Brutális vulkánkitörések nyomát találták a Marson

NASA/JPL-Caltech/University of Arizona

Néhány milliárd évvel ezelőtt, egy 500 millió éves periódusban a Mars Arabia Terra területe egészen elképesztő vulkanikus aktivitást mutatott – írja a Sci-Tech News. Egyes vulkánok olyan erőteljes kitöréseket produkálhattak, hogy óriási porfelhőt és mérgező gázokat bocsátottak a levegőbe, elzárva a napfényt, évtizedekre megváltoztatva a bolygó éghajlatát.

A Geophysical Research Letters tudományos folyóiratban megjelent tanulmány olyan „szuperkitörésekről” ír, amelyek vízgőzt, szén-dioxidot és kén-dioxidot juttattak a légkörbe, és négymilliárd évvel ezelőtt, egy 500 millió éves periódusban minden egyes erupció klímát változtató hatással bírt. A kutatásban részt vevő Patrick Whelley, a NASA kutatója szerint szakértőknek sokat kell még dolgozniuk majd azon, hogy megértsék az Arabia Terra vulkanizmusának klímaformáló hatásait.

A területen található krátereket korábban meteorbecsapódás nyomainak vélték, ma már tudjuk, hogy kalderákról van szó, amelyek vulkánkitörés után létrejövő horpadások. Ezt 2013-ban sikerült megállapítani, ebből indult ki a mostani kutatás is.

Ilyen szuperkitörések egyébként a Földön is léteztek, a legutóbbi 76 ezer évvel ezelőtt történt az indonéziai Szumátrán.