HATÁRÁTKELŐHELY-FEJLESZTÉSEK – Sorcsökkentő kapunyitás

Magyarország közlekedési térképének áruszállítási útvonalait a nemzetközi fuvarozók az elmúlt négy évben átrajzolták. A megváltozott körülményekhez, a forgalom növekedéséhez próbál felzárkózni a közúti határátkelőhelyek fejlesztését célzó program, melynek nyomán idén a nagylaki és záhonyi határnál is jelentős változások lesznek. A határátkelőhelyek és a hozzávezető utak forgalmában lényeges növekedés a hegyeshalmi, rábafüzesi, záhonyi, ártándi, nagylaki, letenyei [...]

Magyarország közlekedési térképének áruszállítási útvonalait a nemzetközi fuvarozók az elmúlt négy évben átrajzolták. A megváltozott körülményekhez, a forgalom növekedéséhez próbál felzárkózni a közúti határátkelőhelyek fejlesztését célzó program, melynek nyomán idén a nagylaki és záhonyi határnál is jelentős változások lesznek.

A határátkelőhelyek és a hozzávezető utak forgalmában lényeges növekedés a hegyeshalmi, rábafüzesi, záhonyi, ártándi, nagylaki, letenyei és a rédicsi határátkelőhelyeken volt tapasztalható. Változatlanul nagy forgalmú maradt a soproni, kópházai, tompai és a röszkei határátkelőhely. Az elmúlt évtizedekben megépített közúti határátkelőhelyek áteresztőképessége nem alkalmas a jelenlegi személy- és áruforgalom folyamatos, várakozási időktől mentes lebonyolítására. Átbocsátóképességük korlátozott, emiatt jelentős fejlesztésekre van szükség.

Segélypénzekből fejlesztenek

A PHARE-segéllyel megvalósuló modernizációs program keretében elkezdődtek a nemzetközi személy- és teherforgalmi határátkelőhelyek rekonstrukciós munkái. A munkálatok során 25-75 férőhelyes parkolók épülnek – a személyforgalomtól elkülönített részen – külön a belépő és külön a kilépő kamionok számára. Új kezelő és vizsgáló épületeket, szociális blokkokat, raktárokat alakítanak ki. Az Európai Unió előírásainak megfelelően, minden új és felújításra kerülő határátkelőhelyen állatkarám és veszélyes áruk parkolója létesül.

A legkritikusabb az elmúlt években a romániai határátkelőhelyek helyzete volt. A délszláv háború, a Kis-Jugoszlávia elleni kereskedelmi embargó ugyanis a kamionforgalmat ideterelte. A nagylaki közúti határátkelőhely kamionterminálokkal való bővítése 1994-ben indult. Az építési munkák első, mélyépítési üteme 1995 júliusában ért véget. A második ütem 1995 novemberében kezdődött meg, amelynek eredményeképp a munkálatok várhatóan 1996 decemberére befejeződnek és a kibővített határátkelőhelyet a nemzetközi áruforgalom számára átadják. A nemzetközi teherforgalom fő útirányába eső ártándi határátkelőhely rekonstrukciója, kamionterminálokkal való bővítése is folyik, a munkák 1995 novemberében indultak. Az átépítés során mind a kilépő, mind a belépő oldal 75-75 kamion befogadására alkalmas terminálokkal bővül. A vámellenőrzési munkák hatékonyságát új, daruval és más szükséges modern technikai eszközökkel felszerelt csarnokok segítik majd. A gyulai átkelőnél nem terveznek komolyabb munkálatokat, szó van viszont arról, hogy a csengersimai átkelőt átminősítik nemzetközi árufuvarozásra, és esetleg a kiszombori átkelő megnyílhat a nemzetközi személyforgalom előtt. Ezek az elképzelések azonban még további tárgyalásokat igényelnek a két ország között.

Kicsi a déli forgalom

Ugyan a jugoszláviai határ felé már “szabad az út”, a tapasztalatok azt mutatják: a kamionosok egyelőre óvatosak, nem mindenki mer még erre fuvarozni, és az elmúlt 2-3 évben hozzá is szoktak a román-bulgár útvonalhoz. Így aztán a déli határszakaszon még most is csak a korábbinak a töredékét éri el a közúti áruforgalom. Pedig a fogadására a korábbiaknál jobb körülményekkel készült fel a magyar oldal. A tompai határátkelőhely kamionterminállal való bővítési munkái már 1995 szeptemberében befejeződtek. A beruházás építési munkái mintegy másfél évig tartottak. A ki- és belépő oldal teherforgalmát a személyforgalomtól teljesen leválasztották. A teherforgalom számára oldalanként 50-50 kamion befogadására alkalmas parkoló készült a szükséges kiszolgáló létesítményekkel (vizsgáló- és kezelőépületek, raktárak, szociális helyiségek, daruzott vizsgálócsarnok, előtetők, vizsgáló aknák, állatkarám). Az Európai Unió előírásainak megfelelően a veszélyes árut szállító kamionok külön, biztonságos tárolóterületen helyezhetők itt el. A szakemberek szerint rekonstrukciós munkák befejezése nyomán európai összehasonlításban is egy igen korszerű határátkelőhelyet kapott a kamionforgalom. Jövőre ezen a határszakaszon megkezdődik a röszkei átkelő átépítése is, ami várhatóan 1999 elejére fejeződik be.

A horvát részen a politikai helyzet alakulásától függően elképzelhető az udvari átkelő újramegnyitása, és szó van a berzencei határállomás átminősítéséről is nemzetközi teherforgalomra. A barcsi átkelőnél idén szeptemberben is számítani lehet egy egy hónapos hídlezárásra, és a felépítmény állapota alighanem a következő években is szükségessé tesz hasonló korlátozással járó rekonstrukciókat. A rédicsi átkelő átépítési munkálatai tavaly ősszel indultak. A rekonstrukció várhatóan 1996 végi befejezésével nagy befogadóképességű teherforgalmi terminálokkal bővül a szlovéniai kapu.

Záhonyi áthidalás

A román mellett legkritikusabbnak számító ukrán határszakaszon is komoly változások várhatók. A záhonyi közúti határátkelőhely átépítését előkészítő terepmunkálatok 1995 novemberében kezdődtek meg, és 1996 év végére – az új Tisza-híd felépítését követően – várhatóan egy minden téren megújult, korszerű határátkelőhely átadására számíthatunk. Záhony nagy újdonsága lesz az a nyárra elkészülő előkezelő terminál, amellyel megszűnhet a sorban állás a 4-es úton. Az Europark Kft. által létrehozott előkezelőbe egy kilométerrel az átkelő előtt kerülnek a kamionok. Itt a spedíciós szolgálatok előkészítik az okmányokat, ez számítógépen átkerül a vámosokhoz, és a vámkezelést követően az ukrán oldal fogadóképességéhez igazodva konvojban vezetik fel a kamionokat a határátkelőhöz. A szakemberek arra számítanak, hogy a záhonyi rekonstrukció nyomán csökkenhet a 4-es út és az ott lakók leterheltsége, és a kamionosok is emberi körülmények között várakozhatnak. Az átkelőig a vámosok szerint eddig sem a magyar oldal lassúsága miatt kígyóztak a kamionsorok, így nehéz megjósolni, mennyivel gyorsulhat meg majd a határátlépés. Mindenesetre az új négysávos híd is javíthat a helyzeten.

A tervek szerint Beregsurányban épül meg az ukrán határszakasz második teherforgalmi közúti határátkelőhelye. A beruházás engedélyezési tervei elkészültek, az építést megelőző régészeti feltárásokat is megkezdték, és az átkelő nemzetközi áru- és személyforgalomra történő átminősítése is folyik.

A szlovák részen Rajkánál jövőre indul a rekonstrukció, és 1998 őszére várhatóan megnyitják a nemzetközi árufuvarozás számára az autópályához kapcsolódó kamionterminált. Az osztrák határszakaszon már 1995 elejére elkészült a rábafüzesi átkelő kamionterminálos bővítése A beruházás során mind a kilépő, mind a belépő teherforgalom számára 10-10 parkolóhelyet alakítottak ki új mérlegházakkal. Új kezelőépületek, raktárak és szociális helyiségek épültek. A kezelőépületekben az osztrák határellenőrző szervek is elhelyezést kaptak, így a közös kezelési technológiával az átkelőhely áteresztőképessége és kapacitása a többszörösére növekedett.