A dinoszauruszok kihalásakor törhetett ki utoljára a marsi vulkán

A NASA szerint a Mars egyik vulkánja, az Aria Mons a földi dinoszauruszok eltűnésével egy időben vált inaktívvá.

A Tharsis Montes nevű pajzsvulkán csoportosulás három tagja közül a legdélebbi az Arsia Mons. A tűzhányó története sokáig rejtélyes volt, egy új számítógépes modell segítségével most azonban a szakértők megállapították, mikor törhetett ki utoljára a vulkán.

A modell szerint az Arsia Mons megközelítőleg 50 millió éve vált inaktívvá, nagyjából egy időben a földi kréta–tercier kihalási eseménnyel, melynek során bolygónk akkori növény- és állatvilágának jelentős része – így a dinoszauruszok is – eltűntek.

Jacob Richardson, a Goddard Űrközpont kutatója és az új tanulmány szerzője úgy véli, a vulkán aktivitásának tetőpontja 150 millió éve lehetett, majd a dinoszauruszok eltűnésével közel egy időben meg is szűnt. A szakértő hozzátette, az sem lehetetlen, hogy az elmúlt 50 millió évben egy-két újabb vulkáni csatorna mutatott némi aktivitást – egy ilyen kitörés geológiai értelemben igen friss lenne.

Richardson csapatával 29 vulkáni csatornát is elemzett az Arsia Monson. A nyílások a kalderában – azaz a robbanásos kitörés mélyedésében – helyezkednek el. Az Arsia Mons kalderája meglehetősen nagy, a Huron-tó összes vize elférne benne.

Hogy felmérjék, mikor lehetett utoljára aktív a tűzhányó, a kutatók a NASA Mars Reconnaissance Orbiter nagy felbontású képeit használták, melyek a 29 csatorna közelében található lávafolyamot mutatták be. A vulkán körüli kráterek korának és a láva adatainak kombinálásával a szakértők megállapították, hogy legutóbb 10-90 millió éve törhetett ki az Arsia Mons. A legrégebbi lávafolyam nagyjából 200 millió éves.

Richardson hozzátette, míg a Földön egy hasonló régióban 10 000 évente alakul ki egy aktív vulkánon új csatorna, addig a marsi tűzhányó jóval kevésbé volt “szorgos”, csupán 1-3 millió évenként jelent meg rajta újabb nyílás.

(Live Science)