Új remények

A cégvezetők őszintesége lázba hozta a spekulánsokat.

Noha 2003-ban meglehetősen rossz teljesítményt nyújtott a NABI, január végén megélénkült iránta az érdeklődés. A névérték körül forgó részvény kereslete és árfolyama azt követően kezdett emelkedni, hogy Róna Péter, a társaság elnöke nyilvánosan ismertette a múlt év problémáit, továbbá a jövőben várható fejleményeket. A vállalat elnöke 2005-re már megugró profitot valószínűsít. Mindazonáltal érdemes óvatosnak lenni a részvény jövőjének megítélésében, hiszen intézményi befektetők szemszögéből igen kedvezőtlen színben tűnik fel a társaság.


Róna Péter elmondása szerint a NABI 2003-at 11-12 millió dolláros veszteséggel zárhatja, ami több külső körülmény szerencsétlen egybeesésre vezethető vissza. A vállalat három olyan kulcsfejlesztése esett a korábbi tervekkel ellentétben egy időszakra, amelyek külön-külön is jelentős mérnöki leterhelést okoznak. Az eredményeket számottevő mértékben rontotta egy beszállítói hiba is, amely miatt a NABI egyébként pert indított. Végül: negatívan érintette a céget a dollárkurzus kedvezőtlen elmozdulása. Az elnök szerint a NABI immár túljutott a termelési nehézségeken, s 2004-et hatékonyabb termelési struktúra és átalakuló devizakitettség jellemezi majd, ami mérsékeltebb értékesítési volumen mellett is nullszaldós gazdálkodást eredményezhet. Ismert a NABI nehéz finanszírozási helyzete, ezt a menedzsment a magas készletszint csökkentésén keresztül a hitelállomány mérséklésével és a hitel-futamidők középtávúvá alakításával kívánja kezelni. Számottevő beruházást és fejlesztést az idén nem tervez a vállalat. Az áttörést 2005 hozhatja meg, amikor már 8-9 millió dolláros profitot realizálhat a társaság. Így a jelenlegi árfolyam két és félszeresét érhetné a részvény, nem csoda, hogy határozott spekulatív vételek indultak a tőzsdén.

Milyen komolyabb kockázatokat érdemes mérlegelni a befektetés előtt? A NABI által megfogalmazott termékstratégia oly változékony, hogy az a 2005-ös tervszámok alátámasztottságát is megkérdőjelezheti. Így például a NABI elnöke három éve még biztos piaci előnyöket – alacsonyabb üzemeltetési költséget, hosszabb élettartamot, alacsonyabb fogyasztást – látott a cég alaptermékében, a CompoBusban, ezzel szemben ma már azt gondolja, hogy inkább egy frissen kifejlesztett verzió hozhatja meg az átütő sikert. Két éve az angol leánycég, az Optare kisbuszát, az Alerót illetően is komoly keresletre számítottak a cégnél, ma már azonban nem ilyen optimisták, mivel több gyártó is lemásolta a terméket. Mindez arra inthet, hogy egy “unalmas” iparág is gyorsan változik, s nem biztos, hogy a két év múlva várható sikert érdemes már ma beleszámítani a kurzusba.