antarktisz (pingvin, )

Turizmus, szennyezés, túlhalászás, felmelegedés: az emberiség tönkreteszi az Antarktisz élővilágát

24.hu

2017. 04. 21. 14:33

Sokan úgy hiszik, hogy az Antarktisz élővilágát nem sújtják az emberiség környezetre gyakorolt negatív hatásai, hiszen a jeges régió tisztának és elszigeteltnek tűnik. A valóság azonban igen aggasztó.

Egy új tanulmány rámutatott: a jeges kontinens sokkal több törődést igényel. Jelenleg ugyanis biológiai sokszínűsége egyre több jelét mutatja annak, hogy nincs minden rendben.

PLOS Biology-ban bemutatott kutatás során a szakértők a Déli-sarkvidék biodiverzitását fenyegető tényezőket elemezték. A tudósok az albatroszoktól kezdve a tengeri pókokon át a kék bálnákig számtalan élőlény helyzetét megvizsgálták. A kutatók azt is ellenőrizték, hogy az Antarktisz mennyire felel meg a biológiai sokféleségről szóló egyezményben, azaz a Convention on Biological Diversity-ben (CBD) megfogalmazott 20 biodiverzitási célkitűzésnek.

Peter Stoett, a tanulmány vezető szerzője és a Concordia Egyetem szakértője szerint az eredmények igen vegyesek.

A vizsgálat alapján a régió meglehetősen jól teljesített az inváziós fajok kezelésében és komoly előrelépést ért el a helyi szennyező anyagok kibocsátásának csökkentésében. Az élőhelyek minőségének romlását ugyanakkor nem sikerült megállítani, az expedíciók, a turizmus és az óceánok melegedése továbbra is problémát okoz. A legnagyobb elmaradás a túlhalászás és a világ más területeiről érkező szennyeződések megfékezésében van.

Röviden összefoglalva: a helyzet hasonlóan rossz, mind a Föld többi helyszínén.

A tanulmányban a szakértők kiemelik, hogy van mód bizonyos bajok orvoslására. Az első lépés az lehetne, ha az emberek elismernék: az Antarktisz egyáltalán nem az az érintetlen világ, melynek korábban látták.

Stoett úgy véli, a fellendülő turizmus és a túlhalászás egyre jobban veszélyezteti a régiót.

De a nagyobb fenyegetések a globális trendekből származnak: például a melegedő óceánokból, az olvadó jégtakaróból és a transznacionális szennyeződésből

– állapította meg a szakértő. A kutató hozzátette, mindezeknek nem szabad beárnyékolnia a sikereket, ugyanakkor tisztában kell lenni a helyzettel.