Korábban megkezdődhetnek az M6-os autópálya építési munkálatai, a kormány ugyanis szerdai ülésén dönt a sokat vitatott koncessziós szerződés módosításáról – írja a Népszabadság. A jóváhagyásra váró, úgynevezett felmentési megállapodás lehetővé teszi, hogy a Dunaújvárosig vezető sztráda építése néhány napon belül megkezdődjön. A beruházás mielőbbi megindítására a cégek által a forgalomba helyezésére vállalt szoros határidő miatt van szükség.
|
Kockázatos konzorcium?
A pályázat nyertesének kihirdetését követően több támadás is érte a konzorciumot. Korrupciógyanús ügyek kerültek napvilágra, illetve magának az ajánlatnak az előnyeit is kétségek övezték a sajtó szerint.
Szakértők a magasabb árajánlat ellenére reálisabbnak tartják a pályázaton második DA autópálya-építésről és -nagyfelújításáról szóló tervét. Kevésnek tartják ugyanis a hat hónapot, amit a tendernyertes M6 Duna szán a minőségellenőrző munkálatokra, és véleményük szerint a terv túl szűk finanszírozási kerettel számol.
A mostani kormánydöntés ezen a problémán segítene. Szakértők szerint azonban a kockázatot tovább növeli, hogy a nyertes konzorcium két tagjának nincs útépítési kapacitása Magyarországon, és a harmadiké is csekély. Így a felkészülési idő legalább két hónappal hosszabb. Külföldi munkaerő alkalmazása esetén pedig lehetetlen tartani az ígért költségkereteket.
A GKM a kockázatok napvilágra kerülését követően azt állította: továbbra is a legelőnyösebb ajánlatnak tartja a nyertesét, és azt hangsúlyozza: a nagyfelújítás feladatát és kockázatát a koncesszor vállalja. Ha pedig az állam az út minőségét nem találja megfelelőnek, csökkentett mértékben fizet rendelkezésre állási díjat.
Módosítva, gyorsabban
Az M6-osnak legkésőbb 2006. március 31-éig kell elkészülnie, ehhez azonban a sztráda földmunkáit és a nagyobb műtárgyak alapozását már az idén meg kell kezdeni. A 2004-re tervezett munkálatokhoz szükséges idő a becslések szerint mintegy két hónap, ennyi viszont nem állna rendelkezésre, ha a beruházás eredeti menetrendjét követik.
A kivitelezők a vállalt feltételek mellett csak a koncessziós szerződés hatályba lépése, azaz a pénzügyi zárás után tehetnék meg az első kapavágásokat az új gyorsforgalmi út nyomvonalán. Ez azonban leghamarabb november közepére várható, így a tényleges munkavégzésre az idén lényegében nem maradna idő. A Népszabadság úgy tudja, a szerdán a kormány elé kerülő kiegészítő megállapodás segíthet az időzavarba került kivitelezőknek: már októberben megkezdhetik a munkát.