Új Richter-stratégia – Szolid konszolidáció

A Richter a leánycégek irányításának javítására koncentrál, s arra, hogy a szervezetet hozzáigazítsa a regionális szerephez.

Nincs napirenden a Richter állami tulajdonban lévő részvénycsomagjának értékesítése – sietett a választások után megnyugtatni Bogsch Eriket, a Richter Gedeon Rt. vezérigazgatóját László Csaba pénzügyminiszter-jelölt. A telefonbeszélgetés azért jött létre, mert korábban elterjedt a részvénypiacon az a pletyka, hogy a leendő kormány a szocialista párt első száz napra szóló ígéreteinek fedezetét részben állami tulajdonban lévő pakettek eladásából kívánja előteremteni. László Csaba azonban biztosította a függetlenségét mindmáig megőrző társaság vezetőjét, hogy az új kabinet számára fontos a tőzsde, s azon a gyógyszercég jelenléte is.

Átmeneti lejtmenet?A Richter részvényárfolyamának az utóbbi két hétben tapasztalt 10 százalékos esését piaci információk szerint elsősorban külföldi ügyfélkörrel rendelkező brókercégek okozták. Az esés miértjét illetően a piac egyelőre tanácstalan, mivel a céget érintő konkrét kedvezőtlen hír nem látott napvilágot, és a társaság első negyedéves gyorsjelentése sem okozhatott csalódást a tőzsdei befektetőknek.

Trippon Mariann, a CIB Rt. elemzője is inkább pszichológiai, s nem fundamentális tényezőkkel magyarázza az árfolyam gyengülését. Véleménye szerint a befektetők szemében az utóbbi pár hétben több olyan lehetőség “erősödött fel”, amelyek egyenként nem, együtt viszont már negatívan hathatnak a papír megítélésére. Ezek között kiemelte a dollár folyamatos gyengülését, ami a Richter fedezeti szintjét ronthatja. A félelmeket táplálhatja az a politikai nyilatkozatokra alapozott, s egyre gyakrabban elsuttogott pletyka is, miszerint az idén elmaradhat a gyógyszeráremelés. Ez az érv persze csak részben áll meg: a gyógyszergyártók számára kedvezőtlen hír nem okozna komoly “fejfájást” a kőbányai gyárnak, hiszen a Richter külföldön realizálja árbevételének háromnegyedét.

A piacon általános vélekedés szerint a fentiek önmagukban csak rövid távon befolyásolhatják a cég árfolyamát, hosszabb távon újra inkább a fundamentális mutatók kerülnek előtérbe. A társaság egészséges gazdálkodását az első negyedéves számok is alátámasztják; mindezek alapján a CIB Rt. 19 ezer forint magasságába teszi a Richter-papír reális értékét.

R. Kovács Dániel

KOCKÁZATOK. A Richter-pakett értékesítése szakértők szerint a jelen helyzetben újabb felvásárláshoz és tőzsdei kivezetéshez is vezethetne. A magyar részvények ugyanis nemzetközi összehasonlításban alulértékeltnek számítanak, így könnyen válhatnak felvásárlási célponttá. Ez pedig – mint azt az elmúlt években jó néhány példa igazolta – nem csak elméleti, hanem nagyon is gyakorlati veszély.

A nagy szakmai befektetőtől való függetlenség megőrzése tehát adott ahhoz, hogy a Richter megvalósítsa 2006-ig szóló stratégiai tervét, amelynek középpontjában a regionális multivá válás áll. Ezen az úton már elindultak. Ezt egyrészt jelezi, hogy árbevételük immár több mint 70 százaléka exportból, s azon belül a kivitel értékének fele a közép- és kelet-európai országokba irányuló szállításokból származik. Ugyanakkor ma már Ukrajnában, Oroszországban és Romániában is van termelő leányvállalatuk, sőt, rövidesen lezárulhat a lengyelországi akvizíció is.

Az alkalmazottak közel egynegyede a külföldi leányvállalatoknál dolgozik. Bogsch Erik szerint a következő években a legfontosabb feladat a leánycégek csoportszintű irányításának javítása, valamint a szervezet, illetve a személyi feltételek hozzáigazítása a regionális szerephez. Ennek keretében hajtják majd végre a termelés racionalizálását is, egyes gyárak már ma is szakosodnak bizonyos fajta készítményekre. A nemzetközi léptékben kicsinek számító gyógyszergyártó akkor lehet sikeres, ha piaci résekre koncentrál: földrajzi értelemben ilyen piaci rés Kelet-Európa, a termékszerkezet tekintetében pedig a nőgyógyászati készítmények szegmense.

Természetesen a regionális multi szerep célul tűzése nem jár azzal, hogy a Richter kizárólag a Közép- és Kelet-Európában kíván tevékenykedni, hiszen legfontosabb célpiacainak ma már az Egyesült Államok és a Nyugat-Európa számít. A cég amerikai exportja például az utóbbi tíz év alatt 3 millió dollárról 30 millióra nőtt. A Richter amerikai piaci tevékenységét saját leányvállalata, a Gedeon Richter USA – a korábbi Medimpex Northamerica INC – segíti. Az erős versennyel jellemzett amerikai piacon a Richter a nőgyógyászati készítményekre, pontosabban a fogamzásgátlókra összpontosított. Ebben a szegmensben ugyanis kisebb a verseny, és érvényesülhet a cég speciális szaktudása, amit 3-4 piacvezető gyártó hatóanyag-szállítójaként kamatoztat (a szteroid hatóanyagok piacán globálisan mindössze fél tucat cég működik).

EMELKEDŐ PROFIT. Igaz, az árbevétel dinamikus bővülése ellenére a cég idei első negyedéves üzemi szintű eredménye némileg elmaradt a tavalyi megfelelő időszakban elérttől, de erre a várható fejleményre Bogsch Erik már januárban, a múlt év számainak ismertetésekor felhívta a figyelmet. A pénzügyi eredménynek köszönhetően viszont a részvényesek 2002 első három hónapjára a bázisszámokat 10 százalékkal meghaladó nettó profitot könyvelhettek el.

A sikeres nemzetközi terjeszkedés dacára nem elhanyagolhatók a hazai piacon jelentkező veszélyek. Fontos kérdés, hogy a tavaly megkötött három évre szóló gyógyszerár-megállapodást betartja-e az új kormány, illetve, hogy az esetleges módosítások miként befolyásolhatják a Richter gazdálkodását. Az egyéb szabályozási változások sem könnyítik meg a magyar gyógyszergyárak helyzetét. A forint csúszó leértékelésének időszakában tető alá hozott megállapodás ugyanis most az importőröknek kedvez, hiszen a forint felértékelődése következtében áremelés nélkül is növekedhet a profitjuk. Ezzel szemben a hazai gyártókat a megállapodás szerinti – az infláció 70 százalékát elérő, illetve 500 forint alatti készítmények esetében 10 százalékos – termelői áremelés elmaradása negatívan érintheti.

Címkék: Hetilap: Cég+piac