MOL-AGGÁLYOK – Igazított árak

A magyar energetikai piac liberalizációjának folyamatába illeszkedik az őszi ülésszak első hetében a parlament elé kerülő azon törvényjavaslat, amely gázszolgáltatást szabályozó törvényt módosítaná. Ennek lényege, hogy a hazai kitermelésű földgáz árát október elsejétől az importból származó gázárhoz igazítanák. Ez a lépés jelentősen javítaná a Mol Rt. kitermelésének jövedelmezőségét, és extraprofithoz juttatná a monopolhelyzetű céget. Ezért [...]

A magyar energetikai piac liberalizációjának folyamatába illeszkedik az őszi ülésszak első hetében a parlament elé kerülő azon törvényjavaslat, amely gázszolgáltatást szabályozó törvényt módosítaná. Ennek lényege, hogy a hazai kitermelésű földgáz árát október elsejétől az importból származó gázárhoz igazítanák. Ez a lépés jelentősen javítaná a Mol Rt. kitermelésének jövedelmezőségét, és extraprofithoz juttatná a monopolhelyzetű céget. Ezért a javaslat szerint a földgázt terhelő bányajáradékot 12 százalékról 18 százalékra emelnék, ez viszont maga után vonja a bányászatról szóló törvény módosítását is. A tőkepiaci elemzők számításai szerint a járadék emelése 3,0-3,5 milliárd forintos többletköltséget okozna a Molnak. A szakértők azonban hangsúlyozzák, a törvényben előírt 8 százalékos jövedelmezőségi szint eléréséhez – a járadék növelése miatt – a nagykereskedelmi (és végső soron a fogyasztói) gázárakat is emelni kellene ősztől, erre azonban jelenleg nem mutatkozik kormányzati hajlandóság. Az olajtársaság hosszabb távú kilátásait ugyanakkor nagyban javítja a kiszámítható áralakulás ténye, igaz, a gázüzletág nyereségesebbé válása nem jelentene óriási nyereségtöbbletet a cégnek.

A pénzügyminiszter egy másik bejelentéssel is meglepte az olajtársaságot. Járai Zsigmond úgy nyilatkozott, hogy a motorbenzin árképletét is felül kellene vizsgálni, mert a kőolaj világpiaci árának ingadozásait nem követi a benzin kereskedelmi árának változása. A Mol Rt. illetékese erre reagálva elmondta, hogy a pénzügyminiszter még nem kereste meg őket, így a szakmai kifogásokkal sincsenek tisztában a társaságnál. Az üzemanyag árának a meghatározásánál nagyon korlátozott a mozgásterük, mivel az árakat a világpiaci kőolajárhoz és a dollár-forint keresztárfolyamhoz igazítják, és csak a jelenlegi nyereségszint mellett biztosítható a Mol versenyképessége, valamint az üzemanyag-ellátás biztonsága.

A 196,9 forintba kerülő 95-ös benzinből egyébként csupán 67 forint az üzemanyag ára, a fennmaradó csaknem 130 forint az államkasszát gyarapítja különböző adók formájában. Ez az arány ráadásul 2000 januárjától tovább emelkedik, hiszen a kormány elképzelései szerint 7 százalékponttal emelnék meg a benzin jövedéki adóját, ami átlagosan 3,5 százalékos áremelkedést indukálna. –

Címkék: Hetilap: Röviden