Vörös szemű mutáns darazsakat teremtettek a kutatók

24.hu

2017. 04. 20. 17:15

A Riverside-i Kaliforniai Egyetem új kísérlete alapján a CRISPR génszerkesztési technológia kiválóan működik a világ egyik legkisebb darázsfajánál.

Az új vörös szemű darazsak létrehozása azt bizonyítja, hogy a CRISPR remekül működik egy apró parazitoid darázsfajnál, az ékes ősdarázsnál (Ampulex compressa). A felfedezésnek köszönhetően a szakértők jobban megérthetik a rovar egyedi biológiáját, így például arra is választ kaphatnak, hogy a hímek hogy képesek befolyásolni utódaik nemét.

Omar Akbari, az egyetem rovartani szakértője és az új vizsgálat vezetője szerint senki sem érti, hogy bizonyos hímek genetikája hogyan pusztíthatja el a nőstény embriókat. A jelenséghez az élőlények PSR (paternal sex ratio) kromoszómáit kell elemezni.

A kutató úgy véli, ehhez remek eszköz a kromoszóma bizonyos régióinak átalakítása, ezzel ugyanis kiszűrhetőek a különös képességért felelős gének.

A viszonylag új CRISPR technológiával a tudósok olyan RNS-eket és fehérjéket injekciózhatnak egy szervezetbe, melyek az utasításoknak megfelelően megtalálják, szétvágják és átalakítják a kiválasztott DNS-t. A beavatkozás után a kutatók megfigyelhetik, hogy a mutáció milyen hatásokkal jár.

Az új kutatás feladata az volt, hogy megértsék a darázsfaj biológiáját. A hosszú távú cél azonban az, hogy a kártékony rovarokat is jobban megismerjék, ezzel ugyanis bizonyos problémákat – például a malária terjedését – is kordában tarthatnánk.

A kísérlet legnagyobb kihívása az volt, hogy kitalálják, miként alkalmazhatnák a CRISPR-et ilyen kicsi organizmusokon. Mivel a darázs a testénél is jóval kisebb petéit döglegyek lárváiba helyezi el, először ezeket kellett felnyitni ahhoz, hogy elérjék a petéket.

És hogy mennyire apró egy ilyen pete? Nos, Akbari szerint nagyjából akkora, mint egy negyed rizsszem. Éppen ezért a kísérlet végrehajtásához egy mikroszkópra és egy igen vékony injekciós tűre is szükség volt.

Akbari kutatócsapatával úgy döntött, azt a gént fogják átszabni, amely a darazsak szemének színét határozza meg. Ez ugyanis igen látványos változással jár. A szakértők tudták, hogy a szem pigmentációját irányító gén kiiktatásával vörössé változik az élőlények szeme. Így is történt.

A kísérlettel olyan darazsakat teremtettek, melyek képesek továbbadni utódaiknak a vörös szemszínt. Ez igen fontos lehet azon tudósok számára, akik a rovarok stabil vonalainak tanulmányozásával foglalkoznak.

(UCR Today)

German Chancellor and CDU party leader Angela Merkel (C) addresses supporters after exit poll results were broadcasted on public television at an election night event at the party's headquarters in Berlin during the general election on September 24, 2017.
Germany voted in a general election expected to hand Chancellor Angela Merkel a fourth term, while the hard-right Alternative for Germany (AfD) party is predicted to win its first seats in the national parliament. / AFP PHOTO / Odd ANDERSEN