PILLANTÁS A VARÁZSGÖMBBE – Jelen idejű jövő

A szakemberek öt évvel ezelőtt azt állították, hogy legfeljebb 10-15 százalékos ellátottsági sűrűséget lehet elérni a mobiltávközlésben. Skandinávia mára elhagyta a 30 százalékot, és a becslések szerint 50-80 százalék körül állapodik majd meg az ellátottság aránya. A Pannon GSM tervei szerint a magyarországi ellátottság 2002-ben 20-25 százalékos lesz. Emri Gussi vezérigazgató csaknem biztosra veszi, hogy ennél jóval hamarabb is elérhető a tervezett szint.

Sokszor elgondolkodom azon, mi történt volna, ha a távközlés története nem vezetékes, hanem vezeték nélküli készülékekkel indul. Azt hiszem, az emberek egyszerűen nem is értették volna, mi az értelme a falhoz kötöttségnek, vagyis a vezetékes telefóniának. Ráadásul a műszaki lehetőségek olyan nagyok, hogy azokat ma még nem is tudjuk igazán felmérni. A közeljövőről beszélek, ha azt mondom, hogy a SIM-kártyám helyére betehetem a hitelkártyámat, és azzal fizetek, ha öltönyt akarok venni magamnak. A feleségem már ma is a mobilkészülékén intézi a svédországi bankügyeit. A szállodában ezzel tudom irányítani a tévét, hozzákapcsolom a laptopomat, ott tudok dolgozni, ahol éppen vagyok. A jövő, amelyről beszélünk, már itt van – véli Gussi.

A mobiltelefont kezdetben borsos áron kínálták; volt, amelykért 300 ezer forintot is elkértek. A készülékek ma már gyakorlatilag ugyanannyiért megvásárolhatók, mint mondjuk a márkás órák. A havi használati költség pedig kisebb, mint például egy autó fenntartása. “Amennyiben a hatékonyságról beszélünk, különösen egy vállalkozó számára nem lehet kérdéses, hogy előfizetővé válik-e vagy sem. A feladat az, hogy az embereket megtanítsuk, miként tudnak élni ezekkel a lehetőségekkel. A legfőbb gondot az okozza, hogy bár sokan, sokféle szolgáltatást használnak, ezek a szolgáltatások egyelőre nem fonódnak egymásba, nincsenek összekötve” – magyarázza a Pannon vezére. “Saját magunkat és a piacot is fel kell készíteni erre a jelen idejű jövőre. Elsősorban azt kell tudomásul venni, hogy a hír- és távközlés mára a legfontosabb nemzetgazdasági ág lett. Hiszek abban, hogy öt éven belül teljesen átalakul az életünk: nem az iroda lesz a mindennapi munka színhelye, gyorsabbá válik az ügyek intézése, így többet lehetünk egymással, családunkkal, többet foglalkozhatunk közvetlen környezetünkkel. Nyugodtabb lehet az életünk azzal, hogy megváltoznak majd az értékrendek.”

Ehhez a változáshoz igyekszik alkalmazkodni a Pannon GSM is. E kihívásnak kell megfelelnie a gerinchálózatnak, a kapacitásnak, az ügyfelekkel foglalkozó szakembereknek. Az ezredfordulóig évente százmillió dollárt fordítanak hálózatfejlesztésre.

Pillanatnyilag az emberi tényezőt tartják a legfontosabbnak. Március közepén kezdték el azt a továbbképzési folyamatot, amelyben hatvan dolgozójuk több mint 15 ezer órát tölt majd a következő hónapokban az önképzéssel. A tanulási folyamatnak két egyenrangú része lesz. Az egyikben a távközlési szakma legújabb tudnivalóit, a másikban a vezetői képességeket sajátítják el a Pannon munkatársai. Az aktuális műszaki és az üzleti kérdéseken túl azt a “tudást” mélyítik el a pannonosok, hogyan lehet meggyőzni az érdeklődőket és a már meglévő fogyasztókat a mobiltelefónia nélkülözhetetlenségéről. Az emberi tényező szorosan hozzátartozik a szolgáltatáshoz, hiszen lehet az műszakilag bármilyen tökéletes, jöhetnek a legcsodálatosabb készülékek, ha nincs, aki értő módon adja azokat át a felhasználóknak.

Sokat beszélnek manapság a távközlési – s ezen belül a mobiltávközlési – szolgáltatások minőségéről. “Azt hiszem, egyelőre senki sem lát bele a varázsgömbbe; senki sem látja át igazán, mit is jelent valójában jól vagy mindenkinél jobban működtetni a hatalmasra duzzadt mobilhálózatokat” – mondja a cégvezető.

Márpedig a tények azt bizonyítják, hogy a Pannon GSM nagy léptekkel halad előre a fejlesztésben: a megbízhatóan jó minőségű szolgáltatás árai, tarifacsomagjai egyre kedvezőbbek. Hogy mit jelent ez? A Mobile Europe című szaklap elmúlt év szeptemberi számában összehasonlította például a kontinens 27 GSM-szolgáltatójának árait. E mérce szerint a Pannon volt a második legolcsóbb 1996-ban (a legdrágább a német D2-Privat volt). Minőségi mérce az is, hogy az előfizetők száma az 1994-es indulásnál 25 ezer volt, egy évre rá 71 ezer, tavaly decemberben pedig már 170 ezer SIM-kártya volt forgalomban. Eközben a piaci részesedés a 23-25 százalékról 45 százalékra nőtt, ami a versenytársak egyidejű gyors fejlődését is figyelembe véve rendkívül jó eredménynek mondható. A forgalom, az árbevétel évről évre megkétszereződik, ami a magyarországi infláció tudatában is jelentős fegyvertény.