Film egy internetes cég tündökléséről és bukásáról

Az amerikai rendezőpáros a szédületes pályát befutó internetes vállalkozás történetét akarta megfilmesíteni. A forgatás ideje alatt azonban a cég csődbe ment. A Startup.com minden valószínűség szerint az internetes forradalom kultfilmjévé válik.

Indulás 60 millió dolláros alaptőkével, rózsaszín álmok és tervek, kettétört barátság és végül látványos bukás – mindez élőben filmre véve. Chris Hegedus és Jehane Noujam amerikai rendezők kezdetben a lélegzetelállító pályát befutó GovWorks.com internetes cég sikertörténetét készültek megfilmesíteni, ám az élet időközben váratlan fordulatokkal gazdagította a történetet.

A forgatás ideje alatt a cég zátonyra futott, szabotázsakció áldozatává vált, irodájába betörve ismeretlen tettesek elrabolták üzleti és marketing stratégiáját. De a végső konfliktust a gyerekkoruk óta baráti viszonyban lévő cégvezetők összetűzése jelentette.

Befektetési bankárból internetguru

A Startup.com című film központi szereplője a 29 éves Kalil Isaza Tuzman, mellesleg az egyik rendező közeli ismerőse, aki 1999-ben jól fizetett, a világ egyik legnagyobb befektetési bankjánál, a Goldman Sachs-nál betöltött állását lecseréli egy kezdő internetes vállalkozásra. Gyerekkori barátjával szövetkezik, üzleti tervvel kezükben igyekeznek meggyőzni ötletük nagyszerűségéről egy nemzetközileg elismert internetes vállalat vezetőségét. A GovWorks.com az állami hivatalok, az állampolgárok és az üzleti élet szereplői között teremtett kapcsolatot: online kitölthető űrlapoktól a hivatalnokokkal való közvetlen internetes kapcsolatig számos szolgáltatást kínált.

A cég technikai nehézségekkel, a konkurencia heves támadásaival és a kockázati tőketársaságok kiszámíthatatlanságával küszködik. Végül 2001. januárjában, 40 millió dollár adósságot maga mögött hagyva a GovWorks.com bedobja a törülközőt. Alapítója jelenleg egy tanácsadó cég igazgatója, internetes vállalkozásoknak segít üzleti modelljeik felépítésében.

Válság a kamerák előtt

A közel 400 órás filmanyagból a rendezők 103 perces mozifilmet készítettek. Az amerikai kritikák szerint a film helyenként egy gazdasági kémkedési történetre emlékeztet, drámai jelentekkel, páni félelmet tükröző arcokkal – és mindez élő felvételeken. “Nem dolgoztunk feltűnő kamerákkal, így jelenlétünk nem zavarta az üzletembereket, legtöbben nem is vettek minket komolyan” – mondta Hegedus, a film egyik rendezője a forgatás körülményeiről.

A történet nemcsak az internet és a startup cégek tünékeny és gyorsan változó világába, az ideákat és álmokat könyörtelenül széttörő pénzügyi szféra zord valóságába enged betekintést. Az érzékeny és lendületes elbeszélési stílus a kudarc személyes megélését, a krízis emberi oldalát is igyekszik kidomborítani.

Az alkotók elismert dokumentumfilm-rendezők

Chris Hegedus az amerikai dokumentumfilmes szakma többszörösen kitüntetett alkotója. Politikai tárgyú filmjei révén vált ismertté: forgatott többek között Clinton elnök 1992-es kampányáról, illetve készített egy ötórás “szappanoparát” a Jimmy Carter elnöksége alatti belpolitikai viszonyokról.

A film másik rendezője, Jehane Noujaim öt éve szerzett diplomát a Harvardon filozófia és vizuális művészetek szakon. Producerként dolgozott az MTV-nél, fotózott, és arab országokban forgatott korábban.

Címkék: archívum