TERJESZKEDIK A VIVENDI – Határtalan ambíciók

A távközlési óriás számtalan nagy üzleti húzásra készül - s már Hollywoodra is kacsintgat.

Jean-Marie Messier gyorsabban összerityityent egy jelentősebb üzletkötést, mint valamely párizsi vendéglő főszakácsa egy ebédet. A francia Vivendi kommunikációs és közműszolgáltató csoport 43 esztendős vezérigazgatója tárgyalásokat folytat az America Online-nal arról, hogy az utóbbi lépjen be a Vivendi és a brit Vodafone AirTouch közösen indítandó páneurópai internet-portáljába. Úgyszintén tárgyal arról, hogy csatlakozik Rupert Murdoch médiamágnáshoz egy globális internetes és műholdas televíziós vállalkozás megteremtésében. És a hollywoodi mogulok módjára Messier zárt ajtós megbeszéléseket folytatott a Seagram vezetésével is: nagyszabású felvásárlási ajánlatában állítólag legalább 30 milliárd dollárt ígért a Universal filmstúdiót és több lemezkiadó leányvállalatot birtokló kanadai társaságért.

Messier-nek kedvére van a rá irányuló figyelem. “A Vivendi egyike lesz az internetkorszak nagyon kevés meghatározó kommunikációs csoportjának” – jelenti ki a Diadalívre néző nappali szobájában ejtőzve. Persze még be kell bizonyítania, hogy képes valódi nyereséget kicsiholni a tervezett merész vállalkozásokból. Nem is olyan régen még úgy festett, hogy a Vivendi maga válik felvásárlási célponttá. Ha tehát Messier számításai bejönnek, azzal bebizonyosodik, hogy állóképessége feljogosítja őt az internet bajnokának címére.

Kétségkívül igaz, hogy az európai médiaipar összes nagyágyúja tárgyalni akar Messier-vel. Európa rohamléptekkel halad az internetkorszak felé, a távközlési és a médiavállalatok gyors ütemben terjeszkednek annak érdekében, hogy előfizetőik mobiltelefonon és digitális tévén keresztül is használhassák az internetet. A legutóbbi ügyletekkel – amilyen például a Vodafone-Mannesmann házasság – olyan vállalatok születnek, amelyek elég nagyok ahhoz, hogy uralják a piacot.

De ezek az óriások nélkülöznek néhány létfontosságú szervet. Némelyikük nem tud kellően izgalmas tartalmat kínálni előfizetőinek, másoknak nagyobb kiterjedésre volna szükségük. A Vivendi képes volna kitölteni ezeket a hiányosságokat, részint a tartalmi szolgáltatásokkal – amelyek közt pénzügyi web-oldalak éppúgy találhatók, mint gyerekeknek szánt interaktív játékok -, részint a 14 millió háztartásba sugárzó Canal Plus fizetős tévécsatornával.

Messier nem volt mindig olyan jó formában, mint most. Tavaly tavasszal meghiúsult az általa régóta forszírozott szövetség a Canal Plus és a Murdoch-féle British Sky Broadcasting (BSkyB) műholdas televízió között. Zátonyra futott az a szándéka, hogy a Cegetel nevű leányvállalatot vezető távközlési céggé fejlessze. A befektetők nyugtalankodni kezdtek a 17 milliárd dolláros, az új közüzemi szolgáltatók megszerzésére felvett hitelek nyomán keletkezett adósságállomány miatt. Beindultak a pletykák, hogy a Vivendit fel fogják vásárolni.

A múlt év végén Messier azonban egészen váratlan mentőövet kapott, amikor a Vodafone megtette ellenséges ajánlatát a Mannesmannra. Gyors egymásutánban mind a Vodafone, mind a Mannesmann megkörnyékezte őt, azt remélve, hogy egy szövetség révén erősíteni tudják helyzetüket. Ez év január 30-án Messier és Christopher C. Gent, a Vodafone vezérigazgatója nyilvánosságra hozták egy olyan webportál létrehozásának tervét, amely mobiltelefonon, interaktív tévén és számítógépen keresztül biztosít internet-hozzáférést. Az ügylettel a Vivendi egycsapásra az európai internetes gazdaság élvonalába került. Messier arra számít, hogy egy éven belül 30 millióan fogják használni az új portált.

Többen állítják: Messier immár Murdochnál is erősebb pozícióra tett szert. Murdoch – akiről egyre inkább azt tartják, hogy nem tud lépést tartani az internetes forradalommal – arra készül, hogy műholdas televíziós érdekeltségeit átcsoportosítja egy külön vállalatba, a Platcóba, amely a digitális szolgáltatások széles skáláját fejlesztené ki, ideértve a nagysebességű internet-hozzáférést is. A vállalkozásba Messier is beléphet oly módon, hogy a Vivendi 24,5 százalékos BSkyB-tulajdonrészét becseréli egy Platco-részvénycsomagra. A Vivendi ezzel Nagy-Britanniában és Ázsiában is megjelenhetne.

Még az AOL és a Time Warner közelmúltban bejelentett fúziója is új esélyt jelent Messier számára, mégpedig amiatt, mert a német Bertelsmann visszaadta az AOL Europe-ban meglévő 50 százalékos tulajdonhányadát az amerikai anyavállalatnak. A Vivendi az AOL France 55 százalékát birtokolja, s Messier most arra törekszik, hogy vagy érdekeltséghez jusson az AOL Europe-ban, vagy szövetség jöjjön létre az AOL Europe és az új Vivendi-Vodafone vállalkozás között.

Messier azonban korántsem csak szerencsés kibic. A csoport Havas nevű leányvállalatát világelsővé tette az oktatási és szórakoztatási célú szoftverek gyártásában. Emellett a befektetőket is biztosította hosszú távú stratégiája felől. Nemrégiben ismertette azt a tervet, amelynek értelmében a Vivendi vízszolgáltatási, hulladékfeldolgozási és energetikai üzletágát külön bevezetik a New York-i tőzsdére. A Vivendi idővel akár ki is engedheti a kezéből a részleg többségi ellenőrzését. “Nagyon világosan látszik ebből, hogy a fő üzletág a távközlés és a média lesz” – állítja Pierre Stiennon, a J.P. Morgan londoni elemzője, aki korábban még bírálta Messier skizofrén stratégiáját. A csoport tavaly 41 milliárd dolláros árbevétel mellett 1,4 milliárd dolláros nyereséget ért el, 27 százalékkal többet, mint 1998-ban. S bár Messier-nek negatív reakciókkal kell szembenéznie, amiért legutóbbi intézkedéseivel korlátozta a részvényesek jogait, tény, hogy a Vivendi árfolyama január óta 25 százalékkal emelkedett.

Az “áru leszállítása” azonban még hátravan. Hogy sikerüljön előfizetőket toborozni a Vivendi-Vodafone portál számára, ehhez át kell alakítani a Canal Plus és az Havas által kínálandó tartalmat, amely jelenleg túlnyomórészt nem-interaktív tévére és számítógépre készül. Arra senki nem számít, hogy az emberek a mobiltelefonok kijelzőjén akarnak majd mozifilmeket és sporteseményeket nézni, de a Canal Plus kifejleszthet olyan szórakoztató és sportoldalakat, amelyek fölkeltik a potenciális előfizetők figyelmét. Különösen nehéz feladat lehet az Havas forrásait átrendezni az új vállalkozás kívánalmainak megfelelően: a részleg az utóbbi időben több felvásárlást is végrehajtott, s még aligha volt ideje “megemészteni” az új szerzeményeket.

Messier-t az idő is sürgeti. Első próbatétele május vége felé lesz, amikor a Vodafone és a Vivendi a tervek szerint megnyitják első mobil internetes portáljukat Franciaországban. A bizonytalanságokat fokozza, hogy sem a Vivendinek, sem a Vodafone-nak nincs tapasztalata az elektronikus kereskedelem terén.

Mi több, egyáltalán nem biztos, hogy a többi lehetséges partnerrel folytatott tárgyalásokon Messier sikert ér el. Korábban többször is kudarcot vallottak azok a kísérletei, hogy együttműködjön a Murdoch-csoporttal. A Seagram-ügylet pedig – amelyről sem a Vivendi, sem a Seagram nem hajlandó nyilatkozni – még kétségesebbnek tűnik. Egy, a Seagramhez közelálló forrás tájékoztatása szerint a két cég közt eddig nem haladtak előre a tárgyalások, s jelenleg nem is folynak megbeszélések. Messier boldog lenne, ha a Universal eszközállományát hozzácsaphatná a Vivendinél meglévő tartalomhoz. De a Seagram egyik fő befektetője szerint a fúzió “nem volna valami fényes parti”. A Vivendi erős ugyan az európai filmes és televíziós piacon, viszont “az Egyesült Államokban semmije sincs, márpedig a Seagramnek ott kell terjeszkednie.”

Bármi történjék is, Messier azt ígéri, hogy a Vivendi a jövőben is felvásárlásokra és szövetségekre törekszik. Kiváltképp fontos számára, hogy a csoport növelje érdekeltségeit a távközlésben és a széles sávú technológiában, tehát nagyobb ellenőrzést szerezzen a tartalmat továbbító csatornák fölött. Tervei nem korlátozódnak Európára. “Idővel globális szolgáltatóvá válunk.” Biztosra vehető, hogy ilyen ambíciókkal Messier egyszerre több vasat is a tűzben tart majd.

ABTHONY BIANCO, NEW YORK

Š BUSINESS WEEK

Címkék: Hetilap: Cég+piac