Három esztendei részvényár-gyengélkedés után most jó néhány távközlési szolgáltató és berendezésszállító lépett nagyot előre. Ma a távközlési szolgáltatások szektora a világon a harmadik legnagyobb szektor – tavaly még csak a negyedik volt.
Munkahely-megszüntető programok, elbocsátások, erősen visszafogott tőkefelhasználás – ezek a kemény intézkedések segítették hozzá a szolgáltatókat az égetően fontos szabad készpénzforgalom növeléséhez, s abból már csökkenthették óriási tartozásaikat és (vagy) növelhették részvényeseik osztalékát.
Újra a csúcson
|
Az Egyesült Államokban a vezető regionális “Baby Bell”-ek – például a Verizon, az SBC és a Bellsouth – továbbra is szilárdan tartják helyüket az élvonalbeli százas mezőnyben, eredményeik arról tanúskodnak, hogy jó erőben vannak a kiélezett versenyben helytállni kénytelen távolsági szolgáltató versenytársaikhoz képest.
Mindazonáltal a Global 500-as listán még mindig mobilszolgáltató óriások vezetik a távközlési cégek sorát: a Vodafone és a japán NTT DoCoMo – az általuk fenntartott egészséges készpénzforgalom, valamint előfizetői táboruk folyamatos növekedése jóvoltából. Pedig a DoCoMo a tavalyi helyzethez képest hat helyet lépett vissza az 500-as toplistán – részben kisebb vetélytársa, a KDDI jobb teljesítménye folytán: ő most 41 hellyel előbbre rukkolt.
Távközlési szolgáltatások | |||||||||||||
Szektorbeli helyezés |
Globális helyezés |
Cég |
Ország |
Piaci érték (millió dollár) | |||||||||
1. |
12. |
Vodafone csoport |
Egyesült Királyság |
159 192,2 | |||||||||
2. |
25. |
NTT DoCoMo |
Japán |
102 673,7 | |||||||||
3. |
26. |
Verizon Communications |
USA |
101 892 | |||||||||
4. |
33. |
Nippon Telegraph & Telephone |
Japán |
89 446,1 | |||||||||
5. |
40. |
Deutsche Telekom |
Németország |
79 790,7 | |||||||||
6. |
41. |
SBC Communications |
Egyesült Államok |
79 629,4 | |||||||||
7. |
47. |
Telefónica |
Spanyolország |
73 971,2 | |||||||||
8. |
63. |
France Télécom |
Franciaország |
60 541,2 | |||||||||
9. |
67. |
China Mobile (Hk) |
Hongkong |
57 142,8 | |||||||||
10. |
83. |
Bellsouth |
Egyesült Államok |
48 920 |
Státuszvesztés a szoftveriparban
“A szoftver és IT-szolgáltatások piaca megérett, kiforrott, a jövőben tehát csak a GDP-növekedéssel arányos bővülésre számíthatunk” – az Ovum Holway elemzőjének, Anthony Millernek a szavai bizonyára lelohasztja sok befektető kedvét. A szoftveripar hosszú időn át iszonyatos tempóban növekedett, s most nehéz beletörődni a státusvesztésbe. Ez a szektor globálisan a nyolcadik helyet szerezte meg az FT Global 500-as toplistáján a maga 733 milliárdos értékével, s ez visszaesés a 2001-es 776 milliárd dollárhoz képest.
Késhegyig menő küzdelem folyik a gyártók között, s ezáltal csökken a profitmargó, kivált a szolgáltatások üzletágában, részben ez magyarázza a visszaesést, részben meg az, hogy a vállalati szférában lanyhult az érdeklődés a szoftverek iránt.
A hardverpiacot sújtó gondok sem használtak: a vevők többsége szükségmegoldásképpen igyekszik minél tovább megtartani korábbi berendezését – jóval tovább, mint azelőtt -, s ez persze nagy csapás a szoftver- és szolgáltatási szektornak is. Az IDC rangidős elemzője, Khalid Irshad a következőképpen magyarázza ezt a jelenséget: “A cégek kitartanak régi hardvereik mellett, így nem kell olyan sok új szoftverre költeniük, s jóval kevesebb tanácsadási szolgáltatásra van szükségük.”
Microsoft – második legnagyobb
A szoftverszektorban régóta a Microsoft uralkodik, de az idén már “csupán” a második legnagyobb cég a világon: elébe vágott a General Electric. Vagy 272 milliárd dolláros piacával azért hosszú árnyékot vet az őt elég távolról követő, 157 milliárdos piaci részesedésű legnagyobb vetélytársra, az IBM-re. A jelek szerint nincs olyan kereskedelmi rivális, amely valamit is oldhatna azon a szoros fogáson, amellyel a redmondiak a markukban tartják a vállalati szoftverpiacot – ám a szabad szoftverek – például a Linux – egy kicsit már beleharaptak a piaci tortába.
A meglehetősen renyhének bizonyult üzleti piacon a Microsoft az új, meghódítandó területek felfedésében is az élen járt, példa erre a mobil eszközök és az otthoni szórakoztatás szegmense. A szolgáltatások mindössze két területe mutat derűsebb képet: az erőforrás-kihelyezés és az állami szektor.
Szoftver és számítógépes szolgáltatások | |||||||||||||
Szektorbeli helyezés |
Globális helyezés |
Cég |
Ország |
Piaci érték (millió dollár) | |||||||||
1. |
2. |
Microsoft |
Egyesült Államok |
271 910,9 | |||||||||
2. |
14. |
IBM |
Egyesült Államok |
157 009,1 | |||||||||
3. |
60. |
Oracle |
Egyesült Államok |
62 028,2 | |||||||||
4. |
85. |
SAP |
Németország |
48 736,6 | |||||||||
5. |
126. |
Yahoo Japan |
Japán |
37 344,8 | |||||||||
6. |
160. |
Yahoo |
Egyesült Államok |
31 235,2 | |||||||||
7. |
345. |
Wanadoo |
Franciaország |
15 418,8 | |||||||||
8. |
350. |
Computer Associates |
Egyesült Államok |
15 085,1 | |||||||||
9. |
356. |
Electronic Arts |
Egyesült Államok |
14 954,3 | |||||||||
10. |
365. |
Softbank |
Japán |
14 646,7 |
Nincs fény az alagútban
Néhány éve már nehéz jó hírrel szolgálni az információtechnológiai szektorban. A hardverpiacra különösen nehéz esztendők jártak: tavaly az ötödik legnagyobb szektor volt a világon, az idén a hetedik, 1,23 billió dolláros piaccal. És még nem igazán látszik a fény az alagút végén.
Elza Opitz IDC-s piacelemző szerint ez az év egészen lassú és visszafogott növekedést hozott a bevételekben. A leszállított egységek számát tekintve volt némi növekedés, de a bevételek nem emelkedtek ezzel arányosan, mert az ádáz piaci versenyben a gyártók árban egymás alá ígértek, s ezzel a már eddig is keskeny profitmargó még tovább szűkült. Ez az őrült árcsökkentési hajsza azonban egyre kevésbé kelt meglepetést, mert egyre nehezebb új felhasználókat szerezni. Opitz indoklása szerint a felhasználókat jobbára még mindig a “többet kevesebbért” elv kormányozza: igyekeznek a lehető legjobban kiaknázni meglevő befektetéseiket, s ezért rendszerint nem akarnak új hardverbe vagy termékinnovációba beruházni.
Trükkös innovációk
A mobiltelefonos cégek továbbra is látványosan nyomulnak előre az információtechnológiai szektorban, legfőképpen a Nokia, az Ericsson és a Motorola. Az új kütyük és kiegészítők – telefonokhoz való színes fényképezőgépek, színes kijelzők – megjelenése mozgásban tartja a kézikészülék-cserét ezen az amúgy telített piacon.
A HP egy kicsit csökkentette hátrányát a legnagyobb PC-gyártóhoz, a Dellhez képest: most 18 milliárd dollárnyi értékkülönbség van kettejük piaci részesedése között.
Ahogy a számítógépes hardverek piaca gyengélkedni kezdett, a gyártók más-más módon kezdtek el versengeni a felhasználókért. A Cisco például megpróbálja kivenni az intelligenciát a kiszolgálókból, és a hálózatba beépíteni – állítja Opitz. Ezzel igyekszik hálózati hardvertermékeit a kiszolgálóként működtetett nagy és drága számítógépeknél is nélkülözhetetlenebbé tenni a vállalati felhasználóknak.
IT-hardver | |||||||||||||
Szektorbeli helyezés |
Globális helyezés |
Cég |
Ország |
Piaci érték (millió dollár) | |||||||||
1. |
8. |
Intel |
Egyesült Államok |
179 996 | |||||||||
2. |
11. |
Cisco Systems |
Egyesült Államok |
162 059,7 | |||||||||
3. |
30. |
Nokia |
Nokia Finnország |
96 405,8 | |||||||||
4. |
36. |
Dell |
Egyesült Államok |
86 439,9 | |||||||||
5. |
50. |
Hewlett-Packard |
Egyesült Államok |
68 324,2 | |||||||||
6. |
78. |
Qualcomm |
Egyesült Államok |
50 657,7 | |||||||||
7. |
80. |
Texas Instruments |
Egyesült Államok |
49 966,4 | |||||||||
8. |
105. |
Ericsson |
Ericsson Svédország |
42 832,2 | |||||||||
9. |
115. |
Motorola |
Egyesült Államok |
40 401 | |||||||||
10. |
131. |
Applied Materials |
Egyesült Államok |
36 632,9 |