Permanens akcióban

Áttörést hozott a múlt év a hazai internetpiacon. Ugrásszerűen nőtt mind a világhálót használó, mind az otthoni hozzáféréssel rendelkezők tábora.

Végre megindult a nemzetközi össze-hasonlításban igen alacsonynak számító magyarországi internet-penetráció növekedése – a gyara-podó jövedelmek, továbbá a kedvező árú szélessávú hozzáférést biztosító ajánlatok tavaly megtették a hatásukat. A Szonda Ipsos és a Gfk Hungária Nemzeti MédiaAnalízisének legutolsó adatai szerint 2003 második-harmadik negyedévében az internethez hozzáférők száma már meghaladta a 2 milliót, az internet-használók tábora pedig 1,6 millióra duzzadt. Még kedvezőbb fejleménynek értékelhető, hogy a felmérés szerint – a 14 évesnél idősebb népesség körében – közel 830 ezer ember immáron nem munkahelyéről, hanem otthonról használja a világhálót. Az egyértelmű növekedésről tanúskodó számok ráadásul még nem is tartalmazzák az év végi akciók miatt roppant erős negyedik negyedév fejleményeit.

SZÉLES SÁVON. “Az elmúlt év egyik legmarkánsabb trendje a szélessávú előfizetők számának megugrása volt” – nyilatkozta a Figyelőnek Szűcs László, a UPC Magyarország Kft. média- és sajtókapcsolati igazgatója. Míg 2003 elején a szélessávú előfizetések száma még nem érte el az 80 ezret, az év végére a megfelelő adat már 160 ezer körül járt. A szélessávú piac két különböző technológiával dolgozó, saját szegmensében vezető pozícióval rendelkező társasága impozáns kampányt folytatott, s ezeknek – eltérő mértékben ugyan – meg is lett az eredménye. A UPC 2003. januári 29 ezres kábeles internetre előfizető ügyfélállománya 50 százalékkal bővült az év során, a konkurens ADSL technológiát kínáló szolgáltatók közül a legnagyobb előfizetői növekedést elkönyvelő Axelero azonban még erre is rátett egy lapáttal: a cég az év eleji 16 ezerről december végére 60 ezerre növelte az általa nyújtott hozzáférések számát.

Az ADSL-előfizetések látványos megugrásának hátterében elsősorban a Matáv Rt. infrastrukturális fejlesztéseinek felpörgése áll, amihez a cégnek jelentős lökést adott a 3 milliárd forintot meghaladó, fejlesztési adókedvezmény formájában igénybe vehető állami támogatás. A telefontársaság ráadásul nem elégedett meg csupán az infrastruktúra kiépítésével, októberben az internetszolgáltatók felé tett kedvezményes nagykereskedői árajánlatával sikerült olyan ADSL-akciót indítania, amely lehetővé tette az új előfizetők belépési költségének, valamint a havi díjak év végéig történő elengedését is. A piacon így a kisebb cégek is taroltak. “Az év végi akció nagyon bejött az EnterNetnél: a havi új ügyfél-állományunk több mint duplájára nőtt az év utolsó három hónapjában, sőt az utolsó napokban a rendes forgalom tripláját regisztráltuk” – számolt be lapunknak Smuk Zoltán, az EnterNet ügyvezető igazgatója. Ezzel az ADSL-piac második legjelentősebb szereplőjénél a szélessávú ügyfelek száma immár meghaladja a 12 ezret.

Az év végi hajrából nem maradt ki a UPC sem, sőt, a kábelszolgáltató a Matáv és partnerei akciójára még rá is vert egy hónappal: a kedvezményes csatlakozási lehetőséget 2004. január végéig hirdette meg. Ennek ellenére a 2003-ban bekövetkezett technológiai trendfordulóban markáns változást várhatóan nem sikerül előidéznie, a Matáv állami fejlesztési injekciója ugyanis gyökeresen megfordította a különböző szélessávú megoldások (kábel kontra ADSL) megoszlását. Míg 2003 elején a UPC-nek nagyjából ugyanannyi szélessávú ügyfele volt, mint a Matáv területen működő összes internetszolgáltatónak, az arányok az év végére megfordultak, sőt, ma már önmagában az Axelero ADSL-előfizetőinek száma meghaladja a Chello ügyféltáborát. A kábelszolgáltató azonban nem adta fel a versenyt, önerőből folytatta fejlesztéseit. A cég tavaly 120 ezerrel növelte azon háztartások számát, amelyekben elvben elérhető a kábeles internet. “Így a UPC szolgáltatási körzetében lévő háztartások 60 százalékáról, 600 ezer lakásról elmondható, hogy a Chello nyújtotta szolgáltatás technikai feltételei adottak. Egyelőre azonban csupán a háztartások 7 százaléka él a lehetőséggel” – ismertette lapunkkal a cég médiaigazgatója.

Aki arra számítva nem élt az évvégi akciók adta lehetőséggel, hogy a verseny 2004-ben tovább éleződik és az árak csökkenek, elképzelhető, hogy csalódik. “Ami biztos, 2004-ben árat nem emelünk, ezen túlmenően pedig a díjak és kedvezmények a piaci tendenciák függvényében alakulhatnak majd. Új termékek bevezetése mellett a múlt évihez hasonló növekedéssel kalkulálunk 2004-re” – ezek a UPC ez évi tervei. A szélessávú hozzáférések terén a 2003-ast idéző idei bővülésre számít az Axelero is. A piacvezetőn kívül azonban kevés internetszolgáltató akad, amely továbbra is az agresszív ügyfélszerzésre kívánja helyezni a hangsúlyt, a jelenlegi nagykereskedelmi feltételek és szolgáltatási költségek mellett ugyanis a nyomott kiskereskedelmi ár igen szerény nyereséget hoz csak a cégeknek. Az Invitel körzeteibe újonnan belépni próbálkozóknak az ügyfélszerzés pedig egyenesen veszteséget termel, mivel a korábban Vivendi néven futó cég 2003 májusáig egyedüli internetszolgáltató volt körzeteiben, így itt az új szolgáltatók belépése az első néhány száz ügyfélig jócskán veszteséges.


“Nem kívánunk erőteljesen növekedni 2004-ben, a jelenlegi feltételek mel-lett a cég nem képes megfinanszí-rozni nagymértékű fejlesztéseket. Ínséges évre készülünk, és folytatjuk az elmúlt félévben elkezdett költségcsökkentési törekvéseinket” – nyilatkozta az EnterNet ügyvezető igazgatója. A cég azonban bízik benne, hogy csupán egyetlen szűk esztendővel kell szembenézniük. “Reménysugár számunkra az elektronikus hírközlésről szóló január elejével életbe léptetett új törvény, amely szabályozza az internetpiacon alkalmazott nagykereskedelmi és kiskereskedelmi árakat is” – indokolja középtávú optimizmusát Smuk.

TOVÁBBI TERJESZKEDÉS. Az új jogi szabályozástól a UPC is komoly változásokat vár. Míg a médiatörvény korábban a kábelszolgáltató működési területét az ország egyhatodára korlátozta, ez január elsejétől egyharmadra módosult. Az Európai Unióhoz való csatlakozás után pedig megszűnik minden akadály, így a cég országos szolgáltatóvá válhat. A társaság előtt két lehetőség is nyitva áll: vagy felvásárol már működő hálózatokat, vagy saját fejlesztésekbe kezd olyan területeken, ahol még nincs jelen. “A verseny tovább folytatódik, ám hogy mely technológiák iránti keresletben következik be számottevő növekedés, az részben annak is függvénye, hogy rendelkezésre áll-e az idén is – és ha igen, mely megoldások számára – a tavalyihoz hasonló nagyságú állami fejlesztési támogatás” – véli Szűcs László.

Az internetszolgáltatásból származó bevétel növelésének azonban létezik egy másik útja is. A szélessávú szolgáltatók ugyanis csak részben versenyeznek egymás ellen: az igazi növekedési potenciál a többszázezer modemes ügyfél gyorsabb kapcsolatra való átterelésében rejlik.