Az élet kialakulását segítő molekulát azonosítottak a Titánon

24.hu

2017. 07. 31. 10:49

Egy nemzetközi kutatócsapat akrilnitril nyomára bukkant a Szaturnusz egyik holdján, a Titánon. Amennyiben van élet az égitesten, a vinil-cianidként is ismert anyag igen fontos szerepet játszhat a fejlődésében.

A NASA Goddard Űrrepülési Központ munkatársai által vezetett csapat becslései szerint az égitest légkörében köbméterenként nagyjából 100 000 molekula lehet. Ez elsőre soknak tűnhet, valójában azonban ez a Hold atmoszféra-összetételének egymilliomoda. Megfelelő körülmények közt azonban ez a kevéssé sűrű légkör is komoly hatással lehet.

-180 Celsius-fokos hőmérsékletével és nitrogénban gazdag atmoszférájával a Titánon csak olyan élet alakulhatott ki, amely földi szemmel igencsak furcsa. Ennek ellenére a szakértők egy ideje már próbálják elképzelni, hogy milyen létformáknak is kedvezhet ez a környezet. Az akrilnitril felfedezése most árnyalhatja a képet, hiszen az anyag segítheti a sejthártya-szerű struktúrák felépítését.

Bolygónkon a sejtmembrán lipidekből épül fel, a Titánon azonban nem tudnak kialakulni ezek a vegyületek. Ehelyett a vinil-cianid lehetne az égitesten a sejthártyák alapja.

A közelmúltban a Cassini fel is fedezte a molekula nyomát, ami még inkább felkeltette a kutatók érdeklődését. A későbbi szimulációk bebizonyították, hogy a Titánon uralkodó körülmények közt az akrilnitril valóban támogatja a stabil membránok kialakulását.

A szakértők most az Atacamai Nagyméretű Milliméteres/Szubmilliméteres Hálózat (ALMA) segítségével tanulmányozták az égitest légkörét – az eszköz 2014 februárja és májusa közt figyelte meg az objektumot. Az ALMA adatait felhasználva a csapat igazolni tudta a vinil-cianid jelenlétét. Az anyag többnyire 200 kilométer magasan található az égitest légkörében, ez összhangban van a korábbi atmoszféra-modellekkel.

Ha az akrilnitril csapadékként lehull a Titánra, valószínűleg az egyik helyi metántóban végzi. A szakértők szerint amennyiben sejtmembránok formálódnak az égitesten, úgy köbméterenként 10 millió lehet belőlük a Titán második legnagyobb metántengerében, a Ligeia Mareban – összehasonlításképp: a Földön a part menti óceánvízben köbméterenként 1 millió baktérium található.

A Titán az egyetlen olyan idegen objektum a Naprendszerben, melyen stabil, folyékony anyagból álló felszíni formációkat sikerült felfedezni. Az új tanulmány hatására újabb elemzések indulhatnak, hogy megvizsgálják, miként boldogulhat az égitesten a vinil-cianid alapú élet.

LISBON, PORTUGAL - MARCH 25: Head coach Bernd Storck of Hungary looks on during the 2018 FIFA World Cup Qualifying Group B match between Portugal and Hungary at Luz Stadium on March 25, 2017 in Lisbon, Portugal.  Rodrigo Cabrita / Anadolu Agency