Elveszett bolygót találtak egy távoli rendszerben

A Neptunusz nagyságú égitestet talán sosem találták volna meg az egy újonnan kifejlesztett algoritmus nélkül.

Az új égitest annak a rendszernek a tagja, melyet a Kepler űrtávcső K2 missziója során fedezett fel. A Kepler-150 nevű csoportosulásban korábban öt bolygót, a Kepler-150 b-t, c-t, d-t és e-t azonosították. Az új objektum, a Kepler-150 f kijjebb volt, mint a többi égitest, így kerülhette el éveken át a tudósok figyelmét.

Az Astronomical Journal-ban megjelent új tanulmányban a Yale Egyetem szakértői arról számolnak be, hogy alaposabban is megvizsgálták a 3 000 fényévre található rendszert. A csoport által használt algoritmus a csillagok és az ismert bolygók jeleinek változását figyeli, tehát ami kimarad a számításból, az egy azonosítatlan égitest nyoma lehet.

A módszer segítségével a kutatók 114 csillagot vizsgáltak meg, ezek közül 24-nél összesen 33 lehetséges exobolygó jelét sikerült kimutatniuk.

Később statisztikai eszközökkel a szakértők 99,998 százalékos bizonyossággal állapították meg, hogy a Kepler-150 f valóban létezik.

Joseph Schmitt, a tanulmány vezető szerzője szerint az új technika és az ismert bolygók tranzitjának kivonása után vették csak észre, hogy a rendszerben egy eddig ismeretlen objektum bujkál. A bolygó lényegében sokáig láthatatlan maradt a többi égitest mozgásától.

A Kepler-150 f 637 nap alatt kerüli meg a csillagát, a tranzit módszerrel azonosított égitestek közül ennek a legszélesebb a pályája. A technikával a csillagok fényének változását figyelik, ezzel ugyanis fel lehet fedezni a csillagot bizonyos időközönként kitakaró bolygókat.

Napjainkban hetente találnak új exobolygókat, éppen ezért egy-egy újabb égitest azonosítása ritkán számít szenzációnak.

Legutóbb a TRAPPIST-1 rendszerének felfedezése járta körbe a világsajtót. A csoportosulás azért vált fontossá, mert legalább 7 objektumot is tartalmaz, ráadásul ezek közül 3 is Föld-szerűnek tűnik. Azóta magyar kutatók kimutatták: nem túl valószínű, hogy van élet a rendszerben.