Egy kézbe kerülhet 8000 milliárdnyi közút

Megkezdődött a 19 megyei közútkezelő kht. és az Állami Közúti Műszaki Információs (ÁKMI) Kht. egyesülésével létrejövő Magyar Közút (MK) Kht. megalakításának előkészítése.

Horváth László, az Útgazdálkodási Koordinációs Igazgatóság (UKIG) igazgatója a Világgazdaságnak azt is elmondta: az új kht. a tervek szerint szeptember 1-jétől startol. Ezzel egyetlen állami társaság kezébe kerül a harmincezer kilométeres, mintegy nyolcezermilliárd forintnyi vagyont képviselő – a gyorsforgalmi utak nélküli – országos közúthálózat kezelése.

Ezek fejlesztésére, fenntartására, üzemeltetésére, karbantartására az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzat (úfce) biztosítja a forrást. Ám az nem elegendő a feladatok ellátására, annál is kevésbé, mert az egyes feladattípusokra szánt összegek nincsenek meghatározva benne – állítja Horváth. Ezért szükséges az országos közúthálózat esetében egy olyan új szervezeti megoldást alkalmazni, amely lehetővé teszi az utak egységes és hatékony kezelését. Az pedig, hogy az útpénztár jövedéki tételként működik majd, azt eredményezi, hogy a finanszírozás gyökeres átalakításával a költségvetéstől független, elegendő mennyiségű (az eddigieknél lényegesen több) forrás áll majd rendelkezésre.

A mintegy 27 milliárd forinttal működő húsz kht. összevonásától évi többmilliárdos megtakarítást várnak. Sok vezetői poszt válik szükségtelenné, a beszerzéseket és az adminisztrációt centralizálják. Ráadásul lehetővé válik további források bevonása is, amely a megyei kht.-k esetében nem volt megoldható.

Címkék: Hazai gazdaság