Az új gépkocsik árairól évente kétszer közzétett jelentés első ízben terjed ki az újonnan csatlakozott tagországokra, és azt mutatja, hogy ez utóbbiak átlagában alacsonyabb az árszínvonal, mint a korábbiakban. Az is kitűnik belőle, hogy az euróövezetben folytatódott az árak kiegyenlítődése, bár még mindig vannak viszonylag jelentős különbségek.
A felmérés adatai a gyártók ajánlott kiskereskedelmi árain alapulnak, a 2004. május 1-jei állapotok szerint.
Az EU-15-ök közül az új gépkocsik Németországban a legdrágábbak, és Finnországban a legolcsóbbak. Lengyelországban még a finnországinál is alacsonyabb az átlagos árszínvonal majdnem 10 százalékkal, de ez csak a középkategóriás gépkocsikra vonatkozik. Luxusautókat itt nem érdemes vásárolni, mert ebben a kategóriában Lengyelország a legdrágább tagállamok közé tartozik.
Összességében a legutóbbi hasonló felmérés óta a 25 tagország átlagában nőttek ugyan az új gépkocsik árai, de a fogyasztói árindexnél lényegesen kisebb mértékben, egyes országokban (például Olaszországban) pedig még csökkentek is.
Az euróövezetben 2003 májusa óta 0,8 százalékkal nőttek a gépkocsik árai, az infláció pedig 2,4 százalék volt ugyanebben az időszakban. Az új tagállamokkal együtt a gépkocsiárak növekedése 0,9 százalékos volt, ugyancsak 2,4 százalékos átlagos infláció mellett.
Az egy éve készült felméréshez képest az eurózónában mérséklődtek az árkülönbségek is, amelyek átlaga 4,9-ről 4,4 százalékra csökkent. Ez ugyan egyes esetekben továbbra is igen nagy mértékű eltéréseket takar, mert a vizsgált 90 típus közül 25 esetében az eltérések a 20 százalékot is meghaladják. Tavaly azonban 91 típus közül még 31 esetében tapasztaltak ekkora különbségeket.
Az EU egészében azonban már lényegesen nagyobbak az eltérések. Itt a 90 típus közül 72 olyan van, amelynek a legdrágább és a legolcsóbb országbeli ára közötti különbség maghaladja a 20 százalékot.