Mély hangon kommunikálhatott társaival ez a dinoszaurusz

Egy friss tanulmányban a szerzők azt írják, olyan dinoszauruszfajra bukkantak, amelynek fontos lehetett a vokális kommunikáció – írja a Live Science. A növényevő állat füle úgy fejlődött, hogy képes legyen észlelni az alacsony frekvenciájú hangokat.

A 73 millió éve elpusztult dinoszaurusz megkövesedett farkát 2005-ben fedezték fel az észak-mexikói Cerro del Pueblo formációnál. Ekkor a kövületet még nem emelték ki, az átfogó feltárás csak nyolc évvel később kezdődött meg.

Luis V. Rey / Cretaceous Research (2021). DOI: 10.1016/j.cretres.2021.104884

Ángel Alejandro Ramírez Velasco, a Mexikói Autonóm Nemzeti Egyetem munkatársa szerint nem is bíztak benne, hogy megtalálják a példány felső részét, ennek ellenére folytatták a munkát. Mint mondta, komoly meglepetést okozott, amikor elkezdtek előkerülni más csontok, például a combcsont és a lapocka.

A tetem remek állapotban konzerválódott, ami azt sugallja, hogy az állat maradványai üledékben gazdag vízbe kerültek.

A kutatók összesen 34 töredéket azonosítottak, melyek a dinoszaurusz koponyájának mintegy 80 százalékát alkotják.

A csapat a fülcsontokat vizsgálva következtetni tudott arra, hogy miként kommunikáltak egymással az egyedek. Mivel az állat valószínűleg az alacsony frekvenciákra volt érzékeny, feltételezhető, hogy ilyen hangokkal jelzett társainak.

Az új faj a kacsacsőrű dinoszauruszok, azaz a hadrosauridák közé tartozik. Az állat a Tlatolophus galorum tudományos nevet kapta, a tlahtolli a nahua őslakosok nyelvén szót jelent, míg a lophus a görög taréjra utal. A faj fejdíszének formája emlékeztet a közép-amerikai népek kódexeiben használt egyik szimbólumra.