Belföld
RENTON, WA - JANUARY 29: A Boeing 737 MAX 8 airliner lifts off for its first flight on January 29, 2016 in Renton, Washington. The 737 MAX is the newest of Boeing's most popular airliner featuring more fuel efficient engines and redesigned wings.   Stephen Brashear/Getty Images/AFP

Ferihegyről is rendszeresen repültek a letiltott Boeingek

Hetente tíz Boeing 737 MAX-8 és MAX-9-es indult Budapestről vagy érkezett oda. A felfüggesztett típusokkal négy légitársaság négy városba utaztatott a magyar fővárosból, a Flydubai pedig – amely egyelőre nem állította le a típust – a nyártól szállít vele utasokat.
Korábban a témában:

Vasárnap röviddel a felszállás után lezuhant az etiópiai légitársaság Boeing 737 Max 8 típusú utasszállító gépe Addisz-Abeba közelében. A fedélzeten tartózkodó 157 ember közül senki nem élte túl a katasztrófát. Alig öt hónap alatt ez volt a második eset, hogy a repülőgéptípus balesetet szenvedett. 2018 októberében a Lion Air járata csapódott az óceánba, az a tragédia 189 emberéletet követelt.

Több mint 30 országból voltak utasok a lezuhant etióp utasszállítón
A tragédiát senki nem élte túl a gépen, az áldozatok azonosítása még zajlik.

Az újabb szerencsétlenség sokkolta a világot, a pánik egyik kiváltó oka pedig az volt, hogy a légitársaságok körében rendkívül népszerű géptípusról van szó.

A 200 férőhelyes Boeing 737 Max 8-ast 2017-ben dobták piacra, és már az első hat hónapban több mint négyezer darabot rendeltek meg belőle, ezáltal hamar a Boeing legkeresettebb termékévé nőtte ki magát.

A típus jellemzői közé tartozik a csendes utastér, a nagy lábtér és a kedvező üzemanyag-hatékonyság, ezek miatt pedig sok cég az azonnali vásárlás mellett döntött.

A Flightradar adatai szerint a 350 használatban lévő Boeing 737 Max 8 típusú géppel hetente 8600 alkalommal repültek világszerte, és az etióp légikatasztrófa idején is sok volt belőlük a légtérben. A fél éven belül történt két katasztrófa miatt ugyanakkor felvetődött a kérdés, hogy az új modell mennyire megbízható és biztonságos.

Bár a szakértők mindenkit arra figyelmeztettek, hogy a vizsgálat végéig ne keressenek összefüggést a két tragédia között, nem elképzelhetetlen, hogy ugyanaz a probléma okozhatta őket.

A szoftver lehet a bűnös

A Lion Air gépe tavaly októberben azért csapódott a tengerbe, mert bekapcsolt az automata biztonsági rendszer egy olyan funkciója, amely lefelé húzta a gép orrát. A történtek után azonnal szoftverfrissítést hajtottak végre a Boeing 737 Max 8-asokon, de a kiszivárgott információk szerint sikertelenül: az utóbbi hónapokban legalább öt amerikai pilóta jelezte írásban panaszait az amerikai légügyi hatóságnak.

Kritikáik leginkább a 737 Max robotpilótájára vonatkoztak, amely a leírásuk alapján főleg két esetben, fel- és leszálláskor, illetve akkor okozott problémákat, amikor a gép orra a levegőben lefele mutatott, miközben emelkedni próbáltak. Ebből pedig arra lehet következtetni, hogy a szoftverfrissítéssel nem sikerült kiküszöbölni a gondot.

A Boeing 737 Max 9 test plane is presented on the Tarmac of Le Bourget on June 18, 2017 on the eve of the opening of the International Paris Air Show. (Photo by ERIC PIERMONT / AFP)
Fotó: Eric Piermont / AFP

Kedden elővigyázatosságból számos európai ország tiltotta ki a légtérből és tiltotta meg a légitársaságoknak a Boeing 737 MAX-8 és MAX-9-es üzemelését, majd estére az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség határozatlan időre az egész kontinensen kivonta a forgalomból a típusokat. Az Amerikai Egyesült Államok ezzel szemben kivárt, és az ország légi irányítása egy ideig nem hozott hasonló határozatot. Végül azonban Donald Trump is leparancsolta a problémás Boeingeket az USA egéről.

Ferihegyen is megfordultak a MAX 8-asok

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmát lebonyolító légitársaságok közül a LOT-nak, a Turkish Airlinesnak, a Norwegian Airlinesnak és a Smartwingsnek van Boeing 737 MAX-8 és MAX-9-es repülőgép a flottájában, de ezek a gépek csak alkalomszerűen jöhettek Budapestre, mert nem ez a típus a meghatározó, közölte Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs vezetője a 24.hu megkeresésére.

Hozzátette, a fenti lista alapján a géptípusok elvben Varsóba, Isztambulba és Oslóba repülhettek Budapestről.

Megtudtuk azt is, a Boeing 737 MAX-8 és MAX-9-es repülőgépek felfüggesztése miatt egyetlen járatot sem kellett törölni Ferihegyen, mert a fent említett légitársaságoknak elég nagy a flottájuk és megfelelő számú egyéb típus és géptartalék áll a rendelkezésükre, hogy ki tudják váltani a kieső típust. Budapesten így egyáltalán nem okozott zavart a működésben az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség keddi bejelentése.

Az ügyben elküldtük kérdéseinket a Flightradarnak is, amely további információkkal szolgált.

Közölték, hogy hetente tíz Boeing 737 MAX-8 és MAX-9-es indul Budapestről vagy érkezik oda, ami havonta negyven járatot jelent. Tájékoztatásuk szerint ezek a gépek Varsóba, Isztambulba, Stockholmba és Prágába közlekednek, Oslóba ugyanakkor nem, ahogyan arról a Budapest Airport írt.

A Flightradar azt is elárulta, hogy naptól függően egy, maximum két induló vagy érkező járatot kellett törölni a Boeing 737 MAX-ek felfüggesztése miatt. Hogy pontosan mely járatokról volt szó, arról nem adtak információt.

A ferihegyi reptéren üzemelő érintett légitársaságokat is megkerestük, hogy megtudjuk, hogyan tudják pótolni a kiesett gépeket. A lengyel LOT reagált is, és mint fogalmaztak, a flottájukban lévő mind az öt Boeing 737 MAX 8-ast máris sikerült helyettesíteni. Ez nem volt ördöngös feladat, mert 80 gép áll a rendelkezésükre. A letiltott típusokkal egyébként Varsóból számos európai nagyvárosba, köztük Londonba, Madridba, Tel Avivba, Frankfurtba, Barcelonába, Kijevbe és Amszterdamba is repültek mostanáig.

Ami a Norwegian Airlinest illeti, a légitársaság tavaly januárban jelentette be, hogy több más útvonal mellett 2018. október 28-tól a Helsinki-Budapest járatokat hetente három alkalommal repülik majd az új generációs hajtóművekkel felszerelt Boeing 737 MAX 8 repülőgépek, de a Flightradar adatai arról árulkodnak, hogy a Boeing eggyel korábbi, 737-800-as típusú repülőjét használják a két város között. Szerettük volna megtudni, hogy mi a késés oka, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ.

Budapest, 2011. szeptember 13.
Boeing 737 típusú repülõgép száll le a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülõtéren.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI

Szervizeltek már MAX-et Budapesten

A Lufthansa Technik Budapest Kft. tavaly januárban jelentette be, hogy a céghez év közepétől érkeznek ez első új generációs hajtóművekkel felszerelt Boeing 737 MAX repülőgépek karbantartásra. A vállalat akkor arról számolt be, hogy a gépenként öt napig tartó módosítások során a repülőgépek törzsének külső részére szélessávú antennákat szerelnek fel a szakemberek, valamint kábelezési munkákat végeznek a gépek belsejében. Emellett a szükséges hardverek beszerelését és a szoftverek installálását is végrehajtják.

Azt is belengették, hogy a módosítási program végét követő hónapokban a Lufthansa Technik Budapest megkezdi a teljes hangár-karbantartási képesség kiépítését a Boeing 737 MAX típusra, elsőként a cégcsoportnál.

Megkerestük a céget azzal kapcsolatban, hogy mostanáig hány Boeing 737 MAX típusú gép karbantartását végezték el. Szomora Sándor operációs vezérigazgató a következő választ adta:

A Lufthansa Technik Budapest Kft. ezidáig egyetlen Flybubai B737MAX repülőgépen hajtott végre WiFi beépítést, aminek nem volt része a fedélzeti rendszerek ellenőrzése. Jelenleg nincs további leszerződött B737MAX repülőgép 2019-re.

A cég mostanáig hallgatott azzal kapcsolatban, hogy melyik légitársasággal áll kapcsolatban, a fenti sorokból viszont kiderül, hogy a Flydubai az ügyél. Ez azért is érdekes, mert egy korábbi közlemény szerint a Flydubai 2019 júniusától minden nap repül majd Dubaj és a magyar főváros között a Boeing 737 MAX 8-asaival. Ez persze a mostani fejleményeket tekintve még változhat, de nem valószínű, mert a Flydubai azon kevés légitársaság közé tartozik, amely még most sem állította le a típust.

Kiemelt kép: Stephen Brashear/Getty Images/AFP

Ajánlott videó mutasd mind

Fotó: Bielik István / 24.hu

A Fidesz egyszerre két választást akar nyerni vasárnap

A Fidesz olyan vereséget mérne az ellenzékre, amelyet az őszig nem hever ki. A kormányoldal akár az összes EP-mandátum kétharmadát is megnyerheti, de rosszabb eredményt is elérhet, mint öt éve. Mutatjuk, min múlik ez.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Britain's Prime Minister Theresa May announces her resignation outside 10 Downing street in central London on May 24, 2019. - Beleaguered British Prime Minister Theresa May announced on Friday that she will resign on June 7, 2019 following a Conservative Party mutiny over her remaining in power. (Photo by Tolga AKMEN / AFP)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.