Új útvonalon a hetes busz

Indulatos vitában döntöttek arról a fővárosi képviselők, hogy az ingázó, vagy a fővárosi utasok igényeit vegyék-e figyelembe a hetes busz új útvonalának kialakításakor.

Egy hónappal ezelőtt számoltunk be arról, hogy a BKV – az utazási szokásokat felmérve – módosítani szerette volna a legnagyobb forgalmú fővárosi buszcsalád végállomásait. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület által is támogatott terv szerint a buszok hosszabb útvonalon járnának, és megszűnne a 7A busz.

November 7-én a budapesti Városüzemeltetési Bizottság napirendre tűzte a kérdést, ahol mindenki azt várta, hogy az előzetes erőfelméréseknek megfelelően mindenki támogatni fogja a döntést, hiszen az új rendben december 1-től az Újpalotáról bejáróknak nem kellett volna átszállniuk a Keleti pályaudvarnál, és nőne a kapacitáshiánnyal küzdő Etele tér buszforgalma.


Becsapott a mennykő

De ekkor becsapott a mennykő, és a szocialista Bánsági Görgy azért lobbizott az ülésen, hogy a fekete és a piros hetes budai végállomását cseréljék fel. Szerinte ugyanis Albertfalva felől az emberek már csak zsúfolt gyorsjáratra juthatnak fel a Kelenföld, Városközpont megállónál. Mivel az érv többek szerint soványka volt, néhányan – köztük Perlaki Jenő ellenzéki városatya – arra gondoltak, hogy a javaslat csak arra volna jó, hogy a piros (gyors) hetes ezentúl a képviselő háza felé járjon. (Bánsági erre a mai ülésen azt válaszolta: a házához közelebb van a 7A megállója, mert ő nem is a Bornemissza téren, hanem Albertfalván lakik.)

A szocialista képviselők ekkor némi zavarba kerülhettek, mert a módosítást 4:3 arányban megszavazták, ellentétben korábbi álláspontjukkal. Másnap Aba Botond kétségbeesett levelet írt Lakos Imrének, a bizottság elnökének. Ebben megírta, hogy a vonal egyik végén tervezett módosítás a túlsó végen olyan mértékű utasforgalmi hátrányokkal járna, aminek kiküszöbölése évi több tízmillió forintba kerülne.


Költségek

Úgy tudjuk, az Újpalota-Belváros szakaszon a járatok összehangolása miatt Budán a buszok „együttfutása” jönne létre. Ezt járatsűrítéssel lehetne egyensúlyozni, ennek a költsége – csak a hétvégi napokra számítva – évi százmillió forintba kerülne. Ha a hétvégi 10 perces követési időt 7,5 percre csökkentenék, szombaton 12, vasárnap 11 órán át, akkor ennek a többletköltsége 108 km szorozva 46 forduló/hétvégével és midnez évi 52 hétvégén, mindez megszorozva az autóbuszok 400 forint/kilométeres költségével, 103,3 millió forint évente. További költségnövekedést jelente, hogy a buszok közlekedését nem tudnák úgy szervezni, hogy mindkét viszonylaton teljesítsenek fordulót, ez pedig – a két telephelyes üzem miatt – több állásidőt, több garázsmenetet, valamint a Bornemissza és az Etele tér között úgynevezett rezsimeneteket okoz, ez évente 6-8 millió forintba kerülne. További pénzt igényelne, hogy a 173-as gyors járatot sűríteni kellene, ezzel a piros hetes kisforgalmú „betétjárattá” válna, a sűrítés pedig naponta egy többletforduló esetén évente 3 millió forintba kerülne.

Ezért – és a kibontakozott személyeskedő, hangoskodó vita miatt – 14-én új ülésen végül az eredeti változatot fogadták el a városatyák. A vita hevében még az az indok is elhangzott, hogy a BKV-nak elsősorban a fővárosi (értsd: a Bornemissza tér környéki) lakók érdekeit kell-e szolgálnia, vagy a szám szerint jóval több utast jelentő, a Kelenföldi pályaudvarnál buszra szálló (értsd: vidékről ingázó) utasok érdekeit kell-e figyelembe venni. A mostani döntés értelmében a többség igényeit igyekszik a vállalat kielégíteni.


Az új útvonalak


E döntés szerint a hetes a Bosnyák tértől az albertfalvai Forgalmi utcáig jár majd, a hetes gyors a Bosnyák tértől továbbra is az Etele térre megy. A 73-as az újpalotai Nyírpalota utcától a Bornemissza térig halad ezután (tehát nem a Keleti pályaudvarig, mint eddig), a 173-as gyors pedig a Nyírpalota utcától az Etele térig közlekedik. Az útvonalmódosítás december elsején lép életbe. Így viszont továbbra sem lesz alacsonypadlós járat az Etele térnél, a BKV szakemberei szerint ugyanis erre csak a következő csuklósbusz-beszerzés után lesz lehetőség, körülbelül a jövő év második negyedévében.

Címkék: Belföld