Einstein szerint lehetetlen dolgot vittek véghez a kutatók

Amikor Albert Einstein kidolgozta az általános relativitáselméletet, nem gondolta, hogy egyik előrejelzését közvetlenül is meg tudják majd figyelni.

Kutatók egy csoportja közvetlenül figyelhette meg az Einstein által leírt egyik gravitációs lencsetípust, felhasználásával pedig megoldották egy fehér törpe tömegének rejtélyét. A felfedezés előmozdíthatja a galaxisok fejlődésének megértését.

Terry Oswalt, az Embry-Riddle Aeronautikai Egyetem szakértője és a Science-ben megjelent új tanulmány társszerzője szerint a kutatás segíthet azon objektumok tömegének megmérésében, melyeket más módszerekkel nehéz elemezni.

Einstein elméletének egyik fontos előrejelzése volt a gravitációs lencse, azaz az egyenes vonalban haladó fény nagy tömegű objektumok általi elhajlása. A fizikus a newtoni gravitációhoz képest kétszeres görbítést jósolt. A lencsére vonatkozó elképzelést nem sokkal az általános relativitáselmélet 1915-ös bemutatása után már tesztelték is. 1919-ben Arthur Stanley Eddington egy napfogyatkozás során figyelte meg, hogy a Nap miként hajlítja el a körülötte található csillagok fényét.

Mivel a mérések megegyeztek Einstein előrejelzésével, az 1919-es kísérlet volt az első bizonyítéka a gravitációs lencsének.

Később a fizikus azzal is előállt, hogy a távoli csillagok fénye a gravitációs mezők miatt nem csak meghajlik, de fényesebbé is válik.

Először mérték meg a tömegét

A nagy tömegű objektumok körül meghajló tér úgy viselkedik, mint egy nagyító. Bizonyos esetekben a megfigyelő előtt egy vonalban két megfelelően nehéz égitest is van, ekkor az első objektum a második képét gyűrűként képezi le – ezt nevezik Einstein-gyűrűnek. Ilyen jelenség megfigyelésére igen kicsi az esély, 1936-ban egy cikkben maga Einstein írta, hogy közvetlen módszerrel lehetetlenség lesz megvizsgálni.

Sokáig úgy tűnt, a tudósnak igaza volt: hiába a folyamatos technológiai fejlődés, 80 éven át csak részleges gyűrűket azonosítottak.

A Hubble űrteleszkóp remek szögfelbontásának köszönhetően az Űrtávcső Tudományos Intézet kutatói azonban most végre megfigyelhették a jelenséget egy Naptól különböző csillagnál.

A gyűrű és fényereje túl kicsi volt ahhoz, hogy megmérjék, de az aszimmetriája miatt a távoli csillag úgy tűnt, eltolódott eredeti pozíciójából

– állapította meg Oswalt.

Kailash Chandra Sahu, a tanulmány vezető szerzője és az Űrtávcső Tudományos Intézet szakértője kollégáival 5000 csillagot vizsgált meg, hogy felismerje az aszimmetrikus gyűrűt. Végül egy fehér törpénél, a Stein 2051 B-nél figyelték meg a jelenséget. Az égitest fényét egy távoli csillag görbítette meg 2014 márciusában. Ahogy a hátsó objektum eltolódott, a csapat meg tudta becsülni a fehér törpe tömegét, amely a Nap tömegének 68 százalékát tette ki.

Egészen a vizsgálatig a kutatók képtelenek voltak elemezni a Stein 2051 B tömegét és összetételét.

A hatodik legközelebbi fehér törpéről azt hitték, hogy könnyű, vas magja van és összetétele különleges. Az új vizsgálat azonban rámutatott, hogy az égitest nem számít egyedinek a fehér törpék közt: tömege viszonylag nagy, magja pedig szén-dioxidból épül fel.

A fehér törpe igen gyakori csillagtípus a Tejútrendszerben. Ezek az égitestek már életük végéhez közelednek, és nem csak a múlt, de a jövő megértésében is segíthetnek. Oswalt szerint az objektumok a korábbi csillagok fosszíliái, így kulcsszerepet játszhatnak a galaxis fejlődésének megismerésében.

(Science Alert)