Apple: Stratégiaváltás – Cégalma

Új szerverével az Apple a nagyfelhasználókat célozza meg.

Volt idő, amikor Steven P. Jobs, az Apple Computers vezérigazgatója még úgy gondolta, cége megszorongathatja a hatalmas Microsoftot. Nem így történt. A vállalati fronton az Apple évekkel ezelőtt elveszítette a háborút a verhetetlennek bizonyult Windows-alapú hardverekkel szemben. A cég életképtelen stratégiája, továbbá a versenytársak – például a Dell Computer – erősödő jelenléte oda vezetett, hogy Apple-gépeket ma már nagyítóval kell keresni az irodákban.

Jobs most azt sütötte ki, hogy megpróbál együtt élni konkurenseivel, ha már le nem is győzheti őket. Az Apple a május 14-én piacra dobott, állványzatba szerelhető szervercsaládjával újra az üzleti felhasználókat célozta meg. Ezen a versenytársaktól nyüzsgő piacon a cég a legjobb technológiát akarja nyújtani ügyfeleinek, méghozzá a legalacsonyabb áron. Márpedig ez utóbbi igazi kihívás, hiszen e márka eddig elsősorban igényes és méregdrága termékeiről volt nevezetes. Jobs azonban jól tudja, hogy kemény fába vágta fejszéjét, s mivel a megrendelők évek óta ugyanazoktól a gyártóktól vásárolnak, ezért az Apple számára csak az azokénál olcsóbb eszközök kínálatával teremhet babér. A potenciális ügyfelek azonban fanyalognak. “A Windows-alapú gépeink tökéletesen működnek a már meglévő szervereinkkel. Mi értelme volna akkor váltanunk?” – kérdi Jeff Brown, az Electronic Arts szoftvergyártó cég munkatársa.

APRÓ ÉS OLCSÓ. Az Apple vezetői ettől függetlenül biztosak abban, hogy a kétkedőket meggyőzik majd az új szerverek. Ezek ugyanis nemcsak olcsóbbak, de kis méretük ellenére kivételes teljesítményre is képesek. Az Apple elsőként a 3 ezer dolláros árkategóriájú Xserve szervereket állítja csatasorba: az új gépek mindössze 5 centiméter vastagok, és mind Mac, mind Windows környezetben fennakadásmentesen működnek. Az IDC jelentéséből kiderül, hogy egy hasonló kapacitású Windows-alapú szerver mintegy 5 ezer dollárba kerül. Az Xserve ráadásul Unix-alapú szerverként olyan technológiát képvisel, amelyet az ügyfelek jól ismernek, és amelyet megbízhatónak tartanak. “Erős ütőkártya van a kezünkben” – véli Jobs. A társaságnak szüksége is lesz az adukra. Slágernek számító termékei – az iMac asztali gép és az iPod MP3 lejátszó – felfutása mellett ugyanis piaci részesedése évek óta csökken. Tavaly az Apple a világ PC eladásaihoz már csupán 2,6 százalékkal járult hozzá, míg 2000-ben 2,9 százalék volt a részesedése. Árbevétele ugyan 4 százalékkal növekedett az idei első negyedévben, de – bizonyos alkatrészek hiánya miatt – a nyeresége 7 százalékkal csökkent. A vállalati szféra meghódításáért indított támadás célja ezért döntően a cég PC-piacon elszenvedett vereségeinek ellensúlyozása. Kétségtelen, hogy az Apple el akarja adni új szervereit, ám legalább ilyen fontos, hogy végre beinduljon az iMac és az egyéb asztali gépek piaca is. Erre pedig csak akkor adódna esély, ha a cégnek valahogy sikerülne megvetnie lábát az irodákban.

Az Apple persze nem tesz föl mindent egy lapra. A vállalati szféra meghódítása érdekében rendelkezik egy másik fegyverrel is: a Mac operációs rendszer Jaguar névre keresztelt, új változatával, amely várhatóan a nyár végén kerül forgalomba. A Jaguar egy olyan szoftverrel egészült ki, amellyel a Mac-gépek valamennyi más hálózathoz – köztük a Windows-rendszerekhez -, illetve bármely típusú személyi számítógéphez könnyedén csatlakoztathatók. Szerverpalettája kiegészítéseként pedig az Apple azt tervezi, hogy az év második felében megjelenik egy adattároló gépcsodával is, amely 1,68 terabyte információ raktározására lesz képes – egyetlen ilyen gépre “felfér” majd az amerikai kongresszusi könyvtár irdatlan irattömegének 10 százaléka.

MÉG EGY ESÉLY. Az egész “hadművelet” kulcsa, vajon sikerül-e a potenciális ügyfeleket meggyőzni: felejtsék el a márka eddigi szerény szereplését a vállalati szektorban, s adjanak számára még egy esélyt. Amikor az Apple 1996-ban ostrom alá vette a csúcskategóriájú szerverek piacát, az eredmény kiábrándító volt, már csak azért is, mert számolatlanul érkeztek a céghez a panaszok a gépek megbízhatatlansága miatt. “Akkoriban kómában volt az Apple” – ismeri el Jobs. Tim Bajarin, a Creative Strategies technológiai kutatóintézet elnöke szerint ezúttal viszont a versenytársak azok, akik ilyen állapotba juthatnak, ha nem veszik komolyan az Apple-t. Az elmúlt öt évben Jobs merész újítások sorával rukkolt elő, többek között kisebb és könnyebb, formatervezett gépeket dobott piacra, amelyek cselekvésre késztették a vetélytársakat. Az Apple-nek abból is csak haszna származhat, hogy a stabil piaci pozíciójú gyártók, a Hewlett-Packard vagy az Oracle Apple szerverekre fejlesztenek majd új szoftvereket. Ígéretes kezdet. Kérdés azonban, mindez elég-e ahhoz, hogy az Apple a főbejáraton sétálhasson be a vállalati szektorba, és ne csupán a hátsó ajtón kelljen befurakodnia oda.

Címkék: Hetilap: Cég+piac