Mennyit költünk ajándékra?

Legszívesebben ruházatot és kiegészítőket vesznek karácsonyra a szeretteiknek az emberek - áll egy friss felmérésben. Az is kiderült: a magyarok előszeretettel vásárolnak utcai kereskedőktől és karácsonyi vásárokban.

Míg Magyarországon a lakosság háromnegyede legfeljebb 100 eurót (körülbelül 28 ezer forintot) tervez ajándékokra elkölteni az idei karácsonyi szezonban, addig a megkérdezett európai országok többségében magasabb összeget szánnak erre a célra – állapítja meg a GfK Csoport és a Wall Street Journal Europe 2010 őszi, reprezentatív felmérése.

A magyarok közel fele ugyanannyit szeretne költeni idén, mint a válság által még nem sújtott 2007-es évben. Általában szeretünk mindent egy helyen elintézni, leggyakrabban bevásárlóközpontokban, áruházakban, valamint szuper- és hipermarketekben szerezzük be az ajándékokat, elsősorban ruházatot és kiegészítőt, hiszen minden második európai – köztük a magyarok is – ezekkel ajándékozza meg legszívesebben szeretteit.

Mindent egy helyen intézünk el

Közép- és Kelet-Európában éppúgy, mint Magyarországon az emberek háromnegyede legfeljebb 100 eurót szán ajándékokra. A felmérésben résztvevő európai országok csaknem fele (47 százalékuk) kevesebb, mint 100 eurót, egynegyedük 100 és 250 euró közötti összeget, 28 százalékuk pedig 250 eurónál is többet tervez költeni.

A válság által még nem sújtott 2007-es szezonhoz képest a magyarok nagyobb mértékben fogják vissza karácsonyi vásárlásaikat, mint általában az európaiak. Hazánkban a megkérdezettek közel fele várhatóan kevesebbet fog majd költeni, mint 3 évvel ezelőtt, míg Európa egészében 38 százalék ez az arány. Egy szűk kör pedig többet tervez költeni, az európaiak 14,5 a magyaroknak mindössze 7 százaléka.

Kiderült: szeretünk mindent egy helyen elintézni, és ha valamit nem sikerül megvenni (vagy valamilyen speciális ajándékot keresünk), akkor választjuk a kisebb szaküzleteket. A leggyakrabban választott helyszínek az bevásárlóközpontok, áruházak, szuper- és hipermarketek. Tízből hat európai itt szerzi be az ajándékokat, és ez nem változott 2007-hez képest sem. Ezek után leggyakrabban kisebb szaküzletbe, butikba, ajándékboltba térünk be – az európai, köztük a magyar válaszadók egyötöde sorolta magát ide – és ez is szinte változatlan 2007-hez képest.

16 ország lakóit kérdezték

A GfK Csoport és a Wall Street Journal Europe 2010 őszén 16 országban – köztük Magyarországon – végzett felmérést arról, hogy a 15 év feletti lakosság mennyit tervez idén karácsonyi ajándékokra költeni, milyen ajándékokat vásárol, és hol szerzi be azokat.
A felmérésben részt vett országok: Belgium, Brazília, Bulgária, Csehország, Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, India, Kolumbia, Magyarország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svédország és az Egyesült Államok.

Az online vásárlás megosztja az európai lakosságot: a kontinens nyugati felén inkább hajlandóbbak az emberek ezt a csatornát választani (Európa egészében 5 százalék, egyes országokban a 10 százalékot is eléri az online vásárlók aránya). Hazánkban mindössze 2 százalék él ezzel a lehetőséggel. Figyelemre méltó viszont, hogy a magyarok 9 százaléka szívesen vásárol utcai kereskedőktől, illetve a különböző karácsonyi vásárokban.

A magyaroknál a könyv és az ital is sláger

Messze a legnépszerűbb ajándék a ruházat és kiegészítők, minden második eurpai – köztük magyar – ezzel ajándékozza meg szeretteit. Európai szinten a második legkedveltebb ajándék a játék, ezt követik a könyvek, majd szorosan következnek a szépségápolási termékek. Élelmiszer, ital kevésbé szerepel az ajándékok között, mindösszesen a válaszadók 16 százaléka vásárol ilyen jellegű ajándékokat.

Magyarországon ettől eltérően alakul a sorrend. Szintén a ruházati cikkek a legnépszerűbbek, de második helyen a szépségápolási termékek szerepelnek, tízből négy honfitársunk vásárol ilyet. A könyv szerepel a harmadik helyen, a játék a negyedik, és szintén az élelmiszerek, italok állnak az ötödik helyen.

Címkék: Belföld