ÚJ STRATÉGIA AZ IKARUSNÁL – Hideg váltás

Az elnökváltással párhuzamosan üzleti stratégiát is vált a közeljövőben az Ikarus. A gyors privatizáció útját kereső Angyal Ádám utódja várhatóan az expanzió, a külföldi befektetések mellett voksoló Széles Gábor lesz. Feltehetően az augusztus közepi kormányülésen és az ezt követő tárgyalásokon dől el, kap-e elegendő erkölcsi támogatást az új koncepció. A magyar buszgyártó cég orosz kisebbségi [...]

Az elnökváltással párhuzamosan üzleti stratégiát is vált a közeljövőben az Ikarus. A gyors privatizáció útját kereső Angyal Ádám utódja várhatóan az expanzió, a külföldi befektetések mellett voksoló Széles Gábor lesz. Feltehetően az augusztus közepi kormányülésen és az ezt követő tárgyalásokon dől el, kap-e elegendő erkölcsi támogatást az új koncepció.

A magyar buszgyártó cég orosz kisebbségi tulajdonosa, az Atex ritkán hallatja hangját. Jevgenyij N. Ljubinszkij Atex-elnök, az Ikarus felügyelőbizottságának elnöke azonban a múlt heti eredménytelen – szeptember 12-re elnapolt – rendkívüli közgyűlés után szükségét érezte, hogy találkozzon a sajtó képviselőivel. Elsősorban azt hangsúlyozta, milyen káros lenne, ha felszámolnák a céget – ez az exportpiacok azonnali és visszafordíthatatlan elvesztésével járna, s a közvetlen és közvetett veszteségek a magyar államnak mintegy 40 milliárd forintjába kerülnének. Szakmai befektetők megjelenésével viszont fennáll annak a veszélye, hogy a versenytársak saját gyártásukba olvasztják, és örökre megfojtják a független magyar autóbuszgyártást. Az orosz tulajdonos képviselője egyebek között éppen ezért tartja fontosnak, hogy megmaradjon a magyar többségi tulajdonrész, és társként pénzügyi befektetőt vagy az Ikarus érdekköréhez illeszkedő, kiegészítő tevékenységet folytató beszállítókat vonjanak be.

Mint Ljubinszikj kifejtette, a Szovjetunió és a KGST széthullásával az Ikarus elvesztette azt a piaci alapot, amely a gazdaságos szérianagyságot adva jövedelmezővé tette a gyártást. Az Atex-elnök csak utalást tett rá, de nem beszélt részletesen arról, hogy az Ikarus konkurensei manapság ugyancsak a tömegtermelésre építkezve tudnak talpon maradni. A magyar buszgyártásnak sem szabad lemondania erről a bázisról. A nagytömegű megrendelésekért folytatott versenyben a felügyelőbizottsági elnök szerint rendkívül rossz fényt vetett az Ikarusra, hogy a cég napokban menesztett elnöke – az igazgatóság véleményét figyelmen kívül hagyva – negatív hangvételű nyilatkozatokat tett, felhatalmazás nélkül tárgyalt a külföldiekkel a privatizációról, és önkényesen kiárusította az Ikarus vagyonát. Ezért kellett távoznia posztjáról – állítja Ljubinszkij.

Annak részleteiről, hogyan maradhat talpon az Ikarus, miféle koncepció vagy új stratégia megvalósítása járulhat hozzá a részvénytársaság megerősödéséhez, az orosz tulajdonos nem beszélt. Érzékeltette azonban, hogy a számára szimpatikus elnökjelölt, Széles Gábor koncepcióját szívesen elfogadná. Széles időközben szabadságra ment, mint ahogyan az Ikarus-dolgozók zöme is. A Videoton-vezér egyelőre tehát nem látja megfelelőnek az időt a megnyilatkozásra. Nemrégiben azonban felkereste a szomszédságban lévő fehérvári Ikarus gyárat, ahol a látogatás arról győzte meg, hogy ostobaság lenne ilyen korszerű termelést felszámolni. Inkább több lábra kellene állni, vagyis a busz mellett más profilokat is behozni a gyárba. Fehérvárott elkészült például egy új kamionpótkocsi prototípusa, amelyet szeptemberben mutatnak be a hannoveri vásáron.

Ljubinszkij egyébként tájékoztatóján nem rejtette véka alá, hogy elégedetlen magyar tulajdonostársával, az ÁPV Rt.-vel is. Határozatlansággal, időhúzással és ezzel üzleti kár okozásával vádolta a vagyonkezelőt. A kilátások mégis biztatóak. Bécsy László, az Ikarus megbízott vezérigazgatója a Figyelőnek elmondta: reményeik szerint az idén 1200, jövőre pedig már 2500 busz szállítására nyílik lehetőség. A szabad kapacitásokat a budapesti és a székesfehérvári gyárban egyaránt egyre jobban kihasználják, és reális alapja van külföldön új összeszerelő üzemek felépítésének és működtetésének. A vezérigazgató szerint emellett a vállalat korszerűsítése további szervezeti átalakulásokat is szükségessé tehet.

Címkék: Hetilap: Röviden