Belföld

Az átlag százszorosára bírságolták a BKV-t

Bíróságon támadja meg a BKV a Közbeszerzési Hatóság Közbeszerzési Döntőbizottsága (KDB) által a közösségi közlekedési reklámhelyek hasznosításával kapcsolatos törvénysértés miatt kiszabott bírságot – közölte Karácsony Gergely főpolgármester a csütörtökön közzétett Facebook-bejegyzésében.

Az előző városvezetés utasítására nem sokkal az októberi választás előtt a BKV közbeszerzést írt ki a vállalat…

Közzétette: Karácsony Gergely – 2020. január 23., csütörtök

 

A bírságot azért szabták ki, mert Karácsonyék visszavonatták azt a tendert, amit még nem sokkal a tavalyi választás előtt, Tarlós István idején írtak ki a BKV reklámfelületeire. Ha nem vonják vissza a közbeszerzést, akkor sem az új városvezetésnek, sem az új összetételű Fővárosi Közgyűlésnek nem lett volna beleszólása az értékes reklámfelületek hasznosításába.

Négy évig totojáztak, most hirtelen fontos lett a BKV-s reklámtender lezárása
A tetszhalott eljárásban a tét az, ki adhatja el a reklámpiacon a BKV 2600 járművén és összes ingatlanán található, hirdetésre alkalmas felületeket.

Tudom, ez sérti egyes gazdasági és politikai körök érdekeit, szolgálja viszont a budapestiekét, és én ez utóbbihoz ragaszkodom

– indokolta döntését a főpolgármester. Mint a fent beillesztett cikkből is kiderül, a Fideszhez sok szálon kötődő vállalkozók nevei tűnnek fel a kedvezményezett cégek vezetői, tulajdonosai között.

A Közbeszerzési Döntőbizottság 115 millió forintos bírságot szabott ki a BKV-ra Karácsony döntése miatt.

A főpolgármester posztjában jelezte, hogy ez „feltűnően és szokatlanul magas bírság”, ezért támadják meg bíróságon a döntést.

Megnéztük a KDB bírságolási adatait, hogy valóban igaza van-e Karácsonynak abban, hogy kiugró a BKV-t sújtó bírság. A számokból nagyon úgy tűnik, hogy igaza van.

A KDB az elmúlt években összesen ennyi bírságot szabott ki:

  • 2018-ban: 701,8 millió Ft
  • 2017-ben: 829,1 millió Ft
  • 2016-ban: 499,1 millió Ft
  • 2015-ben: 107,8 millió Ft

Az átlagosan egy eljárásra kiszabott bírságok összege évről évre nőtt, de a a legutóbbi egész évre rendelkezésre álló, 2018-as átlag mindössze az 1 százaléka volt a BKV bírságának:

  • 2018-ban 1,6 millió Ft
  • 2017-ben: 1,2 millió Ft
  • 2016-ban: 477 ezer Ft
  • 2015-ben: 113 ezer Ft

– így alakultak tehát egy eljárásra vetítve a bírságok.

A BKV-ra kiszabott bírság kontextusát az is jól mutatja, hogy a hop on hop off városnéző buszok hasonló módon lezárt eljárása után 40 millió forint volt a bírság. Pedig annak az eljárásnak a becsült értéke a BKV-tender tízszerese volt, ráadásul nem is külső fél hatására, hanem a főváros jogalap megjelölése nélkül, maga döntött a közbeszerzés lefújásáról. A városnéző buszok és a turistabuszok félszabályozottsága pedig elég nagy közlekedési problémákat is okoz.

Népszerűbb városok megoldják, Budapest azonban belefullad a turistabuszokba
Budapesten turistabuszkáosz van. Ezt látják a városlakók, tudják a szakmabeliek, érzékelik az ide érkező turisták, és tisztában vannak vele a döntéshozók is. A helyzet mindenkinek rossz, de akkor vajon miért nem történik semmi?

Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Róka László

Ajánlott videó

Olvasói sztorik