Szervek szöveteiből készítettek “origami papírt”

Kutatók egy csoportja valódi szervekből hozott létre olyan bioaktív "zsebkendőt", melyből ruganyosságának és vékonyságának köszönhetően origami állatokat lehet hajtogatni. A szakértők az Advanced Functional Materials folyóiratban számoltak be fejlesztésükről.

A szövetekből létrehozott origami messze nem olyan hátborzongató, mint elsőre tűnhet. Először is: az Északnyugati Egyetem munkatársai nem emberi szervekből készítették az anyagot, hanem egy helyi hentestől származó felesleges disznó- és marhabelsőségekből. A rugalmas, papírszerű anyag egy nap hatalmas segítség lehet a sebgyógyításban vagy a rák kezelésében.

Ramille Shah, a csapat tagja szerint az új bioanyag lehetőséget ad a szövetszerkesztésre, a regeneratív gyógyászatra, az új gyógyszerek kifejlesztésére és a terápiák kidolgozására.

Sokoldalú és sebészeti szempontból barátságos

– tette hozzá a szakértő.

A szervekből készített origami ötlete egy balesetnek köszönhető. A kutatók épp 3D nyomtatóval próbáltak egerek számára petefészkeket készíteni, amikor a nyomtatáshoz használt hidrogél alapú tinta kiömlött egy száraz lapra, majd megszilárdulva különös formát vett fel.

Adam Jakus szerint a szerkezet igen erősnek tűnt. A szakértő már ekkor tudta, hogy valódi szervekből nagy mennyiségű bioaktív anyagot lehetne létrehozni. A csapat sertések és szarvasmarhák petefészkéből, méhéből, veséjéből, májából, izmaiból és szívéből nyerték ki a szükséges fehérjéket, melyek az extracelluláris mátrixhoz tartoznak – a hálózatnak komoly szerepe van a kötőszövet formájának kialakításában. A kutatók a proteineket polimerekkel kombinálták.

Laboratóriumi kísérletük során a szakértők képesek voltak tehenek petefészekből készült papír felhasználásával funkcionáló, hormonkiválasztó petefészek tüszőket növeszteni egy tenyészetben.

Ha az anyagot emberi szervek felhasználásával is el tudnák készíteni, az hatalmas előrelépést jelenthetne a rák és a hormonális rendellenességek kezelésében. A papír beültetése ugyanis segíthetne a sugár – és kemoterápia okozta hormon-egyensúlytalanság helyreállításában.

A szervből készült origami rendkívül ruganyos, fagyasztható, ráadásul nedvesen is képes megőrizni fizikai tulajdonságait. Az anyag szövetekbe történő beillesztése a sérülések gyógyulását is felgyorsíthatná, illetve csökkenthetné a maradandó hegek kialakulásának kockázatát.

Az emberi alkalmazás előtt természetesen még alaposan fel kell mérni, hogy milyen hatással is van a papír az állatok szervezetére. Az mindenesetre biztató, hogy amikor a kutatók emberi csontvelő őssejteket helyeztek az anyagra, a sejtek összekapcsolódtak és szaporodni kezdtek.

Ez azt jelzi, hogy amennyiben egyszer a papír zsebkendőt elkezdjük állati modellekben használni, biokompatibilis lesz

– mondta Jakus.

A szervekből készített origami működésének és használhatóságának felméréséhez még rengeteg kutatásra lesz szükség. Igaz, a fejlesztés már most kifejezetten ígéretesnek tűnik.

(ScienceAlert)