Belföld

Félmilliárd forint közpénzbe került az „ingyenes” Sting-koncert

Tavaly november 24-én ingyenes koncertet adott a budapesti Hősök terén Sting, brit énekes és a jamaicai-amerikai Shaggy. A rendezvényt a hatoslottó 30. születésnapja alkalmából a kizárólagos állami tulajdonban álló Szerencsejáték Zrt. finanszírozta. Habár a koncertet kizárólag közpénzből fedezték, az állami társaság több mint fél éven át sikeresen titkolta el a költségeket a nyilvánosság elől. Ám a 24.hu kérésére a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósága (NAIH) kikényszerítette az adatokat a Szerencsejáték Zrt.-től.

A hatóság nyomására a társaság közölte: a koncertszervezés költségeire összesen 489 741 308 forintot fizettek ki a megbízott rendezvényszervező cégnek. 

Ugyanakkor a félmilliárd forintba kerülő koncert részletes költségei nem ismertek. A Szerencsejáték Zrt. szerint az üzleti titok például, hogy az előadók számára mennyi tiszteletdíjat fizettek ki, s ezzel – mint írták – a NAIH állásfoglalása is egyet értett.

Az állami társaságot tavaly november 20-án – 4 nappal a koncert előtt – kerestük meg közérdekű adatigénylésünkkel, amelyben a rendezvény költségeiről és a fellépők tiszteletdíjáról érdeklődtünk. Bár a költségeket az utolsó fillérig közpénzből finanszírozták, az Szerencsejáték Zrt. többszöri megkeresésünkre sem adott érdemi választ, ezért fordultunk az adatvédelmi hatósághoz.

Érdekes módon első vizsgálata alapján a NAIH megszüntette az állami társasággal szemben indított eljárást, mert elfogadta a Szerencsejáték Zrt. érvelését, amely szerint:

A Szerencsejáték Zrt. a koncert szervezésének feladataival a 2018-2019. évi integrált marketing-, kommunikációs- és rendezvényszervezési feladatok ellátására szerződött partnerét bízta meg a társaság, ebből kifolyólag közvetlenül nem szerződött a művészekkel.

Ezután közérdekű adatigénylésünkkel megkerestük a rendezvényszervező céget. Ez a társaság nem más, mint a kormány egyik kedvenc kommunikációs cége, a New Land Media Kft., amely a már említett 13,5 milliárd forintos keretösszeget nyerte el a Szerencsejáték Zrt.-től. A társaság Balásy Gyula érdekeltsége, amelynek bámulatos teljesítményéről korábbi cikkünkben írtunk:

Van egy magyar cég, ahol elvileg még a titkárnő is kétmilliárdot termel
Az Európai Unióban bárhol megirigyelhetik a New Land Media Kft. tavalyi teljesítményét. A kormányzati hirdetéseket és plakátokat gyártó reklámcég papíron az uniós termelékenységi átlag 33-szorosát teljesítette 2017-ben.

Csaknem egy hónappal érdeklődésünk után a társaság nevében személyesen Balásy válaszolt levelünkre. Ám érdemi választ ő sem adott, csupán annyit közölt, hogy cége nem tartózik az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény hatálya alá, ezért a kért adatokat nem tudja átadni.

Az elutasító válasszal ismét megkerestük az adatvédelmi hatóságot. Majd több mint két hónappal később váratlanul megérkezett a Szerencsejáték Zrt. adatközlése, amelyből legalább annyi kiderült, mennyi volt a koncert összköltsége.

Ezt az egyébként közérdekű információt fél év és tíz nap elteltével, csak hatósági nyomásra volt hajlandó kiadni az állami társaság. 

Kiemelt kép:Marjai János / 24.hu

Ajánlott videó

Olvasói sztorik