Találtak egy bolygót, ahol földönkívüliek élhetnek

24.hu

2017. 04. 19. 21:20

Egy távoli csillag körül keringő "szuper-Földre" bukkantak csillagászok, a exobolygó az úgynevezett lakható zónában található, ahol lehetséges az élet jelenléte is.

Bár jelenleg több tucat ilyen, a Naprendszeren kívüli bolygót ismernek a csillagászok, az újonnan felfedezett égitesten, a Cet csillagképben lévő vörös törpecsillag körül keringő bolygón minden eddiginél nagyobb esély van arra, hogy felkutassák esetleges légkörét és abban élet jeleire bukkanjanak.

A bolygó az LHS 1140b jelet kapta, átmérője mintegy 18 ezer kilométer, tömege csaknem hétszer nagyobb a Földénél, csillagának tömege viszont a Nap tömegének kevesebb mint hatvan százaléka.

Jason Dittmann, az amerikai Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Központ kutatója és munkatársai a Nature című szaklapban szerdán számoltak be a felfedezésről.

David Charbonneau, a Harvard Egyetem csillagásza elmondta, a bolygó azért olyan izgalmas, mert kőzet alkotja és szabályos időközönként, 25 naponta halad el csillaga előtt, ezért a következő néhány évben az új teleszkópokkal megvizsgálhatják, létezik-e atmoszférája, és abban milyen gázok találhatók.

Ez a legizgalmasabb bolygó, amellyel az elmúlt évtizedekben találkoztam. Úgy tervezzük, víz és molekuláris oxigén után fogunk kutatni

– közölte Dittmann.

Mivel a bolygó gyenge inszolációs hatásnak, vagyis Napból érkező sugárzásnak van kitéve, ezért a folyékony vizű, lakható zónában foglal helyet – állapították meg a csillagászok.

Hozzátették, aligha remélhetnek ennél jobb lehetőséget a földönkívüliek felfedezésére.

Az LHS 1140b bolygót a Chilében lévő MEarth-South teleszkóppal fedezték fel. Jason Dittmann szerint méretéből következtethető kőzetszerkezete és az, hogy létrejöttének története a Földéhez hasonlatos lehet.

Az új bolygóval együtt a csillagászok a Naprendszeren kívül 3600 bolygót észleltek, köztük 52 potenciálisan lakhatót, ezekből 32 tekinthető úgynevezett szuper-Földnek. Szuper-Földnek a kutatók az olyan kőzetbolygókat nevezik, amelyek nagyobbak a Földnél, és jóval nagyobb a tömegük, de nem érik el az Uránusz gázbolygó méretét és súlyát. (MTI)