Az adósságokkal amúgy is megterhelt kormány februárban egyezett bele abba, hogy két év alatt kifizeti az Aero 9,3 milliárd korona (364,3 millió dollár) adósságát, így a kivásárlás a fő termékei számára piacot kereső társaság egyedüli tulajdonossá teszi.
A kormány által előterjesztett ajánlat értelmében a cseh állam szimbolikus, két koronás (0,078 dollár) árat ad a 35,3 százalékos részvénycsomagért – mondta el a gazdasági kérdésekért felelős miniszterelnök-helyettes, Martin Jahn.
A megállapodással vége szakad a Boeing hatéves tulajdonlásának abban a cégben, ami jelenleg nem képes új megrendelésekhez jutni és adósságait kifizetni. Az Aero a kormány lépése nélkül a csőd szélére került volna.
A Boeing részesedését 1998-ban 950 millió koronáért (37,21 millió dollárért) szerezte.
Jahn sajtókonferenciáján elmondta, hogy a lépés képessé teszi a kormányt arra, hogy megkezdje az adósságok részvényre történő cserélését, a cég átalakítását – és egy stratégiai partner keresését is.
Az Aero vezető terméke az L-159-es szuperszónikus harci repülő. Ám a társaságnak csak a cseh hadseregtől van 72 repülőgépre vonatkozó megrendelése. Tárgyalások más lehetséges befektetőkkel is voltak, de azok eddig nem vezettek eredményre.
Az Aero könyvvizsgálója, az Ernst & Young 2003-ra megadta a társaságnak a hitelességi igazolást, de megjegyezte, hogy hiányoznak a profittermelő szerződések, jelentős a felhalmozott veszteség és negatív a saját tőke.