540 éve szökhetett meg korábbi rendszeréből a távoli csillag

Kutatók egy csoportja a Hubble űrtávcső segítségével kereste az Orion-ködben a különös égitest nyomait. Eredményeikről a The Astrophysical Journal Letters-ben számoltak be.

A Földtől 1 270 fényévre található Orion-köd nem más, mint egy rendkívül fényes gázfelhő kavalkádja. A Hubble űrtávcső azonban a Near Infrared Camera and Multi-Object Spectrometer (NICMOS) nevű rendszerének köszönhetően képes alaposabban is megvizsgálni a ködöt, felfedezve a benne rejtőzködő objektumokat.

A tudósok korábban már két, a Kleinmann-alsóköd nevű régióban található csillagot is megfigyeltek. Az eddigi eredmények alapján a szakértők úgy gondolják, az égitestek egy nagyobb rendszerből szakadtak ki. A Hubble most egy harmadik objektumot is azonosított, amely szintén ebből a rejtélyes csoportosulásból származhat.

Kevin Luhman, a Pennsylvaniai Állami Egyetem kutatója és a vizsgálat vezetője szerint a távcső új eredményei nagyon erős bizonyítékok arra, hogy az érintett három égitest egy nagyobb rendszerből szakadt ki.

Az újonnan azonosított szökevény nagyjából 210 000 kilométer per órával haladhat. A három objektum együtt egyike az általunk ismert szétesett többszörös csillagrendszereknek. Többszörös csillagrendszerről akkor beszélhetünk, amikor több csillag is együtt kering – a hozzánk legközelebb található ilyen csoportosulás az Alfa Centauri.

Az új objektumot úgy találták meg, hogy észrevették, miként változtatta helyzetét az elmúlt 17 év során a többi égitestekhez képest. A korábbi felvételek elemzése során Luhman rájött, hogy a csillag ugyanabból a rendszerből szakadhatott ki, mint a korábban is ismert két égitest.

Ezek az objektumok lehetnek a legfiatalabb eddig felfedezett kiszakadt csillagok – talán csak pár százezer éve alakultak ki. Olyan fiatalok, hogy még mindig megfigyelhetőek körülöttük a törmeléklemezek, melyekből később a csillagok körül keringő égitestek alakulhatnak majd ki.

A tudósok úgy vélik, a rendszerben korábban több objektum is lehetett, igaz, napjainkban már csupán hármat lehet felfedezni. A kutatók szerint az új csillag azonosítása segíthet megmagyarázni, honnan volt elég energiájuk az égitesteknek a szökéshez.