Hiperspektíva

Már a nyáron hipermarketeket vásárolhat fel nálunk a kereskedelmi láncok legnagyobbja, a Wal-Mart.

Mediterrán kóstolókkal, Serrano sonkával, spanyol borokkal, andalító zenével andalúz heteket tart június 19-éig főváros környéki áruházaiban a Cora. Lehet, hogy az utolsót? Áruházi berkekben nyílt titokként kezelik, hogy az amerikai Wal-Mart óriáslánc akár heteken belül felvásárolhatja a magyarországi Cora, azaz a Magyar Hipermarket Kft. üzlethálózatát. Az építésnél szakmai megfontolásból mindenképpen indokoltabb lenne egy már meglévő lánc átvétele – ahogyan azzal a Wal-Mart már élt is 1999-ben Angliában, az Asda megszerzésekor -, mert az ország jelentős vásárlóerőt mutató régióit már lefedték a hipermarketek. A telítődés jele, hogy a piacvezető Tesco a hipermarketeknél kisebb szupermarketeket is kezd építeni. Mindazonáltal Tasi József, a budakalászi Cora áruház vezetője kategorikusan cáfolta a lánc magyarországi egységeinek eladásáról szóló híreszteléseket.




CORA-KORSZAK. A jelenleg 7 hipermarketből álló magyar Cora hálózat növekedési dinamikája elmaradt a fő konkurensekétől, a Tescóétól és az Auchanétól. Gazdálkodását nehéz értékelni a hivatalos cégadatok alapján. A társaság az elmúlt három esztendőben évi 100-110 milliárd forintos árbevételt ért el, és 2002-2003-ban 2,3-3,4 milliárd forintos veszteséget jelentett. Igaz, a hipermarket-láncok a hálózatépítés intenzív szakaszában a nagyberuházások költségeivel rendre milliárdos veszteségeket mutatnak ki a mérlegükben. A belga Louis Delhaize Groupe tulajdonában lévő Cora itthon 1997-ben nyitotta meg az első, törökbálinti hipermarketjét és egy éve Szolnokon a hetediket, de újabb áruház átadását a közeljövőben nem tervezi. A Provera – a Magyar Hipermarket Kft.-nek a másik magyarországi Delhaize-érdekeltséggel, a Csemege-Match hálózattal, illetve a Profi Magyarország Rt. diszkontláncával közös beszerzési társasága – a tavalyi 218 milliárd forintos forgalommal a hatodik az ACNielsen-Mai Piac kereskedelmi toplistán.

A szakmában azonban azt is rebesgetik, hogy a hatalmas Wal-Mart lendületéhez túl kicsi lenne a mindössze 7 áruházból álló lánc. „Illene hozzá” még legalább az Auchan Magyarország Kft. (az éppen épülő solymárival immár 10 tagú) hipermarket-hálózata is. Meg is könnyítené az akvizíciót az itteni Auchan átszervezése. Még áprilisban jelentették be, hogy az Auchan Magyarország Kft. három önálló vállalkozássá alakul: az egyik a hipermarkettel kapcsolatos kereskedelmi tevékenységeket viszi tovább, míg a másik kettő a butiksorral és a kereskedelmi fejlesztéssel kapcsolatos ingatlangazdálkodással foglakozik majd. Így jogilag is külön társaságba tették át az ingatlanvagyont és annak kezelését. „Az átszervezés megnyitja az utat dinamikus fejlődésünk előtt, s látni engedi elkötelezettségünket a magyar gazdaság, vásárlóink és partnereink iránt” – mondta annak idején Jean-Paul Filliat, az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatója, aki az anyacégre hivatkozva indította el a magyar leányvállalat átszervezését, ám ez kapóra jöhetne egy esetleges kivásárlásnál is.

Fizet vagy nem?

Elcsitulóban vannak az Auchan Magyarország fizetési politikája körüli viharok. Emlékezetes – mint erről a Figyelő több cikkben is beszámolt -, hogy korábban néhány beszállító a cég felszámolását kérte. A közelmúltban a hipermarket-lánc az összesen hat felszámolást kérő társaságból hárommal – a Román Gyula húsipari befektető érdekkörébe tartozó hitelezőkkel – megállapodott a tartozások rendezéséről, és értesülésünk szerint a többi felszámolást kérő cég némelyikével is felvette a kapcsolatot a tárgyalások újrakezdéséről. Megfigyelők nem zárják ki, hogy a cégcsoport átszervezése és a követelések „rendbe tétele” összefüggésben állhat a Wal-Mart magyarországi terjeszkedésével.

AUCHAN-CÁFOLAT. E teóriának ellentmond, hogy az Auchan folyamatosan fejlődik. Legutóbb a TriGránithoz tartozó KSC-től megvette a kecskeméti Pólus Centerben 2002 óta bérelt hipermarketjét és butiksorát, és diszkont benzinkutat nyitott csömöri áruházánál.

„Az Auchan soha nem tárgyalt a Wal-Marttal, az Auchan nem eladó” – mondta a Figyelőnek értesülésünket kommentálva Jean-Paul Filliat. Az Auchan a tervek szerint 18-20 hipermarketet fog üzemeltetni az ország nagy városaiban lévő domináns kereskedelmi központjaiban. A Cora és a Wal-Mart közötti esetleges tárgyalásokról általánosságban vetette fel a cégvezető: vajon milyen stratégiai érdeke fűződne a Wal-Martnak a magyarországi megjelenéshez, tekintettel az ország méreteire?!

Az amerikai óriás egyébként évekkel ezelőtt már megszondázta a magyar piacot, amely akkor valóban túl könnyűnek, túl kicsinek találtatott. Ám a versenytársak közép- és kelet-európai térnyerése változtathatott a terjeszkedési politikán, ráadásul a Wal-Mart brit és német áruházai rosszul muzsikálnak. A cégcsoport amerikai központjában azonban elhárították a Figyelő érdeklődését, mondván: akvizíciós ügyekről nem tájékozatnak.