Vízgőzt találtak a Jupiter holdján

NASA/ JPL/ SwRI/ MSSS/ Kevin Gill/ Twitter

Vízgőzt talált a Hubble űrtávcső a Jupiter Ganymedes nevű holdján – írja a NASA. A vízgőz akkor keletkezik, amikor az égitest felszínén található jég szublimál, azaz szilárdból légnemű halmazállapotúvá válik.

A Nature Astronomy tudományos folyóiratban megjelent tanulmányból kiderül: a kutatók a Hubble korábbi adatait átnézve bukkantak a vízgőzre. Korábbi kutatások is sejteni engedték, hogy a Ganymedesen rengeteg víz lehet – több, mint amennyi a Föld óceánjaiban, csakhogy annyira hideg van a holdon, hogy mind vízjég formájában rekedt. A jég mintegy 160 kilométerrel a felszín alatt húzódhat.

A korábbi megfigyelések arra jutottak, hogy nagy koncentrációjú oxigén lehet a Ganymedes légkörében, a mostani elemzés azonban kiderítette: nagyon kevés atmoszferikus oxigén van a holdon, így a méréseket mással kell magyarázni. Az így furcsává váló UV megfigyeléseket újraelemezve azt vették észre, hogy pontosan ott vannak mérési érdekességek, ahol a holdon vízjégnek kellene lennie, és rájöttek:

valószínűleg a nagy hőmérsékleti változások során az égitest néha felmelegszik annyira, hogy a jég szublimálni kezdjen.

Az eredmények miatt még izgalmasabbá válik az Európai Űrügynökség hamarosan induló projektje, a JUICE, amely a Jupiter jeges holdjait fogja tanulmányozni.