Nehéz teher

Meglepően tarka kép fogadja a megrendelőt, ha áruja elszállítására fuvarozót keres. Az autótörténeti relikviának minősülő 15-20 éves teherautókkal dolgozó fuvarosoktól a vadonatúj flottával rendelkező szállítmányozó cégekig a haszonjárművek teljes skálája megtalálható, és akár 30-50 százalékkal is eltérhetnek egymástól az árajánlatok. A belföldi fuvarozói piac átalakulását a járművek állapota is indokolja. A mintegy 27 ezer hazai [...]

Meglepően tarka kép fogadja a megrendelőt, ha áruja elszállítására fuvarozót keres. Az autótörténeti relikviának minősülő 15-20 éves teherautókkal dolgozó fuvarosoktól a vadonatúj flottával rendelkező szállítmányozó cégekig a haszonjárművek teljes skálája megtalálható, és akár 30-50 százalékkal is eltérhetnek egymástól az árajánlatok. A belföldi fuvarozói piac átalakulását a járművek állapota is indokolja. A mintegy 27 ezer hazai fuvarozó több mint 93 ezer teherkocsit tart üzemben. (Bár a vállalkozások száma a nagy fluktuáció ellenére is fokozatosan csökken, a haszonjármű-állomány egy év alatt 10 ezer darabbal növekedett.)

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai alapján 1998-ban az előző évi forgalomnál 49 százalékkal több új haszonjárművet adtak el (lásd a grafikont). A tavaly eladott csaknem 28 ezer új kocsi komoly frissítés, de a szakértők szerint “rá is fért” az átlagosan 10 éves haszonjármű-állományra. A megszaladt eladásokban nem kis szerepe volt, hogy szigorították a szabályozást, 1998 óta már csak az Euro II. normának megfelelő károsanyag-kibocsátású haszonjárműveket lehet forgalomba helyezni. Árnyalja a képet, hogy az új kocsiknak csak egy része került a bérfuvarozókhoz, sok teherautót vásároltak a “saját számlás” termelő, vagy kereskedelmi társaságok.

A fogyatkozó számú fuvarozó vállalkozások gyarapodó autóparkja koncentrációt mutat. Bár pontos adatok nincsenek arról, hogy egy-egy ilyen cég átlagosan hány járművet üzemeltet, de a statisztikai adatok alapján alig több mint három kocsi jut egy szállító vállalkozásra. A kis forgalmú, egy-két járműves fuvarozóknak a legnehezebb az autócsere. Az örökölt IFA W 50 típusú “roncsok” lecserélése még akkor is kockázatos, ha a húsz év körüli kocsit valóságos, 150-200 ezer forintos piaci értékénél jóval magasabb áron, 600-700 ezer forintért számítják be akcióikkal a piaci részesedésüket növelni kívánó gépkocsi-forgalmazók. Egy szintén hattonnás japán teherautó ára csaknem 8 millió forint, amelynek 48 hónapos futamidővel számolva havi 220 ezer forint a lízingdíja.

S a fuvarozás egyébként is egyre nagyobb tőkebefektetést követel. Évi 40 ezer kilométeres futásteljesítménnyel 1,8 millió forint az üzemanyagköltség, s nagyjából ennyit kell költeni szervizre és alkatrészre is. A kötelező biztosítás évi 74-90 ezer forint, a vállalkozáshoz tartozó adminisztráció 140-200 ezerre tehető. A raksúlykapacitás alapján befizetendő kötelező letét tonnánként 5 ezer forint (ez egyébként jócskán elmarad az EU-ban megszokott járművenkénti 10-50 ezer eurós, azaz 2,5-12,5 millió forintnyi letéttől). Tetemes, évi legalább 150 ezer forint a kommunikáció költsége, nem is említve az olyan “apró” kiadásokat, mint például a fuvarleveleket, amelyek szintén évi százezres kiadást jelentenek.