This artist’s impression shows an imagined view of the three planets orbiting an ultracool dwarf star just 40 light-years from Earth that were discovered using the TRAPPIST telescope at ESO’s La Silla Observatory. These worlds have sizes and temperatures similar to those of Venus and Earth and may be the best targets found so far for the search for life outside the Solar System. They are the first planets ever discovered around such a tiny and dim star. In this view one of the inner planets is seen in transit across the disc of its tiny and dim parent star.

Ha vannak növények a TRAPPIST-1 rendszerében, hamarosan megtalálhatjuk őket

2017. 07. 13. 13:04

Egy új tanulmányban a kutatók azt járják körül, hogy lehet-e valamiféle vegetáció a TRAPPIST-1 rendszerében, és ha igen, akkor hogyan fedezhetnénk fel?

A Tommaso Alberti, a Calabriai Egyetem munkatársa által vezetett csapat azt vizsgálta, hogy mennyi föld és víz lehet az egyes égitesteken, majd ebből következtettek arra, hogy előfordulhatnak-e növények az adott bolygón.

A TRAPPIST-1 akkor vált ismerté, amikor idén februárban bejelentették: hét kőzetbolygót azonosítottak a közelében. A nagyjából 40 fényévre fekvő vörös törpe égitestjei közül legalább három a csillag lakható zónájában helyezkedik el, így elméletileg jelen lehet rajtuk a földi élet alapja, a folyékony víz.

A kutatásban a szakértők külön-külön modellezték az egyes objektumok éghajlatát. Az elemzés alapján a legstabilabb Föld-szerű körülmények a TRAPPIST-1d-n vannak, ez az égitest helyezkedik el a folyékony víz számára legjobb helyen. Az eredmény meglepő, ugyanis korábban az e, f, és g tűnt ideálisabbnak.

A kutatók egyelőre csak úgy tudnak következtetni a bolygók tulajdonságaira, ha megvizsgálják, hogy miként takarják ki a csillaguk fényét, amikor elhaladnak előtte. A jövőben a James Webb űrtávcsőhöz hasonló eszközökkel a szakértők sokkal részletesebb adatokat gyűjthetnek majd az égitestekről.

Az új tanulmányban a csapat tagjai azt írják, az objektumok által kibocsátott sugárzást befolyásolhatja a légkör összetétele, illetve a helyi növényzet.

A kutatók úgy vélik, hogy amennyiben sikerülne megfelelően kalkulálni az atmoszféra üvegházhatásával, a jövő teleszkópjai képesek lesznek megállapítani, hogy vannak-e szárazföldek és növények a TRAPPIST-1 bolygóin, vagy éppen más égitesteken.

Alberti szerint csapata képes volt különböző forgatókönyveket megvizsgálni a TRAPPIST-1 bolygórendszerében, kiemelve, hogy az adott éghajlat állapotában mekkora szerepe lehet a vegetációnak.

A növényekre vonatkozó elképzelést már korábban is felvetették. Februárban néhány kutató azt írta, hogy az égitestekről visszaverődő fényt befolyásolhatja a növénytakaró. Mivel a helyi csillag többnyire infravörös fényt bocsát ki, a szakértők úgy vélik, ha van vegetáció a rendszer bolygóin, kifejezetten sötét lehet, hogy több energiát nyelhessen el.

Ez azt jelenti, hogy amennyiben egy nap eljutnánk a rendszerbe és az egyik helyi égitesten vegetációra bukkannánk, a növények sokban különböznének földi társaiktól. Az élőlények ugyanis valószínűleg a kevés használható energia miatt az összes fényt elnyelnék.

Kecskemét, 2017. március 3.
Stadler József akasztói vállalkozó az ellene költségvetési csalás bûntette és magánokirat-hamisítás vétsége miatt indított büntetõper tárgyalásán a Kecskeméti Törvényszéken 2017. március 3-án. A bíróság a vádlottat öt év börtönbüntetésre ítélte.
MTI Fotó: Ujvári Sándor