Hétből négy kérdés megy át

valószínűleg a jogorvoslati rostán, amelyen az arra hivatott szervek szűrik meg a Fidesz népszavazási kezdeményezését. Statisztikailag magyarázható arány, ám az eredeti szándék megbicsaklott.

Gyanítható, hogy ebből nem kerekedik ki kormánybuktató népi nekibuzdulás. És sejthető, hogy az első beletörődő nyilatkozatok (Áder János) után most egyes ellenzéki politikusok (Schmitt Pál) ezért próbálják még vizitdíj-ügyben menteni a menthetőt.

Ám akármi lesz is a jogi csaták végeredménye, az őszre tervezhető referendum több szempontból is sikertelennek minősíthető. Alapvetően megkérdőjelezhető az elv, hogy az ellenzék népszavazással írná felül a kormányzati politikát. Rossz precedens lenne, ha ez a kezdeményezés ilyen fajsúlyú ügyekben eredménnyel járhatna, hiszen hosszú távon béníthatná meg a mindenkori kabinet cselekvőképességét. Ideje elgondolkodni a népszavazásról szóló törvény további finomításán, tisztázva, hogy miről, hányszor és milyen előzetes támogatottságra hivatkozva lehet megkérdezni a lakosságot. Hiszen a rendszerváltás utáni tapasztalatokból egyértelmű a trend: ha az országos véleménynyilvánításnak ez a kivételes formája aktuálpolitikai eszközzé válik, akkor rohamosan veszít jelentőségéből.

A konkrét esetet vizsgálva, legalábbis kétesélyes, hogy a szűrőn átjutó kérdések – amelyek közül az egyik már tárgya volt egy érvénytelen népszavazásnak, a másik egy szűkebb szakmai kör monopolérdekeit fogalmazza meg, a harmadik pedig középtávon az uniós kötelezettségvállalásokkal ütközhet – több hónapig alkalmasak lesznek-e a politikai hevület szinten tartására. Amennyiben nem, és ez tűnik valószínűbbnek, akkor a ciklus félidejében azt lehet majd rögzíteni, hogy a kormány kapkodó reformlépéseire az ellenzék csak végiggondolatlan és hatástalan politikai rögtönzéssel tudott válaszolni. Kidolgozott alternatív program nincs a láthatáron, az esetlegesen tévelygő cselekvéssel szemben a strukturálatlan tagadás áll. Lehet választani.