Fotóhomok

A Budapest Kiállítóteremben november 26-ig megtekinthető fotókiállítás címe az idő múlására utal, amelyet a történelmi események átélői a hajdani fényképek végigböngészésével vélnek kicselezni. A Jindrich Streit fotóművész munkáiból válogató tárlat ráadásul bizonyító erejű dokumentumok sorozata, amely a fényképészet történetében egyedülálló esetről tudósít: Streitnek ugyanis 1982-ben – egy engedély nélkül rendezett kiállítás után – megtiltották, hogy [...]

A Budapest Kiállítóteremben november 26-ig megtekinthető fotókiállítás címe az idő múlására utal, amelyet a történelmi események átélői a hajdani fényképek végigböngészésével vélnek kicselezni. A Jindrich Streit fotóművész munkáiból válogató tárlat ráadásul bizonyító erejű dokumentumok sorozata, amely a fényképészet történetében egyedülálló esetről tudósít: Streitnek ugyanis 1982-ben – egy engedély nélkül rendezett kiállítás után – megtiltották, hogy folytassa a fotózás útján elkövetett bűncselekményeket. A művész bíróság elé került, a felfüggesztett tíz hónapos szabadságvesztés indokaként pedig közjogi méltóság gyalázása szerepelt. Elkobozták a negatívokat és a bűnelkövetés eszközének minősített fényképezőgé-pet is. Az 1994 óta szabadúszó Streit fotói szelíd toleranciával mesélnek a mai cseh valóságról, ahol úgy tűnik, az emberek mentalitásában semmi nem változott. Talán csak a nemzeti érzékenység bír el többet az előző rendszernél: a csipkelődő öngúny ma már megengedett az azóta a prágai művészeti akadémia docensévé avanzsált művész számára. –

Címkék: Hetilap: Plusz