Blog

Míg az Egyesült Államokbana webnaplók nemcsak a hagyományos média szerepét egészítik ki, de új üzleti irányokat is megnyitottak,a hazai vállalatok még nem ismerték fel a blogokban rejlő erőt.



A tömegek szava
Találós kérdés: mi az, ami képes kirúgatni az állásából vagy bebörtönözni tulajdonosát, de megrendeléseket is hozhat neki, megbuktathat egy cégvezetőt, médiasztárra tehet egy kitalált figurát – miközben az emberek nagy része a létezéséről sem tud? A válasz: a blog, azaz internetes napló.
Működése pofonegyszerű. Elég bejelentkezni valamelyik szolgáltatónál, s az ember fia-lánya pár perc múlva már pakolhatja is fel a világhálóra mindenféle informatikai előképzettség nélkül a közzétenni kívánt tartalmat. A blogolásban az amerikaiak járnak az élen: a Pew Internet and American Life Project (PEA) nevű kutatóintézet úgy számol, hogy az Egyesült Államokban mintegy 8 millió polgár vezet webnaplót. Dobó Mátyás médiakutató, a főleg blogtémákról értekező Blog.doransky.hu oldal szerzője a hazai szolgáltatóknál 80 ezer elindított blogot számolt össze. Igaz, számosat közülük abbahagyott a tulajdonosa. Idehaza és a tengerentúlon is a legtöbb blog a hagyományos „Kedves naplóm!” mintájára a gazdája személyes élményeit tartalmazza. A szakmai blogok tulajdonosa meghatározott tárgykörben veti monitorra az írásokat-képeket, ez lehet a kávézás (kave.freeblog.hu), a városi legendák (urbanlegends.freeblog.hu), vagy éppen kis hazánk nagy víztornyai (www.viztorony.hu).
Egy blogot írhat egy személy, de több is. A talán legsikeresebb hazai blog, a Szánalmas.hu (www.szanalmas.hu) abszurd képeit, linkjeit az olvasók küldik be, a lap szerkesztői csak szelektálnak közülük. Amerikában léteznek már hír- vagy magazinportálként működő blogoldalak is, a Nick Denton nevével fémjelzett Gawker égisze alá tartozó (www.gawker.com) különböző blogok jövedelmező médiabirodalommá nőttek.







Média, alulról


Bloggerek leplezték le tavaly a CBS News 60 Minutes című hírműsorát, amikor az hamis dokumentumokkal próbálta bizonyítani, hogy George W. Bush családja segítségével úszta meg annak idején a vietnami bevetést. A fő-leleplező weboldal alapján Rathergate (www.rathergate.com) néven elhíresült botrány a CBS szerkesztőjének állásába került.
„A bloggerek kontrollálják a hagyományos médiát” – vallja Pécsi Ferenc e-kommunikációs szakértő, az E-media szakmai blog (e-media.freeblog.hu) szerzője. Amerikában számos blog hírekre vagy a hivatalos hírforrások kommentálására, ellenőrzésére szakosodott, amelyek mindinkább vetélytársaivá válnak a „mainstream” sajtónak. Sőt, a Gawker bloggerei fizetést is kapnak. Az új típusú médium a hirdetési bevételekből is kihasít magának: például a Drudge Report (www.drudgereport.com) oldalain még a rangos napilapok, mint a Washington Post is hirdetnek.
„Magyarországon nem alakult ki alternatív médiabirodalom. A hazai blogok nagy többsége lírai: a „ťfelkeltem, megreggeliztem, elhagyott a csajomŤ tematikán nem lépnek túl” – jegyzi meg Uj Péter, az Index online magazin főszerkesztője, aki egyelőre nem tart attól, hogy a jelenség Magyarországon akár a média, akár az Index pozícióit veszélyeztetné.

Néhány érdekes adat

• A nők nagyobb arányban írnak családjukról, párkapcsolatukról, a férfiak pedig munkájukról, hobbijukról, az őket érdeklő hírekről.
• A bloggerek harmada nézett már meg azért filmet, mert arról kedvenc bloggerei jó kritikát írtak, – tizedük pedig vásárolt meg már emiatt terméket.
• A bloggerek fele vett már fel személyes kapcsolatot más bloggerekkel, – és 40 százalékuk talált barátot,8 százalékuk szerelmet a naplón keresztül

Egyébként az Indexen belül is létezik blog alapú aloldal, a Tékozló Homár, ahol a fogyasztói társadalom szélsőséges megnyilvánulásait az olvasók küldik be, de a cikkeket ez alapján már az újságírók írják. „Ha látnék egy igazán jó stílusú blogot, azonnal felvenném a szerzőjét” – vallja be Uj Péter, aki annyit elárul: volt már rá példa, hogy ily módon gyarapodott a szerkesztőség. A főszerkesztő a magyar netet még mindig igen kicsinek és áttekinthetőnek tartja, „ugyanazokat a címeket ajánlják egymásnak az emberek”.
Noha tehát nincs kihívás, a hazai „mainstream médiumok” szemfülesebbje azért felkészül rá. Blogtárhelyet biztosít a Népszabadság Online (www.nol.hu/blog), a Népszava Online (www.nepszava.hu) és az Ufi munkatársai maguk blogolnak a lap internetes felületén (ufi.hu/index.php?site=blog). A TV2 (blog.tv2.hu) a tárhely mellett a Megasztár szereplőinek blogját is megosztja a rajongani vágyókkal.




Blogjog


Beperelt három blogoldalt Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója ipari titoksértés miatt. Az egyébként Apple-rajongók által működtetett oldalak nem hivatalos információkat szivárogtattak ki a cégről, a 19 éves Nicholas M. Ciarelli oldala (www.thinksecret.com) például a megjelentetés előtt részleteket közölt a Mac miniről. Az Apple-vezér úgy érvelt, hogy a blogok nem hivatalos médiumok, így a szólásszabadság joga sem vonatkozik rájuk. Ormós Zoltán internetjogász szerint amit a blogger tett, az éppúgy üzleti titok nyilvánosságra hozásának minősül, mintha „szórólapokon osztogatta volna”. A hazai sajtótörvény nem vonatkozik a blogokra; az internetes hírportálokra is csak akkor, ha azok a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumánál sajtótermékként regisztrálják magukat. Amerikában több munkavállaló az állását is elvesztette blogja miatt, amelyben a kíméletlen őszinteség jegyében munkahelyéről, főnökeiről is beszámolt, esetleg panaszkodott. Maga a Google is lapátra tett egy 22 éves programozót, Mark Jent, munkahelyi életéről túl részletesen beszámoló blogja miatt.


Az elbocsátását is világgá kürtölő bloggert az Új Gazdaság cégei megrohamozták állásajánlatokkal, végül egyikük kifejezetten a blogüzletága fejlesztésére vette fel a szókimondó ifjú titánt. Aki nem törekszik efféle babérokra, az jobban teszi, ha munkaadóját nem említi név szerint webnaplójában, ugyanis onnantól az összes kereső ki fogja adni az ő oldalát is a cégnév begépelésénél. „Ha a blog a vállalat jogos gazdasági érdekeit sérti, akkor szerzőjének a munkaadó felmondhat vagy kártérítést követelhet tőle” – igazít el Ormós Zoltán. A netjogász azt tanácsolja, hogy az irodalmi babérokra törő internetező saját nevét és az ismerőseiét se írja ki. A blogban egyébként a becsületsértés vagy rágalmazás szabályai éppúgy érvényesek, „mint az életben”.


Vállalati blog

A céges kommunikáció e formájáról megoszlanak a vélemények:
+közvetlen kommunikációt tesz lehetővé a vállalat célcsoportjaival (vevők, beszállítók, alkalmazottak, sajtó)
+személyes arculatot adhat a társaságnak
+közvetlen visszajelzések érkeznek
+a cégen belüli kommunikáció költséghatékony eszköze lehet
+jól eléri a netfüggő célcsoportokat
-időigényes és fáradságos, ha minden bejegyzést össze akarnak hangolni a vállalat irányelveivel
-tőzsdei társaságoknál nem ütközhet az információk közzétételi szabályaival
-ha mesterkélt vagy túl reklámízű a hangneme, ellenkező hatást ér el
-egy-egy rosszindulatú hozzászólást felfújhat a média

Majd a választások előtt
Az Egyesült Államokban a blogforgalom (írás és olvasás egyaránt) a legutóbbi elnökválasztások idején lendült fel, blogok tömege indult Bush és Kerry mellett és ellen egyaránt. Nemcsak az elnökjelöltek, de a legtöbb amerikai politikus is rendelkezik saját webnaplóval. Magyarországon a politikusok még nem ismerték fel a kampányeszközt a webes naplóban, egyedül a budapesti főpolgármester indított el blogot (www.demszky.hu/blog), ám az ő érdeklődése is csak az európai parlamenti választások idején lángolt fel az online műfaj iránt. Mihelyt webes naplójában tisztázta horvátországi nyaralóvásárlásának igaz történetét – némi „petrocellis” kempingezéssel megspékelve – felhagyott az írással. „A 2006-os választások hozhatnak áttörést a magyar blogvilágban” – fogalmazza meg több megszólaló egybehangzóan, hogy a 2002-es sms-kampány után várhatóan a politika az újabb technológiákat is meghódítja.
A blog egyébként alapvetően demokratikus műfaj: nem véletlen, hogy Kínában betiltották a blogszolgáltatókat, Iránban pedig, ahol a web a szabad véleménynyilvánítás szinte egyetlen csatornája, több bloggert bebörtönöztek, akik lapjukon a szólásszabadságot akarták érvényesíteni, néhányat pusztán azért, mert társaik szabadon engedését követelték lapjukon (www.blogsbyiranians.com).


Vigyázz,pénz, rajt!
Embert blogjáról – hirdeti a T-Online (ex-Axelero) bannere az egyik hazai blogportálon. A névváltását a célközönséggel tudató társaság egyike a hazai cégek azon szűk körének, amelyek egyáltalán észreveszik üzletileg a blogszférát.
„Vannak üzleti blogok, de a blogokból nagy üzletet még senki nem csinált” – fogalmaz aforisztikusan Pécsi Ferenc, e-kommunikációs szakértő. Pedig ha egy vállalat nem tesz mást, mint monitorozza a blogokat, már rengeteget megtudhat, hogyan vélekednek a fogyasztók róla és termékéről. A következő lépcső, ha a cég maga is aktívan blogol.




„Egy blogon keresztül folyamatosan lehet tartani a kapcsolatot az ügyfelekkel, a fejlesztőkkel vagy a beszállítókkal” – magyarázza Novák Péter, a Kirowski interaktív ügynökség online média igazgatója. A blog bejegyzéseire ugyanis az olvasók reagálnak, amiből a cég értékes visszajelzéseket nyerhet.
Egy blog lehet a vállalati imázsépítés eszköze, de egy-egy kampányt is támogathat. Utóbbira gyengécske hazai példa a Fanta Vadmálna kampányának blogja (vadmalnaboy.freeblog.hu). Az Egyesült Államokban sok cég kifejezetten bátorítja dolgozóit a blogírásra, hiszen így erősítheti arculatát – igaz, általában szigorú policyk írják elő, mivel foglalkozhatnak a bejegyzések. Naplót vezet a neten Jonathan Schwartz, a Sun Microsystems elnöke (blogs.sun.com/jonathan), s abban akár a cége akvizíciós döntéseit is kész megindokolni. De blogol Bob Lutz, a General Motors alelnöke is (fastlane.gmblogs.com). Egyes cégek pedig már sajtóközlemények helyett a blogban teszik közé a vállalati híreket.
„Blogban az igazság” – mondja nem véletlenül a T-Online másik bannere. És bizony, sokan szeretnék ezt a maguk hasznára fordítani. Blogokban szegény kis hazánkban is már a naplóírók 10 százaléka vásárolt olyan holmit, amit eredetileg nem szándékozott megvenni, csak azért tette, mert blogtársa dicsérőleg nyilatkozott róla. Nem csoda, ha ez sajátos céges-blogos keresztező megoldásokat hoz létre. A General Motors például autóiról szóló információkkal látta el az AutomoBear blog szerzőjét (www.automobear.com), hogy az hitelesebben hasonlíthassa össze a GM márkáit más típusokkal. Kínosabb a helyzet, ha egy cég fizet is a bloggernek termékei népszerűsítéséért. „A netes közösség nem reklámellenes, de a bújtatott márkázásra érzékeny. Ha egy fórumon valaki túl határozottan véd meg egy márkát, a többiek rendre lecsapnak rá” – tapasztalta Novák. Ha viszont az illető nyíltan vállalja, hogy az adott cég menedzsere, akkor mindjárt elnézőbbek a netezők. Straub Elek, a Magyar Telekom (akkor még Matáv) első ember is megjelent hazai csetszobákban a társaság nevében.

SzakacsBela

Noha általában a szellemes, szórakoztató stílusú oldalakat kapja fel a hazai blogoszféra, Szakács Béla, a debreceni kisember akivel soha nem történik semmi, éppen semmitmondó bejegyzéseivel nyerte el az online közösség rokonszenvét. Béla megalkotója, Váradi Ferenc újságíró – megelégelve a napi több száz olvasói levél megválaszolását – három év után felfedte kilétét, ám a „rajongói klub” kikövetelte a blog folytatását.

„A szakma csúcsa egy vállalati honlap részeként működő sikeres blog” – véli Novák. Az első fecskék mindenesetre idehaza is megjelentek: a KFKI-csoport honlapján belül Bőgel György stratégiai tanácsadó osztja meg gondolatait (www.kfki.com/hu/blog.php), de blog olvasható a Franet.co egy honlapszerkesztéssel és webprogramozással foglalkozó kisvállalkozás oldalán (franet.co.hu/blog) is. „Főleg az internethez kötődő iparágakban tevékenykedő kis- és középvállalatok tudnának profitálni a blogokból” – véli Dobó Mátyás.
Az Egyesült Államokban egyébként maguk a blogtulajdonosok is csinálhatnak egy kis zsebpénzt a hobbijukból. A Google AdSense programja a naplóban előforduló szavakhoz kapcsolódó hirdetéseket helyez el az oldalon, a bevételen pedig megosztozik írójával. De a blog nemcsak állása elvesztéséhez segíthet hozzá valakit, hanem munkához is juttathat. Dobó Mátyás például a szakdolgozatához, tapasztalatszerzésnek indította el weblapját, s annak révén azóta több megrendelést is szerzett blogszolgáltató cégektől. Amerikában léteznek már olyan álláshirdetések, ahol pr, vagy marketing területre blogolásban jártas jelentkezőt keresnek.