Vörös szemű mutáns darazsakat teremtettek a kutatók

24.hu

2017. 04. 20. 17:15

A Riverside-i Kaliforniai Egyetem új kísérlete alapján a CRISPR génszerkesztési technológia kiválóan működik a világ egyik legkisebb darázsfajánál.

Az új vörös szemű darazsak létrehozása azt bizonyítja, hogy a CRISPR remekül működik egy apró parazitoid darázsfajnál, az ékes ősdarázsnál (Ampulex compressa). A felfedezésnek köszönhetően a szakértők jobban megérthetik a rovar egyedi biológiáját, így például arra is választ kaphatnak, hogy a hímek hogy képesek befolyásolni utódaik nemét.

Omar Akbari, az egyetem rovartani szakértője és az új vizsgálat vezetője szerint senki sem érti, hogy bizonyos hímek genetikája hogyan pusztíthatja el a nőstény embriókat. A jelenséghez az élőlények PSR (paternal sex ratio) kromoszómáit kell elemezni.

A kutató úgy véli, ehhez remek eszköz a kromoszóma bizonyos régióinak átalakítása, ezzel ugyanis kiszűrhetőek a különös képességért felelős gének.

A viszonylag új CRISPR technológiával a tudósok olyan RNS-eket és fehérjéket injekciózhatnak egy szervezetbe, melyek az utasításoknak megfelelően megtalálják, szétvágják és átalakítják a kiválasztott DNS-t. A beavatkozás után a kutatók megfigyelhetik, hogy a mutáció milyen hatásokkal jár.

Az új kutatás feladata az volt, hogy megértsék a darázsfaj biológiáját. A hosszú távú cél azonban az, hogy a kártékony rovarokat is jobban megismerjék, ezzel ugyanis bizonyos problémákat – például a malária terjedését – is kordában tarthatnánk.

A kísérlet legnagyobb kihívása az volt, hogy kitalálják, miként alkalmazhatnák a CRISPR-et ilyen kicsi organizmusokon. Mivel a darázs a testénél is jóval kisebb petéit döglegyek lárváiba helyezi el, először ezeket kellett felnyitni ahhoz, hogy elérjék a petéket.

És hogy mennyire apró egy ilyen pete? Nos, Akbari szerint nagyjából akkora, mint egy negyed rizsszem. Éppen ezért a kísérlet végrehajtásához egy mikroszkópra és egy igen vékony injekciós tűre is szükség volt.

Akbari kutatócsapatával úgy döntött, azt a gént fogják átszabni, amely a darazsak szemének színét határozza meg. Ez ugyanis igen látványos változással jár. A szakértők tudták, hogy a szem pigmentációját irányító gén kiiktatásával vörössé változik az élőlények szeme. Így is történt.

A kísérlettel olyan darazsakat teremtettek, melyek képesek továbbadni utódaiknak a vörös szemszínt. Ez igen fontos lehet azon tudósok számára, akik a rovarok stabil vonalainak tanulmányozásával foglalkoznak.

(UCR Today)