Több ezer nő életét mentheti meg ez az új felfedezés

A petefészekrák az egyik olyan rákfajta, amelynél a korai felismerés kifejezetten életet menthet: ha az első stádiumban találnak rá a rákos sejtekre, a túlélési arány nagyon magas. Csakhogy a petefészekrák nagyon kevés tünetet ad, amíg nem terjed szét a test többi részére áttétekkel, így kifejezetten ritka, ha időben észreveszik. Egy brit kutatónő most forradalmasíthatja a felismerő módszereket, így nők ezreinek mentheti meg az életét.

A petefészekrák a hatodik leggyakoribb rosszindulatú betegség a nők körében az egész világon, Európában körülbelül 60000 embert diagnosztizálnak évente – írja a Magyar Rákellenes Liga. A petefészekrákos nők közel 75%-a hal meg évente ebben a betegségben. Figyelembe véve az érintettek számát a nőgyógyászati daganatok közül a petefészekrák a leggyakoribb halálok.  Ennek az aggasztó statisztikának leginkább az áll a hátterében, hogy a petefészekrákot ritkán találják meg korán, még az első stádiumban, hiszen ilyenkor alig ad tünetet, később pedig már az áttétekkel sokkal nehezebb kezelni.

Így fest az előrehaladott petefészekrák – fotó: Wikipedia

Az új módszerrel első stádiumot is fel lehet ismerni

A Brit Tudományos Fesztiválon most egy kutatónő, a Hulli Egyetemen dolgozó Dr. Barbara Guinn bejelentette, hogy kutatócsoportja talált egy olyan biomarkert, amivel a petefészekrák sokkal előbb felfedezhető. A legnagyobb probléma jelenleg a betegséggel kapcsolatban az, hogy nem létezik megbízható módszer a diagnosztizálására, korai szakaszban általában csak véletlenül veszik észre. Ezen segíthet most a brit doktornő felfedezése.

Az nem újdonság, hogy egyes fehérjék képesek biomarkerként, azaz objektíven mérhető jelzőanyagokként viselkedni, amelyek jelenléte felhasználható bizonyos betegségek kimutatására vagy egy betegség prognózisára. A petefészekrák is ilyen, Dr. Guinn pedig talált egy fehérjét, ami hatékonyan jelzi, ha a petefészekben már jelen vannak a rákos sejtek.

A szóban forgó protein szintje sokkal magasabb már akkor is, ha a betegek első és második stádiumban vannak.

90 százalékos lehet a túlélési esély

“A petefészekrákot általában a hármas stádiumban ismerjük fel, amikor a rák már átterjedt a test más területeire, ennek pedig közvetlen hatása van a beteg túlélésére” – írta egy sajtóközleményben Dr. Guinn. “A hármas stádium 20 százalékos túlélési esélyt jelent. A korai felismeréssel ez az esély azonban drámaian megnövelhető, nagyjából 90 százalékosra.”

Magyarország rosszul teljesít a petefészekrák elleni harcban
Világszerte látványosan csökkent a petefészekrákhoz kötődő halálozások száma. Az Európai Unióban átlagosan 10 százalékkal javult a helyzet, Magyarország viszont jelentősen le van maradva.

A tudományos tanulmány még nem jelent meg Dr. Guinn kutatásáról, a csapata most azon dolgozik, hogy rájöjjön: kimutatható-e ez a fehérje a vizeletből is. Ha igen, az azt jelentené, hogy egy terhességi teszthez hasonló módszerrel megállapítható lenne már a petefészekrák nagyon korai stádiuma is.