezzel azonban másfajta bajok vannak. A hivatal ugyanis például 2007 második negyedévében azoknak a cégeknek küldött kérdőívet, amelyek az NHH-nál 2006 szeptemberéig regisztráltak. A KSH éves adatszolgáltatói listájának ugyanis ez a tavalyi NHH adatsor az alapja. A 2006. október és 2007. június között indult internetszolgáltatók tehát nem is kaptak KSH kérdőívet, és be sem kerülhettek a hivatal idei első fél éves statisztikájába. Azaz a KSH-tól 2007. szeptember 12-én (az első fél éves gyorsjelentés publikálásakor) azt lehetett megtudni, hogy az NHH-nál tavaly szeptemberben regisztrációval rendelkező cégek közül 334 nyilatkozott úgy, hogy jelenleg is végzi ezt a szolgáltatást.

KONCENTRÁCIÓ. A számmisztika miatt az adatok inkább csak a piaci trendek követésére alkalmasak, arra is némi fáziskéséssel. A KSH szerint az internetszolgáltatók száma (az említett bizonytalansági tényezőket is figyelembe véve) 101-gyel, vagyis 43 százalékkal nőtt egy év alatt. Ugyanakkor az összesített bevétel csupán 23 százalékkal gyarapodott, és a piac egyre koncentráltabb, az előfizetések 90 százaléka csupán 25 társaság kezében van. Ráadásul a statisztika valószínűleg nem tartalmazza a HTCC csoport felvásárlásait és (Invitel márkanév alatti) egybeolvadását, márpedig ennek következtében olyan nagyágyúk vonják össze előfizetői táborukat, mint a Hungarotel, az Invitel és a PanTel. Az alternatív telefontársaságok egykor sokkal színesebb palettája a fúziók következtében egyszerűsödik. „Az alternatív táborból az internetszolgáltatók közül már csak a GTS-Datanetnek van saját hálózata” – mondja Szathmári Géza ügyvezető igazgató. A többiek az egykori monopol telefoncégek viszonteladói, így hálózati szinten ma már a kábelesek testesítik meg az igazi konkurenciát.

A cégek számához képest az összesített bevétel jóval alacsonyabb emelkedése arra utal, hogy a kisforgalmú társaságok száma nő gyorsan. „Elsősorban a kábeltelevíziós cégek közül kezdett egyre több internetet is szolgáltatni” – mondja Tarnai Balázs, a KSH jelentésének egyik készítője. A kábeles piacon ugyanis csak nagyon lassú a konszolidáció, jelenleg is közel 400 vállalkozás van, és a nagyobbak hiába vásárolják fel az ígéretes kisebbeket, egyik napról a másikra újabb társaságok nőnek ki a földből, ezek pedig többnyire nagyon kicsik. Pusztán tévés csomagok kínálatával azonban egyre nehezebb lesz megélni a piacon, mivel a nagyobb versenytársak (akár a telefonvonalon keresztül) internetet és telefont is szolgáltatnak az ügyfeleiknek. A kis kábeles cégek tulajdonosai ezért hamarosan azzal a dilemmával találják szembe magukat, hogy a jelenlegi fejlettségi szinten eladják a cégüket, vagy belevágnak a hálózatok modernizálásába, és csak egy későbbi értékesítéssel próbálják meg e befektetésüket kamatostul visszaszerezni. A hírek szerint a tulajdonosok többsége inkább kockáztat, befektet, és kivár, így a piacon nincs nagy mozgás, ám az egyetlen lakótelepi háztömböt kiszolgáló kábelcég is internetszolgáltatásba kezd, és ez jelentkezik a statisztikákban.