Az élet jelét azonosíthatták tíz kilométerrel az óceánfenék alatt

24.hu

2017. 04. 12. 12:39

Egy új kutatás szerint a bolygó legszívósabb mikroorganizmusai több kilométerrel a tengerfenék alatt élhetnek.

Egy új elemzés során komplex kémiai vegyületeket találtak óceáni iszapvulkánókból származó kőzetekben. A felfedezés azt sugallja, hogy nagyjából 10 000 méterrel az óceánfenék alatt is élhetnek mikroorganizmusok. Bár a szakértők egyelőre nem találtak egyértelmű bizonyítékot ezen létformák létezésére, hasonló összetevőket fedeztek már fel barátságtalan környezetben élő mikrobák közelében.

Az eddigi kémiai elemzések csupán annyit mutattak ki, hogy a mélyben azonosított vegyületeket élőlények is előállíthatták.

A kutatók évtizedek óta tudják, hogy mélyen a földkéregben is lehet életet találni. 2010-ben például 1 391 méterrel a felszín alatt, közvetlenül a köpeny feletti rétegben azonosítottak mikroorganizmusokat, egy 2013-as vizsgálattal pedig az óceáni kéregben fedezték fel az élőlényeket.

Proceedings of the National Academy of Sciences-ben megjelent új cikkben a kutatók azt írják le, milyen eredményekkel zárult a Dél-Chamorro-fenékhegynél végzett vizsgálatuk – a kiemelkedés a Mariana-árok közelében található. A fenékhegy egy hatalmas, 2 800 kilométer hosszú óceáni vulkánrendszer része, amely a Csendes-óceáni- és a Fülöp-lemez találkozásánál helyezkedik el.

Hogy megtalálják a mélyben élő organizmusok nyomait, a szakértők mintát vettek az óceánfenék alatt található szerpentinitből. Az efféle kőzetek általában akkor keletkeznek, amikor a köpeny anyagai – például az olivin és piroxén – vízzel találkozik. A reakció során olyan gázok szabadulnak fel, melyeket bizonyos mikroorganizmusok hasznosítani tudnak.

A kutatócsapat megállapította, hogy a szerpentinit nagyjából 20 kilométeres mélységben keletkezett. Mivel a kőzet környezetében sokszor a primitív mikrobák is megtalálhatóak, nem lehetetlen, hogy ebben a környezetben él a Föld legmélyebben lakó létformája.

A szakértők a vizsgálat során aminosavakhoz köthető vegyületeket is azonosítottak. Emellett az élet egyéb nyomait is kimutatták, például bonyolult szerkezetű szerves anyagokat, illetve nikkel-vasat is, melyet gyakran állítanak elő hidrotermális nyílásoknál található kezdetleges létformák.

Ha léteznek is ezek a szívós mikrobák, egyelőre nem tudni, hogy pontosan milyen mélyen is laknak. Egy korábbi vizsgálat kimutatta, hogy az élet akár 122 Celsius-fokos környezetben is megtalálható, a légkörinél 10 000-szer nagyobb nyomáson. Ezen megállapítások alapján a szakértők kiszámolták, hogy bizonyos mikroorganizmusok – például a sokszor extrém környezetben élő archeák – akár 10 000 méterrel a felszín alatt is elboldogulhatnak.

(Live Science)

Armed Catalan policemen, known as Mosso d'Esquadra pass by the FC Barcelona logo with a black ribbon and a message reading "We are all Barcelona" before the Spanish league footbal match FC Barcelona vs Real Betis at the Camp Nou stadium in Barcelona on August 20, 2017.
Security barriers were put up at the entrances of the Camp Nou to stop vehicles after a deadly jihadist attack three days ago. An outcry has erupted on social media and in the press about the absence of bollards -- short, concrete posts to stop vehicles from driving onto sidewalks, with some people even demanding the  mayor's resignation for ignoring police recommendations for such preventive barriers. Drivers have ploughed on August 17, 2017 into pedestrians in two quick-succession, separate attacks in Barcelona and another popular Spanish seaside city, leaving 14 people dead and injuring more than 100 others / AFP PHOTO / LLUIS GENE