Utasbiztosítás – Szervezettek előnyben

Bár a külföldi gyógykezelés rendkívül drága, a magyarok többsége kiutazása előtt nem köt biztosítást. Azok között, akik mégis megteszik ezt, többségben vannak a magas végzettségűek és keresetűek.

Baleset-, betegség- vagy poggyászbiztosítást a magyar utazók egynegyede köt elindulása előtt. A GfK Piackutató Intézet felmérése szerint a biztosítást kötők között a nők és a férfiak aránya csaknem egyforma. Eltérés van viszont az életkor, az iskolai végzettség és a lakóhely szerint. Elsősorban a 20 és 49 év közöttiek, a diplomások, a magas jövedelműek kötnek utasbiztosítást. A budapestiek és az észak-dunántúliak az átlagnál gyakrabban veszik igénybe ezt a szolgáltatást.

A nyugati turistákhoz képest a magyarok közül jóval kevesebben fordulnak biztosítóhoz utazásuk megkezdése előtt. Azok, akik csak Bécsbe indulnak bevásárolni, vagy valamelyik szomszédos országot keresik fel, esetleg autóval indulnak európai körútra, általában nem kötnek biztosítást betegség vagy baleset esetére. A biztosítók szakértői úgy vélik, Magyarországon még nem minden utazó gondol bele abba, milyen drága egy-egy külföldi gyógykezelés, milyen borsos lehet egy kórházi számla. Sokan abban bíznak, hogy kocsival indulnak útnak, úgyhogy baj esetén azonnal haza tudnak száguldani, hogy itthon forduljanak orvoshoz.

Mások egyszerűen feledékenyek, s ha nem utazási irodával szerveztetik meg nyaralásukat, eszükbe sem jut e célból felkeresni valamelyik biztosítót. A legtöbb biztosítást a szervezett nyaralások, főleg a repülős utak résztvevői kötik. Általában az utazás megvásárlásakor gondolnak a magyarok a poggyász-, baleset- és betegségbiztosításra, de sokan csak a Ferihegyi repülőtéren kapnak észbe.

A repülőgépen elveszett csomagért nem a biztosító, hanem a légitársaság felel. A felelősségvállalás felső határa jelenleg kilónként 5320 forint. Az Európai Unió közlekedési szakértői szerint ezt az összeget 372 ezer forintra (1400 euró) kellene emelni. Vannak olyan elképzelések is, hogy a késések miatt kérhető kompenzációt is szabályoznák, ennek felső határa 1,56 millió forint (6200 euró) lenne. Az utas halála vagy sérülése esetén a légi fuvarozókat korlátlan anyagi felelősség terhelné, és 3,7 millió forint (14 ezer euró) alatti követelések esetén kifogást sem emelhetnének.

A tipikus utasbiztosítások tarifája egyébként napi 220 és 600 forint közé esik. A tengerentúli pótlék átlagosan 50, míg a korpótlék 100 százalékos.