Tavaly az első fél évben mért 627 millió forint után a második fél évben már 963 millió forintot fordítottak a hirdetők az internetes reklámozásra. Így 2000-ben összesen 1,59 milliárd forintra bővült a piac – áll a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) internetes tagozatának 2000-ről készült jelentésében. Az MRSZ számításai szerint így az internet már a teljes reklámtorta 1 százalékát tudhatja magáénak. A barterek az online reklámköltésnek csak 14 százalékát tették ki.
Ennél kisebb összegre jutott azonban május elejei, iparági vezetőkkel folytatott beszélgetések alapján készített felmérésében a Dotkom Internet Consulting. Számításaik szerint az elmúlt évben az online reklámok a teljes hazai reklámpiac 0,53 százalékát tették ki. A reklámok értéke listaáron 1,2 milliárd forint volt, ám a tényleges, barterek, kedvezmények és önhirdetés nélküli reklámköltés a Dotkom szerint csupán 600-660 millió forintra rúgott.
Még alacsonyabb összegről szólnak az Optimum Media Direction (OMD) reklámügynökség kalkulációi. Tóth Gábor, a cég online média tervezője szerint tavaly a listaáras költés 1 milliárd forint körül mozgott.
Optimista kilátások 2001-re
A Dotkom interjúiból az derült ki, hogy az e-business szereplői idén is az online reklámpiac dinamikus bővülését várják, a nagy portálok azonban a reklám- és médiaügynökségeknél optimistábban tekintenek a jövőbe. A portálok akár 200-300 százalékos növekedést is elképzelhetőnek tartanak, míg az ügynökségek konzervatívabb, átlagosan 150-180 százalékos bővüléssel kalkulálnak erre az évre.
Az első öt hónap trendjeinek alapján 2001-re a hirdetési piac megduplázódását prognosztizálja az OMD. Novák Péter, a Kirowski média igazgatója 3-3,5 milliárd forint értékű online reklámköltést is elképzelhetőnek tart az idén.
Letöltésvadászok harca
Az online reklámpiac fejlődését mutatja a megrendelők körének bővülése. Míg korábban elsősorban a távközlési és a számítástechnikai cégek vették előszeretettel igénybe ezt a csatornát, az utóbbi időben megjelent a pénzügyi szektor és az FMCG szektor is.
Folyamatosan nő a hirdetők száma az online médiában, ám megfigyelhető, hogy a tavaly aktív hirdetők, elsősorban számítástechnikai, távközlési cégek, reklámbüdzséjük idei jelentős kurtítása végett sokkal kevésbé vannak jelen a piacon. “Erősödik az FMCG cégek jelenléte, és kedvelt hirdetési csatornává vált az autóipari cégek számára is az internet” – állapította meg Novák Péter.
Erőteljes koncentráció zajlik a kínálati oldalon. A reklámszövetség tanulmánya szerint 2000 első negyedévében az öt legnagyobb online médiatulajdonos még a teljes bevétel 56 százalékát könyvelhette el, a negyedik negyedévben már 75 százalékát. A szakértők szerint ez az arány idén tovább növekedett. A piac legnagyobb szereplői: az Index, az Origó, a VNU lapkiadó, a Prím és a Korridor. A “letöltésvadászat” egyre élesebb harcot eredményez a cégek között.
Tolakodó újfajta reklámok
Magyarországon még mindig a hirdetési csík (banner) a vezető reklámozási forma, de a fejlett országok trendjével megegyezően idehaza is csökken a jelentősége. Nagyobb teret kapnak az alternatív on-line hirdetések. De még a bannereké a vezető szerep, annak ellenére, hogy hatékonyságuk igen alacsony (0,25 százalékos CTR – click through rate -, azaz rákattintási arány).
A legnagyobb hirdetők az elmúlt negyedévben új formátumok bevezetésével próbálták felrázni az internetezőket. “Megnőtt az érdeklődés a fix elhelyezésű – időtartam és nem letöltés után fizetett -, a különböző irányba kimozduló interaktív, a flash technikát alkalmazó, eddig szokatlan méretű reklámok iránt” – közölte Tóth Gábor. Bár ehhez a site-oknak gyakran az egész oldalukat újra kell tervezniük, engedékenynek bizonyulnak az új reklámokkal szemben, ami részben azt is jelzi, hogy nehéz napokat él a szektor.
Az online hirdetési piac szószolójának tekintett Internet Advertising Bureau ajánlásával is szentesített új formátumok az on-line kiadók reményei szerint kétszer-háromszor több látogatót késztetnek majd kattintásra. Az új bannerek nagyobb méretűek, tolakodó megjelenésük, illetve lassú letöltésük miatt sokkal zavaróbbak is. Egyes elemzések szerint ezek a reklámok a szélessávú internethozzáférés általános elterjedése előtt nem lesznek sikeresek.