Alvó nő (Array)

Ha nem alszol eleget, az agyad pusztítani kezdi magát

24.hu

2017. 05. 26. 12:51

Az alvásnak nem csak a feltöltődés a célja, hanem az agy megtisztítsa is. A Journal of Neuroscience-ben megjelent új tanulmány szerint ha az ember tartósat keveset alszik, agya egy idő után a még használatban lévő neuronokat és idegsejti kapcsolatokat kezdi el törölni. A kutatók egyelőre nem tudják, hogy visszafordítható-e a folyamat.

A Michele Bellesi, a Marche Műegyetem szakértője által vezetett csapat az agy alváshiányra adott reakcióit elemezte. A kísérlet során furcsa hasonlóságot fedeztek fel a kipihent és a keveset alvó egerek agyában.

A testben minden sejt, így a neuronok is bizonyos időközönként megújulnak. A frissítést az idegsejtek közt elhelyezkedő sejtek, a neurogliák látják el, egészen pontosan a négy gliából két típus, a microgliák és az astrocyták.

Előbbiek az elhasznált sejtek eltakarításáért, utóbbiak a szükségtelen szinapszisok, azaz kapcsolódási helyek törlésért, illetve az agy hálózatának újratervezésért felelősek. A tudósok egy ideje tudják, hogy az astrocyták alvás közben dolgoznak.

Az új vizsgálat rámutatott: a tisztítás valójában akkor is megtörténik, ha az egerek nem pihennek eleget.

Ez egyáltalán nem jó hír, ugyanis a nem megfelelő időszakban elvégzett átalakítás pusztítással jár. Bellesi szerint alváshiány esetén az astrocyták valósággal megeszik a szinapszisokat.

Az Alzheimer-kór jár hasonló jelenséggel

Kutatásukban a szakértők a 6-8 órát alvók, a véletlenszerűen felébresztettek, a 8 órával többet ébren lévők, illetve az 5 napon át folyamatosan ébren tartottak csoportjába osztották be a kísérleti egereket.

Mikor a szakértők összehasonlították a különböző csoportok astrocytáinak aktivitását, a kipihent állatok szinapszisainak 5,7, míg a véletlenszerűen felébresztettek kapcsolatainak 7,3 százalékában fedezték fel a sejteket. A kialvatlan és a krónikus alváshiányban szenvedő rágcsálóknál jóval aktívabbak voltak az astrocytákat – a kapcsolatok 8,4 illetve 13,5 százalékban voltak jelen. A sejtek azonban nem a feladatuknak megfelelően működtek, hanem a kapcsolatokat pusztították.

A két kialvatlan egércsoport esetében a legrégebbi és legtöbbet használt szinapszisok tűntek el. Ez nem feltétlenül káros, sőt, akár hasznos is lehet.

A további elemzés azt is felfedte, hogy a microgliák is tevékenyebbé váltak a krónikus alvásmegvonásos rágcsálóknál.

Ez már sokkal nyugtalanítóbb, ugyanis korábban számtalan kutatás mutatott ki összefüggést a szabályozatlan microgliák és az Alzheimer-kór között.

A figyelemreméltó eredmények ellenére sok kérdés megválaszolatlan maradt, például az, hogy a sejtek aktivitása és az alvás közti kapcsolat az embereknél is fennáll-e, illetve, hogy az alváshiány pótlása helyreállíthatja-e a károkat?

(Science Alert)

Barcelona, 2017. augusztus 17.
A terrortámadásban használt furgon közelében rendõrök Barcelonában 2017. augusztus 17-én, miután a fehér furgon a járdára hajtott és járókelõket gázolt el a katalán fõváros Las Ramblas negyedében. Legalább tizenkét ember életét vesztette, mintegy nyolcvanan megsebesültek. (MTI/AP/Manu Fernandez)