Ismeretlen arcok

Arcokat, tárgyakat, vagy akár dallamot is felismerhetnek az új generációs keresők.

Ki is énekli azt a dalt, amelynek a dallama folyton itt zakatol a fejemben? A fiatalabb generációt egyenesen frusztrálja, hogyha nem kap azonnali választ kérdéseire, mondjuk egy internetes keresőtől. Ha egy tinit cserbenhagyott a memóriája, a legújabb internetes keresőmotoroknak akár el is dúdolhatja (!) a keresett dal refrénjét, amely ez alapján próbálja meg kitalálni melyik szépfiú hangjára indult be a tini lány fantáziája.


A Polar Rose arcfelismerő rendszere

Hamarosan pedig akár a „Hol is láttam én már ezt az arcot?”- kérdésre is választ adhatnak az intelligens audiovizuális tartalmakat böngésző keresők. Az efféle „valódi keresés” ma még nehezen elérhető a keresőgépek számára. „A legtöbb kereső a metaadatokban, vagyis az adatokról szóló adatokban keres, és nem magában az adatban, ezért sok információ rejtve marad. Egy olyan megoldás lenne igazán jó, ahol a gép felismeri az arcot és meg is mondja, kit ábrázol” – magyarázza Bodó Balázs, a BME Média Oktató és Kutató Központjának egyetemi tanársegédje. Éppen ilyen szolgáltatást tervez piacra dobni egy svéd cég április végén, amely különleges arcfelismerő technológián alapul. Ha a Polar Rose nevű cég technológiájával felszerelt böngészővel barangol a felhasználó az interneten, akkor minden felismert arc alatt egy kattintható rózsa fog megjelenni. Ez a kis ikon felajánlja annak a lehetőségét, hogy rákeressünk több képre ugyanarról az emberről az adott oldalon vagy akár az egész interneten. A számítógépes arcfelismerésnél rendkívül sok apró részletre kell figyelni. „A felismerés pontossága nagymértékben függ a kép minőségétől és attól, hogy mekkora adatbázist használnak az arcfelismeréshez. Digitális fotóalbumokban való keresésre, például arra, hogy egy színész melyik szerepben és hol szerepelt már ma is használnak ilyen technológiát” – árulja el Szirányi Tamás, az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI) csoportvezetője. A Polar Rose technológiája azért egyedi, mert a megtalált képből egy speciális eljárással egy háromdimenziós arclenyomatot készít, és ezt használja fel a kereséshez. „Azért ettől a technológiától sem szabad csodát várni, mivel az emberek nagyon különbözőképpen tudnak kinézni a fotókon, de arra például nagyon hasznos lehet, hogy egy több ezer képet tartalmazó online fotóalbumban vagy egy közösségi oldalon megtalálja a hasonló képeket” – mutat rá Mikkel Thagaard, a Polar Rose üzletfejlesztésért felelős alelnöke.


A fejlett országokban már bevett gyakorlat, hogy a munkáltató egy új állásra pályázó jelentkező hátterét a keresőkön keresztül is leellenőrzi. Egy jól működő képkereső ehhez olyan pluszinformációkat is nyújthat, amelyek az illető számára esetleg hátrányosak lehetnek. „Pusztán a név alapján gyakran nehéz összerakni egy személyiségprofilt, mivel sok azonos nevű ember van, de a fénykép már sokkal biztosabb támpontot adhat. Ha van legalább egy biztos forrás, ahol lehet tudni, hogy a név és a fénykép összetartozik, akkor a két adatbázis összekapcsolásával, még több információt lehet kideríteni rólunk” – figyelmeztet Földes Ádám, a Társaság a Szabadságjogokért adatvédelmi és információszabadság programvezetője. Ezért, ha az arcfelismerő programok is elterjednek az interneten, akkor a képekre is igaz lesz az – a ma is ritkán észben tartott – aranyszabály, hogy feleslegesen semmilyen adatot ne rakjunk ki magunkról az internetre!

Márpedig nagy verseny várható ezen a területen, hiszen a Google éppen tavaly vásárolta fel a Neven Vision nevű kaliforniai céget, amely az arcfelismerés területén számos szabadalommal rendelkezik, és jelenleg mobil eszközök számára fejleszt kép- és arcfelismerő megoldásokat. Egy másik cég szintén elindított tavaly egy arcfelismerésen alapuló keresőt. A Riya keresője megtanítható arra, hogy felismerje a felhasználó internetes fotóalbumában lévő képeket, illetve keresni lehet hírességekre vagy név szerint akárkire az interneten. A cég azonban maga is elégedetlen volt az arcfelismerés találati arányával, ezért elindította a tárgykereső szolgáltatását. A Like.com segítségével színre, formára és mintára is lehet keresni, így ha egy vásárló háziasszonynak megtetszik az oldalon látott egyik cipő vagy ékszer, egy kattintással megtekintheti, hol találhat még hasonlókat.

A képek keresése mellett a hangok, dallamok keresésére alkalmas a Midomi, például amely abban hasonlít a Polar Rose fejlesztésére, hogy itt is a felhasználókat hívják segítségül. Az oldalra látogatók mikrofon segítségével felénekelhetik a kedvenc dalukat, és a program összehasonlítja az eredményt más felhasználók által rögzített énekszámokkal. Találat esetén meghallgatjuk mások produkcióját, értékelhetjük azt, majd részletet is hallhatunk az eredeti dalból. Ha éneklés helyett, dúdolással vagy zongorázással szeretné megtudni a zenerajongó kedvenc számának címét, arra a már korábban indult Melodyhound nyújthat megoldást. Itt egy virtuális zongorán beüthető néhány taktus, eldúdolható a dalrészlet vagy egy számítógép billentyűvel lekopogható a keresni kívánt dal ritmusa.

Kép- és arckeresők*

Arc- és kép és tárgykereső: www.riya.com
Hasonló tárgyak keresésére szín, forma és minta alapján: www.like.com
Segítség családfa kialakításához, például régi fényképeken (amit akár más családtagok is feltölthetnek) beazonosítja ki, kicsoda: www.myheritage.com
Tippeket ad, hogy melyik hírességhez hasonlít egy feltöltött arckép: www.myheritage.com
*A legtöbbjük „kísérleti stádiumban” lévő próbaverzió, nem kevés gyermekbetegséggel.

Zenei keresők
Zenekedvelők, önjelölt sztárok közösségi oldala: www.midomi.com
Zenék keresése hangjegyek, dúdolás és ritmus alapján: www.melodyhound.com