Fekete lyuk körül keringő csillagok igazolják, hogy Einsteinnek megint igaza volt

Német kutatók az eddigi egyik legkomolyabb teszt elé állították az általános relativitáselméletet. A csoport a Tejútrendszer közepén fekvő supermasszív fekete lyuk körül keringő csillagokat figyelte meg.

Az Astrophysical Journal folyóiratban megjelent tanulmány a Sagittarius A* körül keringő rövid periódusú S2-re, S38-ra és S55-re fókuszál. A szakértők a newtoni dinamika és az általános relativitáselmélet előrejelzéseit hasonlították össze. A vizsgálat egyértelmű eltérést mutatott ki a megfigyelések és Newton gravitációs elmélete közt.

Az S2 mozgása inkább Einstein előrejelzéseivel esik egybe. Ha elfogadjuk, hogy Newton teóriája igaz, akkor mind a szupermasszív fekete lyuk elhelyezkedése, mind a csillag pályája kissé különbözik az elvárttól.

Marzieh Parsa, a Kölni Egyetem munkatársa szerint a galaxis centruma tényleg a legjobb laboratórium a csillagok mozgásának tanulmányozására relatív környezetben. A szakértőt lenyűgözte, hogy milyen jól tudták alkalmazni a szimulált csillagokon általuk kifejlesztett módszereket a belső fekete lyuk körül keringő, nagy sebességű égitesteknél.

Bár az eredmények a relativitáselmélettel vannak összhangban, ez nem jelenti azt, hogy Einstein elképzelései nem kérdőjelezhetőek meg.

Korábban már több komoly kutatás tette próbára az általános relativitáselméletet, eddig azonban nem találtak meggyőző cáfolatokat. Úgy tűnik, Einstein hipotézise egyelőre megállja a helyét, igaz, a fizika tudománya folyamatosan fejlődik, így idővel változhat a helyzet.

Az új analízissel a kutatók a Sagittarius A* tömegére és távolságára vonatkozó adatokat is pontosítani tudták. A szakértők szerint a fekete lyuk 4,7 milliószor nehezebb a Napnál és 27 800 fényévre található.

(IFLScience)