Egy új kutatás szerint a növényeknek is van “agya”

24.hu

2017. 06. 08. 12:23

A növények sokkal bonyolultabb élőlények, mint elsőre gondolnánk. Egy új kutatás most azt fedte fel, hogy a magokban van egy sejtcsoportosulás, amely képes szabályozni a csírázást.

A Birmingham Egyetem új kutatása szerint a növényeknek egyfajta “agya” is van. Ez az “agy” természetesen nem olyan, mint az állatoké: valójában sejtek szerveződése, amely parancsnoki központként viselkedik.

A szakértők szerint ezek a sejtek a növények életciklusát szabályozzák. Az “agy” a csírázást irányítja, melyet tökéletesen kell időzítenie a magnak, ha nem akar a kora tavaszi hideg, vagy a nyári hőség áldozatául esni.

Proceedings of the National Academy of Sciences-ben megjelent tanulmányukban a szerzők leírják, miként lokalizálták a meghatározó sejtcsoportosulást egy virágos növényben, a lúdfűben (Arabidopsis thaliana). A központ két sejttípusból épül fel: az egyik a magokat nyugalmi állapotban tartja, a másik pedig a csírázást indítja meg.

A sejtek hormonokkal kommunikálnak, nagyjából úgy, mint egy valódi agy neuronjai. A sejtek először felmérik a környezetet, majd annak eldöntéséhez, hogy mely időpont a legalkalmasabb a fejlődés megindításához, felveszik egymással a kapcsolatot.

Mivel a folyamatot nehéz valós időben nyomon követni, a csapat a bioinformatikához fordult. Az  interdiszciplináris tudomány a biológiai problémák informatikai vizsgálatával foglalkozik.

Az elemzés végén a kutatók arra jutottak, hogy a hormonális változások a csírázást szabályozzák. A csapat ezután a lúdfű egy genetikailag módosított változatával is kísérletezett, hogy felmérje, tényleg jelentős volt-e a sejtek kapcsolata. A hormonok ekkor fedték fel, hogy valójában a sejtek közti kommunikációt szolgálják.

Munkánk alapvető elkülönülést fedett fel a növény döntéshozó központján belüli összetevők közt

– állapította meg George Bassel, a tanulmány vezető szerzője.

A csapat úgy véli, hogy a két különböző típusú sejtre azért van szükség, mert másként értékelik a környezeti viszonyokat. A csírázás csak akkor kezdődhet meg, amikor a központ elemei egyességre jutottak.

Iain Johnston, a vizsgálatban résztvevő biomatematikus szerint az egész olyan, mintha egy film megnézése előtt egy kritikát négyszer olvasnánk el, vagy négy különböző szerző véleményét olvasnánk el egyszer-egyszer.

A különböző értékelések ütköztetése tehát mindenképp segíti a növényeket abban, hogy a lehető legjobbkor kezdjenek el fejlődni.

BUDAPEST, HUNGARY - JULY 24: Katinka Hosszu reacts during the Women's 200IM final on day eleven of the FINA World Championships at the Duna Arena on July 24, 2017 in Budapest, Hungary. (Photo by Ian MacNicol/Getty Images)