Hatalmas szív dobog a távoli galaxis közepén

A nagyon nagy tömegű fekete lyukak óriási hatással lehetnek saját galaxisukra. Így van ez az NGC 4696 nevű elliptikus galaxisban is, melynek fekete lyuka kipumpálja az anyagot az intergalaktikus térbe, ahol az aztán szív alakú plazmafelhővé áll össze.

A csillagászok nem csak a felhő formája miatt gondolták úgy, hogy érdemes a jelenséget egy szívhez hasonlítani. A szupermasszív fekete lyuk ugyanis szakaszosan és szabálytalanul lövelli ki magából az anyagot, ez pedig a szerv működésére emlékeztette a kutatókat. A hatalmas “szív” 5-10 millió évenként ver egyet, ezzel tartva több millió fokos hőmérsékleten az anyagot.

Monthly Notices of the Royal Astronomical Society-ben megjelent tanulmány szerint a kutatók a galaxis elemzéséhez a NASA röntgencsillagászati műholdját, a Chandra űrtávcsövet használták. A szakértők felfedezték, hogy a fekete lyuk kitörései üregeket alakítanak ki az intergalaktikus plazmában, a nehezebb elemeket pedig eltolják a rendszer középpontjától.

Ez magyarázat lehet arra, hogy bizonyos, szupermasszív fekete lyukkal rendelkező galaxisokban miért alacsonyabb a csillagok képződésének mértéke.

A nemzetközi kutatócsapat a kitöréseket hangrobbanásokként azonosította, ugyanis a fekete lyuk a világűrbeli plazmában terjedő hangnál is sebesebbre gyorsítja fel az anyagot. Ezen hullámok eloszlásának felmérése elengedhetetlen volt ahhoz, hogy a szakértők megállapítsák, milyen gyakran robban a fekete lyuk.

A Chandra űrtávcső felvétele az NGC 4696-ről Kép: NASA/CXC/MPE/J.Sanders et al.

A csapat különböző analitikai technikákat alkalmazott az adatok feldolgozásakor. Az egyik módszerrel például a plazma egyedi, ívelt struktúráját vizsgálták meg. A szakértők a robbanások hangját is elemezték. A zajok rendkívül változatosak voltak, igaz, mindegyik elképesztően mélynek bizonyult – az alap C hangtól 56 oktávnál mélyebben kezdődtek.

Amennyiben a különleges formák nem a hanghatás miatt alakultak ki, akkor feltehetőleg a plazmában megjelenő turbulencia vagy mágneses aktivitás hozta létre őket.

Az NGC 4696 meglehetősen távol található a Földtől, nagyjából 150 millió fényévre, a Kentaur csillagképben.