Kamionstop

Felgyorsíthatja a hazai logisztikai és szállítmányozási piac konszolidációját a Rynart összeomlása.

Ha a Rynart Transport Hungary Kft. (RTH) hitelezői a cég számát tárcsázzák, a biatorbágyi telephely telefonján manapság már csak egy recepcióssal tudnak kapcsolatba lépni. A társaság honlapja sem elérhető már, sőt a holland anyavállalatról sem lehet a világhálón tájékozódni. Csalhatatlan jelei ezek a cég összeomlásának.

Az utóbbi egy-másfél évben nagyjából kéthavonta röppent fel a hír, hogy most aztán tényleg csődbe ment a Rynart. A logisztikai piacon úgy tartották, rendkívül nyomott, már-már tisztességtelen áron dolgoznak. Ez a kíméletlen olcsóság ásta alá a saját üzletüket is, valószínűleg a vadonatúj flotta költségeire sem futotta a bevételeikből. Mindenesetre komoly ügyfélkörre tettek szert, leginkább a kisebb és közepes magyar versenytársak rovására. Úgy hírlik, eközben többször összeütközésbe kerültek a magyar hatóságokkal a munkaügyi és adójogszabályok kijátszása miatt. Hosszú ideig vezették tavaly az adóhatóság adóslistáját, több százmilliós tartozással. Ezt az idén nyáron kifizették – tudtuk meg Tóth Zoltántól, az RTH jogtanácsosától -, így jelenleg a társaságnak nincs köztartozása. A piacról származó értesüléseink szerint azonban több üzletet is elvesztettek, amikor az adóhatóság 2006-ban egy időre lefoglalta autóikat. Erről Tóth nem kívánt nyilatkozni.


Piaci szereplők a Waberer’s Holdingot tartják a legesélyesebbnek a Rynart Transport Hungary Kft. felvásárlására.

ELHÚZÓDÓ AGÓNIA. „Néhány nagy megbízónak azonban érdekében állt életben tartani a céget, mert hosszú távú szerződéseik voltak, és egy ilyen logisztikai szolgáltatót lecserélni nem olyan egyszerű dolog” – ad magyarázatot a lassú agóniára Duma László, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) elnökségi tagja, az Adversum Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. A Tesco számára például komoly ellátási problémát okozott volna, ha a Rynart egyszerűen bedobja a törülközőt, ezért a hipermarketlánc újra és újra megsegítette logisztikai szolgáltatóját. „Ezer szálon össze vagyunk kötve, a Rynart nemcsak szállít, de raktároz is a Tescónak, tehát a számítógépes rendszereink is összekapcsolódnak” – ezzel indokolja kitartásukat az RTH mellett Hardy Mihály, a Tesco Globál Áruházak Zrt. kommunikációs igazgatója. Ma 60 százalékban saját flottával végzi a szállítást a Tesco, s 40 százalékban hagyatkozik az RTH-ra. Korábban szó volt róla, most azonban nincs napirenden, hogy teljes egészében a saját lábukra álljanak. Most, a karácsonyi kereskedelmi főszezon kezdetén különösen nem érdekelt a Tesco abban, hogy a Rynart bedőljön. Hardy információja szerint a cég az elmúlt hétvégén kifizette a sofőrjeit, hogy zökkenőmentes legyen a működés.

Végtörténet

Holland családi vállalkozásként nyolcvan évvel ezelőtt indult a Rynart, amely Magyarországon 1993-ban jelent meg. Háromszázegynéhány autóval, jellemzően a belföldi disztribúcióban volt érdekelt a cég, de nemzetközi szállítással is foglalkoztak. Az utolsó ismert – 2005-ös – mérlegük szerint a csoport 23 milliárd forintos forgalmat könyvelt el. Az alapító unokája, Franck Rynart az idén nyáron vonult vissza, akkor Jan van Essen vette át a csoport irányítását, aki korábban több nemzetközi logisztikai szolgáltató, így egyebek mellett a Tibbet & Britten, legutóbb pedig a TDG ügyvezetőjeként ismert volt a piacon. Magyarországon kívül Törökországban és Romániában voltak leányvállalatai a Rynartnak.

A Tesco számára azért sem kívánatos a Rynart megszűnése, mert ezzel szűkülne a verseny, és emelkednének az árak. Így ennek most kevés az esélye, legalábbis, ha a Tescón múlik a dolog. A Rynart tehát a felszámolás idején tovább dolgozik, ám sem a cégnél, sem a Tescónál nem kívánták kommentálni azt az értesülésünket, hogy ez a munka gyakorlatilag csak a hipermarketlánc változatlan kiszolgálását jelenti, a többi megbízó máshoz pártolt. Ez a megmaradt szerződés azonban nem kevés: piaci információk szerint éppen a Tesco-megbízás révén előzte meg a Rynart a honi piacon a Waberer’s társaságot, amely pedig a nemzetközi tevékenységet is figyelembe véve nagyobb nála.

Az RTH holland anyavállalatába 2006-ban betársult a Bencis Capital Partners (BCP) független belga befektetési alap, amely a hírek szerint 7 milliárd forintos tőkeinjekcióval igyekezett életet lehelni a magyarországi cégbe. Új menedzsment állt az élre Hollandiában és Magyarországon is. Egy belső vizsgálat azonban olyan szabálytalanságokat tárt fel az anyavállalatnál, hogy a bankok nem vállalták tovább a cég finanszírozását – közölte lapunk érdeklődésére Tóth Zoltán. A Rynart Transport B.V. így szeptember 14-én csődeljárást kért maga ellen, hogy törvényi védettséget szerezzen a hitelezőktől addig, amíg sikerül olyan új tulajdonost találni, aki képes stabilizálni a társaság helyzetét. „Ezután az RTH kezdeményezte saját felszámolását” – erősítette meg a hírt a jogtanácsos.

A pénzügyi befektetőket Duma László szerint valószínűleg távol tartja majd az átláthatatlan követelésdzsungel, viszont egy szakmai befektetőnek vonzó lehet a magyar Rynart, és vele piacainak megszerzése. Ráadásul az újabb és újabb kereskedelmi láncok megjelenésével, valamint a beszállítói iparág bővülésével együtt a belföldi disztribúciós piac igen dinamikusan, évente legalább 20 százalékkal növekszik, és ez a trend az előrejelzések szerint még évekig kitart, szemben a nemzetközi szállítás évi 5 százalékos bővülésével. Ugyanakkor van néhány olyan hazai vállalkozás, amely erősíteni szeretné pozícióját ebben a szegmensben, így a Rynartnak jó esélye van arra, hogy vevőre találjon. A piacon nagy tétekben készek fogadást kötni arra, hogy a közel 2 ezer embert foglalkoztató RTH fehér autóit rövidesen kék-sárgára festik, ugyanis a folyamatosan terjeszkedő, legutóbb, 2006-ban a Révész Eurotransszal gyarapodó Waberer’s Holdingot tartják a legesélyesebb vevőnek. Waberer György elnök-vezérigazgató azonban azt üzente érdeklődésünkre, hogy miután nem ismeri az RTH felszámolásának részleteit, korainak tartaná nyilatkozni arról, hogy megvásárolják-e a céget. Ugyanakkor az sem zárható ki – bár ennek kisebb esélyét látják a piaci szakértők -, hogy az RTH vezetői új néven folytassák.

A NÉV HALÁLA. A Rynart név mindenesetre nagy valószínűséggel belátható időn belül eltűnik a magyarországi logisztikai piacról, sőt valószínűleg az európairól is. Kifehérítése ugyanis Duma László szerint aránytalanul nagy marketingköltséggel járna. Az Adversum Kft. ügyvezető igazgatója arra számít, hogy a Rynart felszámolása lökést adhat a piaci koncentrációnak. A fuvarcégek szempontjából létfontosságú, hogy minimalizálják az úgynevezett üresfutást – a kamionok rakomány nélkül megtett útjait -, s ennek legegyszerűbb módja a konszolidáció. Ebben a folyamatban a kicsik lassan beolvadnak a Waberer’s-hez hasonló méretű társaságokba. A koncentráció mellett ugyanakkor némi áremelkedést is várnak a piaci szereplők a Rynart eltűnésével, ami több hazai vállalkozás túlélési esélyeit javíthatja.